نرم‌افزار «اصپاک» اصفهان؛ الگویی برای تمام کشور:

فواید اصپاک به روایت مدیران شهری

سامانه اصپاک یا سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند خشک از درِ منازل شهروندان اصفهان به نشانی isfpak.com که تاکنون دوره آزمایشی خود را طی می‌کرد، فعالیت رسمی‌اش را آغاز کرد و به شهروندان برای تفکیک بهتر پسماندها کمک می‌کند.

تاریخ انتشار: 10:52 - دوشنبه 1402/08/1
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
فواید اصپاک به روایت مدیران شهری

به گزارش اصفهان زیبا؛ سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند خشک با عنوان «اصپاک» به‌صورت اپلیکیشن از طریق سامانه «اصفهان من» به نشانی app.isfahan.ir یا وبگاه اصپاک به نشانی isfpak.com در دسترس شهروندان قرار گرفته است که آن‌ها با ثبت درخواست خود، می‌توانند از خدمات بهره‌مند شوند.

سامانه اصپاک یا سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند خشک از درِ منازل شهروندان اصفهان به نشانی isfpak.com که تاکنون دوره آزمایشی خود را طی می‌کرد، فعالیت رسمی‌اش را آغاز کرد و به شهروندان برای تفکیک بهتر پسماندها کمک می‌کند.

با وجود این اپلیکیشن و خدمت هوشمند، افراد با برنامه‌ریزی می‌توانند در خصوص تحویل پسماند خشک منازل خود اقدام کنند.

هر بار با تحویل پسماند خشک، مقدار آن در سیستم ثبت می‌شود و زمانی که این عدد به میزان ۲۵ کیلوگرم رسید، شهروندان می‌توانند از بیمه آتش‌سوزی منازل به مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان استفاده کنند؛ البته خدمات بهتر و مؤثرتری برای تشویق شهروندان به‌منظور تحویل پسماند خشک پیش‌بینی شده است که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شهروندان اصفهان می‌توانند اپلیکیشن «اصفهان من» را از طریق نشانی app.isfahan.ir نصب کنند؛ زیرا خدمات «اصپاک» نیز روی این سامانه ارائه می‌شود. در این گزارش، سخنان اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان درباره فواید و مزایای این نرم‌افزار روایت شده است که در ادامه می‌خوانید.

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان:

نرم‌افزار «اصپاک» اصفهان، الگویی برای تمام کشور

مدیران شهرداری اصفهان از گذشته در حوزه مدیریت پسماند خوب عمل کردند و در حال حاضر با نرم‌افزار اصپاک وضعیت بهتر شده است و این طرح برای تمام کشور الگوسازی خواهد کرد.

با ورود برخی مجموعه‌های غیررسمی برای جمع‌آوری پسماندهای شهری در اصفهان، این فرایند با مشکلاتی روبه‌رو شده بود. ابتکار سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان که شهروندان بتوانند با استفاده از نرم‌افزار «اصپاک» به‌صورت منظم و مدیریت‌شده در زمان دلخواه و درعین‌حال با دریافت امتیازهای تشویقی مانند بیمه آتش‌سوزی منازل، پسماند خود را تحویل دهند، اقدام خوب و مبتکرانه‌ای است.

امیدوارم نرم‌افزار «اصپاک» روند جمع‌آوری و مدیریت پسماند را نسبت به قبل بهبود ببخشد و هم‌زمان با اجرای این طرح در رابطه با تولید پسماند کمتر و تفکیک در مبدأ فرهنگ‌سازی انجام شود تا مواد قابل‌بازیافت به‌سرعت و با روش‌های بهداشتی تحویل سازمان پسماند شود.

اصفهان جایگاه خوبی در حوزه مدیریت پسماندها در کشور دارد و امیدواریم متولیان این امر در سایر شهرهای کشور بتوانند در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهند.

سیدامیر سامع، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان:

تجهیز سامانه اصپاک به گزینه پسماند سبز برای زمستان

به‌زودی سامانه اصپاک به گزینه‌های دیگری همچون پسماند ویژه برای افرادی که پسماند خطرناک دارند یا پسماند سبز برای زمستان مجهز می‌شود.

اینکه بتوانیم در ارتباط با سامانه اصپاک در امور شهر از مشارکت مردم استفاده کنیم، به‌نوعی خود را شریک این حوزه با مردم بدانیم و فضای فعالیت درزمینه تحویل پسماندهای خشک را فراهم کنیم، موضوع مهمی است.

