از طلای جهان به حذف در آسیا رسیدیم:

مثلث ناکامان ورزش ایران در هانگژو

مهم‌ترین سوژه این روزهای ورزش ایران برگزاری رقابت‌های آسیایی هانگژو در کشور چین است و همه علاقه‌مندان به ورزش منتظرند تا روند کسب مدال طلا توسط ورزشکاران ایرانی سرعت بگیرد و کاروان ورزشی کشورمان بتواند خودش را به ازبکستان بر روی پله چهارم جدول مدال‌ها برساند.

تاریخ انتشار: 12:19 - پنجشنبه 1402/07/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مثلث ناکامان ورزش ایران در هانگژو

به گزارش اصفهان زیبا؛ مهم‌ترین سوژه این روزهای ورزش ایران برگزاری رقابت‌های آسیایی هانگژو در کشور چین است و همه علاقه‌مندان به ورزش منتظرند تا روند کسب مدال طلا توسط ورزشکاران ایرانی سرعت بگیرد و کاروان ورزشی کشورمان بتواند خودش را به ازبکستان بر روی پله چهارم جدول مدال‌ها برساند.

البته بامداد امروز پنجشنبه رقابت‌های فینال مبارزات ووشو در رده مردان و زنان برگزار شده و به احتمال زیاد در شرایطی که این گزارش خوانده می‌شود، ووشوکاران ایرانی توانسته‌اند سر و سامانی به وضعیت ایران در جدول مدالی رقابت‌ها بدهند.

ولی با این وجود چند نکته تاریک و مبهم در عملکرد بعضی از ورزشکاران ایرانی وجود دارد و سؤال مهمی که ایجاد شده این است که چرا این ورزشکاران که در رقابت‌های جهانی رقبای ریز و درشت خودشان را مغلوب کرده‌اند و بر قله افتخار قرار گرفته‌اند، در مصاف با رقبای آسیایی خودشان این‌طور بی‌انگیزه و ضعیف ظاهر شده‌اند و در حقیقت شانس‌های اصلی کسب مدال طلا برای ورزش ایران خودشان را برای رقابت‌های آسیایی سوزانده‌اند.

در روزهای آینده با آغاز رقابت‌های کشتی و وزنه‌برداری بدون شک اوضاع کاروان ایران بهتر هم خواهد شد؛ اما به هر حال از بعضی چهره‌ها انتظاراتی وجود دارد که به نسبت هزینه‌های انجام‌شده و امیدهایی که به وجود آورده‌اند در سطح آسیا نتیجه لازم را کسب کنند.

اگر از نتیجه به شدت ضعیف تیراندازی بانوان بگذریم، بدون شک سه چهره بسیار سرشناس و مهم در ورزش آسیایی ایران حضور دارند که نرسیدن آن‌ها به مدال بدون شک باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

اولین نفر علی پاکدامن شمشیرباز تیم ملی کشورمان است و نفر دوم هم ناهید کیانی تکواندوکار بانوی کاروان کشورمان است که دستش از رسیدن به مدال کوتاه ماند و البته سومین جایگاه هم به دانیال شه بخش بوکسور تیم ملی می‌رسد که عملکردی ضعیف در رقابت‌های بوکس داشت.

شاید غرور، شاید دست کم گرفتن رقبا و شاید هم عدم کسب آمادگی لازم برای شرکت در رقابت‌های آسیایی بتواند توجیهی بر این ناکامی باشد، ولی به هر حال ورزش ایران سه مدال ارزشمند خودش در این مسابقات را به حساب واریز نکرد تا بقیه ورزشکاران مجبور باشند جور ناکامان ورزش کشورمان را بکشند.

شمشیر پاکدامن تیز نبود

شمشیربازی کشورمان چند سالی است که در سطح دنیا جایگاه بسیار خوبی برای خودش به وجود آورده و عملکرد چهره‌هایی مثل مجتبی عابدینی باعث شد تا شمشیربازی ایران تیمی قابل احترام در مسابقات جهانی باشد.

بعد از خداحافظی عابدینی نوبت به پاکدامن رسید تا جانشین هم‌تیمی سابق خودش شود و بتواند پرچم شمشیربازی ایران را در دست بگیرد؛ اما عملکرد پاکدامن در بازی‌های آسیایی قابل دفاع نبود و او حتی به مدال برنز رقابت‌های شمشیربازی هم نرسید.

پاکدامن در اواخر خرداد امسال در رقابت‌های قهرمانی آسیا توانسته بود با شکست رقبایی از هنگ‌کنگ و چین پس از 22 سال مدال طلای اسلحه سابراین مسابقات را برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

اما در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد پاکدامن در هانگژو یکی از طلایی‌های ورزش ایران باشد شمشیر او به اندازه کافی تیز و برنده نبود و پاکدامن بدون کسب مدال فردی کار خودش را به پایان رساند.

حذف تلخ قهرمان جهان

اما پاکدامن تنها ناکام بزرگ کاروان ایران نبود و در رده بانوان هم ناهید کیانی یک بازنده مطلق نام گرفت. به هر حال تکواندوی ایران بعد از مشکلاتی که برای کیمیا علیزاده به‌وجود آمد، در این چند سال اخیر دلخوش به درخشش جرقه‌وار ورزشکارانش بود تا در نهایت ناهید کیانی در رقابت‌های جهانی تکواندوی سال 2023 در کشور آذربایجان دست به انجام یک کار بزرگ زد و اولین مدال طلای جهانی تکواندو را برای بانوان این رشته کسب کرد.

ناهید کیانی با کسب مدال طلای تکواندوی قهرمانی جهان تنها مدال‌آور کاروان ۱۵ نفره ایران در این مسابقات نام گرفت و نام خودش را در تاریخ تکواندوی ایران ماندگار کرد.

کیانی برتری مقابل رقبای خود از کره جنوبی، مجارستان، کرواسی و روسیه و در نهایت چین این افتخار بزرگ را کسب کرد؛ اما کمتر از چهار ماه بعد کیانی در هانگژوچین در همان اولین مسابقه خودش به حریف تایلندی باخت و حذف شد.

مشت شه‌بخش قوی نبود

دوسال قبل و در همین روزهای پاییزی بوکس ایران یک افتخار بزرگ را به‌دست آورد و دانیال شه‌بخش، بوکسور وزن ۶۰ کیلوگرم ایران با صعود به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات جهانی ۲۰۲۱ صربستان تاریخ‌ساز شد و نخستین مدال بوکس ایران را در ادوار مختلف مسابقات جهانی به ارمغان آورد.

البته شه‌بخش در نیمه نهایی دچار مصدومیت بود و با کسب این مدال برنز نام خودش را در بوکس ایران ثبت کرد؛ اما با این حال عملکرد این بوکسور در رقابت‌های آسیایی هانگژو چین اصلا مطلوب نبود و تاریخ‌ساز بوکس ایران هم به مانند بقیه چهره‌های سرشناس ورزش ایران فرصت رسیدن به مدال را پیدا نکرد تا مثلث ناکامان ورزش ایران در هانگژو تکمیل شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × 5 =