اصپاک پیش از اینکه سامانه‌ای برای اعلام درخواست جمع‌آوری پسماندهای خشک شهروندان از درِ منازل و مراجعه سیستم جمع‌آوری باشد، با امکاناتی که دارد و به‌مرور ایجاد می‌شود، با شهروندان ارتباط مستقیمی در خصوص موضوع مدیریت پسماند دارد.

پس از ورود به سامانه، اطلاعات، درخواست‌ها و نظرهای شهروندان راجع به کیفیت جمع‌آوری و هدایایی که بابت قدردانی از مشارکت دریافت می‌کنند، ثبت می‌شود.

سامانه اصپاک امکان انتخاب تحویل پسماند خشک یا پوست میوه را دارد. اگر شهروندان پوست میوه‌ها را به‌صورت جداگانه تحویل دهند، برای خشکاله، کود کمپوست یا سیستم هاضم که شهر به‌زودی به آن مجهز می‌شود، قابل‌استفاده است.

در حال حاضر علاوه بر فعالیت خودروهای سیار جمع‌آوری پسماندهای خشک که هفته‌ای یک‌بار در نقاط مختلف شهر تردد دارد، شهروندان اصفهانی روزهای دیگر نیز می‌توانند برای تحویل پسماندهای خشک به سامانه اصپاک درخواست دهند.

سامانه اصپاک که برای جمع‌آوری پسماندهای خشک از درِ منازل راه‌اندازی شده است، با استقبال و همکاری شهروندان موفق می‌شود.

او با بیان اینکه با افزایش تعداد مشترکان اصپاک، این سامانه به‌مرور مجهز و قابلیت‌های جدید در آن تعریف می‌شود، گفت: در حال حاضر شهروندان می‌توانند با کسب ۵۰ امتیاز معادل ۱۴ میلیارد ریال بیمه آتش‌سوزی یک‌ساله برای منازل مسکونی دریافت کنند. نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: شهروندان با مراجعه به سامانه «اصفهان من» به نشانی app.isfahan.ir یا وبگاه اصپاک به نشانی isfpak.com می‌توانند از این خدمت جدید بهره‌مند شوند.

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان:

سامانه اصپاک راهکاری برای مدیریت زمان شهروندان در جمع‌آوری پسماند خشک

سامانه اصپاک برای مدیریت زمان شهروندان و دریافت حجم مناسب‌تری از پسماند خشک راه‌اندازی شد. طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، وظیفه مدیریت پسماند بر عهده شهرداری است و منافع پسماند خشک باید برای آبادانی شهر هزینه شود.

این موضوع که بتوانیم تفکیک پسماندها را از مبدأ انجام دهیم و هرکدام بتواند در چرخه‌ای به محیط‌زیست بازگردد و منبعی برای درآمد پایدار شهرداری اصفهان باشد، از سال‌های گذشته دنبال شده است که نمونه آن در دوره‌های گذشته مدیریت شهری نیز اتفاق افتاد؛ به‌طوری‌که کیسه نایلونی در فروشگاه‌های کوثر حذف شد و پیمانکاران این فروشگاه‌ها موظف به تحویل کیسه‌های پارچه‌ای شدند.

مدیریت پسماند شهری، دغدغه ادوار مختلف مدیریت شهری بوده است. اصفهان بین شهرهای کشور ازنظر پاکیزگی زبانزد است.

در بازدیدی که از کارخانه پردازش پسماند شهرداری تهران داشتم، دریاچه‌های شیرابه تشکیل شده بود؛ این در حالی است که در اصفهان توانستیم اقداماتی برای کاهش تولید این شیرابه به‌واسطه فرهنگ‌سازی انجام دهیم.

حدود ۸۰درصد پسماندهای شهری در نصف‌جهان شیرابه ندارد. می‌توان با بازدید از کارخانه پردازش پسماند شهرداری اصفهان این موضوع را رصد کرد؛ همچنین شیرابه پسماندهایی که در کنار کوچه و خیابان قرار داده می‌شود نیز به حدود صفر رسیده است و تلاش می‌کنیم پسماند تر بدون شیرابه داشته باشیم.

خانواده‌های اصفهانی در حال حاضر پسماند خشک و تر را جداسازی می‌کنند که باید درزمینه تفکیک انواع پسماند خشک نیز فرهنگ‌سازی لازم انجام شود.

با توجه به اینکه نیاز بود تمام این نوع پسماند به کارخانه پردازش برسد، خودروهای مشخصی برای جمع‌آوری به درِ منازل مراجعه و پسماند خشک را دریافت می‌کردند و کیسه‌زباله تحویل می‌دادند؛ ایستگاه‌های بازیافت نیز اقلام تشویقی در ازای دریافت پسماند خشک ارائه کردند که میزان این اقلام کم بود و سرانجام سامانه اصپاک برای مدیریت زمان شهروندان و دریافت حجم مناسب‌تری از پسماند خشک راه‌اندازی شد.

شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه اصفهان‌من، به اصپاک دسترسی داشته باشند. پس از ارائه درخواست آن‌ها، حدفاصل زمان معینی برای دریافت پسماند خشک از درِ منزل اقدام خواهد شد.

متصدی دریافت پسماند، متناسب با وزن پسماند خشک دریافت شده، در سامانه اصپاک امتیاز را ثبت می‌کند و پس از رسیدن امتیازها به ۵۰، بیمه آتش‌سوزی منزل برای شهروند اعمال خواهد شد؛ بنابراین با این اقدام با توجه به نبود فرهنگ بیمه آتش‌سوزی منازل، رواج این فرهنگ و ایمنی بیشتر شهر را شاهد خواهیم بود.

امیدواریم برای آینده بیمه‌های دیگری نیز در برابر تحویل پسماند به اصپاک داشته باشیم و در کنار آن با تفکیک در مبدأ، کل پسماند خشک تولیدشده، در شاخه‌های مختلف مورداستفاده قرار گیرد.

راه‌اندازی سامانه اصپاک اقدام ارزشمندی است و امیدواریم با استقبال خوبی مواجه شود و بتوانیم چرخه آن را گسترده‌تر کنیم.

فرزانه کلاهدوزان، عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان:

مشوق‌های جدید جمع‌آوری پسماندهای خشک در نرم‌افزار اصپاک

بررسی‌هایی که در روند جمع‌آوری پسماند خشک انجام شد، نشان داد که پاداش در نظر گرفته‌شده در قبال تحویل پسماند برای شهروندان جذابیت ندارد؛ به همین دلیل از طریق نرم‌افزار اصپاک روش نوینی برای تشویق شهروندان به تحویل پسماندهای خشک در نظر گرفته شد که شهروندان در قبال تحویل ۲۵ کیلو پسماند خشک می‌توانند منازل خود را تا سقف ۱۴میلیارد ریال بیمه آتش‌سوزی کنند.

هر انسانی در چرخه حیات خود تولید پسماند دارد و این پسماند اگر مدیریت شود، نه‌تنها آسیب‌زا نیست، بلکه می‌تواند کمک‌رسان باشد. هدف این است که تولید پسماند کاهش پیدا کند و پسماندی که باقی می‌ماند، مدیریت شود و به چرخه بازیابی بازگردد.

در حال حاضر هدف اصلی، جمع‌آوری پسماندهای خشک است که مدیریت این پسماند آسان‌تر است و سریع‌تر به چرخه تبدیل بازمی‌گردد. هنگامی‌که پسماند خشک درون پسماند تر ریخته شود، آسیب‌زا می‌شود؛ بنابراین مدیریت پسماند خشک در مبدأ یکی از اهداف مهم مدیریت شهری در تمام دنیا و ایران، به‌ویژه اصفهان است که در حوزه پسماند همیشه پیشرو بوده است.

در اصفهان با استفاده از تکنیک‌های هوشمندسازی به تفکیک پسماند توجه شده است؛ همچنین در اپلیکیشن «اصفهان من» که تمام اپ‌های خدمات مدیریت شهری جمع‌آوری شده است، قسمتی به نام اصپاک تعبیه‌شده که برای جمع‌آوری پسماند خشک کمک‌کننده است.

با توجه به ارزش ریالی که پسماند خشک دارد، همواره موردتوجه زباله‌گردها قرار داشت و پدیده اجتماعی زشتی را پدید آورده بود؛  ازاین‌رو مدیریت شهری طبق جلسه‌های برگزارشده در کمیسیون حمل‌ونقل و خدمات شهری به این نتیجه رسید که باید با استفاده از روش نوینی از طریق سیستم هوشمند جمع‌آوری شود.

هر خانوار اصفهانی می‌تواند از طریق درخواستی که در سامانه اصپاک ثبت می‌کند، پسماند خود را در زمان دلخواه تحویل دهد. امیدوارم این فرهنگ به‌طور عام گسترده و پسماند خشک در منازل تفکیک شود و به چرخه بازگردد تا دیگر شاهد آسیب‌های اجتماعی همچون فعالیت افراد زباله‌گرد در سطح شهر نباشیم.

محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان:

سامانه اصپاک؛ راهی به‌سوی هوشمندسازی خدمات شهرداری اصفهان

شهر موجود زنده است و به همین دلیل همچون یک موجود زنده برحسب شرایط زمانی نیازهای خود را می‌طلبد؛ ازاین‌رو مدیران در برنامه‌ریزی شهری باید آسایش، محیط‌زیست و سلامت شهروندان را مدنظر قرار دهند و آن را در شهر لحاظ کنند.

یکی از اهداف اصلی شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری اصفهان حرکت به‌سوی شهر الکترونیک و هوشمند است تا شهروندان بتوانند بر اساس تکنولوژی روز به خواسته‌های خود برسند. در این مسیر شهرداری نیز می‌تواند بدون معطلی و اتلاف وقت خدمات خود را به شهروندان ارائه کند.

در حوزه‌های مختلف شهرداری؛ اعم از شهرسازی، حمل‌ونقل، فرهنگی و خدمات شهری تلاش کردیم به‌سوی هوشمندسازی حرکت و با ارائه نرم‌افزارهای هوشمند، خدمات‌رسانی به شهروندان را آسان‌تر کنیم.

یکی از خدماتی که با تلاش شهرداری این کلان‌شهر به‌ویژه حوزه خدمات شهری به‌صورت هوشمند درآمده، موضوع جمع‌آوری پسماند خشک از درِ منازل و مغازه‌های شهروندان است که با نصب نرم‌افزاری با عنوان «اصپاک» می‌توان از خدمات آن در این زمینه بهره برد.

سامانه و نرم‌افزاری با عنوان اصپاک به نشانی https://isfpak.com فعالیت خود را در این راستا آغاز کرده است که شهروندان می‌توانند با نصب این نرم‌افزار از خدمات آن استفاده کنند.

شهروندان می‌توانند در برابر تحویل پسماند خشک از مزایا و تسهیلات آن استفاده کنند. امیدواریم روزی بتوانیم تمام فرایندها در حوزه‌های شهرداری را هوشمند کنیم تا شهروندان بدون حضور در ساختمان‌های اداری شهرداری، بتوانند از خدمات آن نهایت بهره و استفاده را ببرند و اصفهان نیز به یک شهر هوشمند تبدیل شود.

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان:

«اصپاک» به جمع‌آوری پسماندهای تر تسری پیدا کند

اگر بخواهیم شهر خوب و بهره‌وری مطلوب داشته باشیم، مشارکت اجتماعی و استفاده از فناوری‌ها باید سرلوحه اقدامات و ابتکارهای مدیریت شهری قرار گیرد. در راستای استفاده از بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات، در مسیر هوشمندشدن شهر، اقدام خوب، مؤثر و مبارکی انجام و سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند خشک با عنوان «اصپاک» راه‌اندازی شده است.

سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند خشک با عنوان «اصپاک» در این کلان‌شهر راه‌اندازی شد. در این راستا از همکاران حوزه مدیریت پسماند درخواست کردم، به این نوع پسماند راضی نشوند تا موضوع به سمت سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند پسماند تر نیز تسری پیدا کند.

بسیاری از اوقات شهروندان نمی‌دانند خودروی جمع‌آوری پسماند چه زمانی به منزل آن‌ها می‌رسد و گاهی پسماند خود را با فاصله نسبت به زمان جمع‌آوری بیرون می‌گذارند؛ بنابراین اگر سیستم اطلاع‌رسانی مسیر خودروهای جمع‌آوری پسماند تر نیز راه‌اندازی شود و در دسترس شهروندان قرار گیرد، آن‌ها نسبت به این موضوع متعهدتر خواهند بود و درمجموع شهر جلوه بهتری خواهد داشت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

12 + نه =