این طرح به همت شهرداری سال ۱۴۰۰ آغاز شد:

طراحی نقشه فرونشست زمین

در کشور ما، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تخریب محیط‌زیست و کیفیت آن در دهه‌های اخیر، برداشت بی‌رویه آب از منابع آب زیرزمینی بوده که منجر به وقوع پدیده فرونشست در کشور شده است.

تاریخ انتشار: 09:05 - چهارشنبه 1402/08/24
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
طراحی نقشه فرونشست زمین

به گزارش اصفهان زیبا؛ ازبین‌رفتن منابع طبیعی و تخریب کره زمین، یکی از چالش‌هایی است که بشر در آینده با آن روبه‌رو خواهد شد. با توجه به اهمیت مسائل زیست‌محیطی، اغلب کشورها می‌کوشند از طریق برنامه‌ریزی صحیح و به‌کارگیری روش‌های مناسب از یک‌سو به اهداف اقتصادی خود دست یابند و از سوی دیگر، آسیب‌های زیست‌محیطی را به حداقل برسانند.

در کشور ما، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تخریب محیط‌زیست و کیفیت آن در دهه‌های اخیر، برداشت بی‌رویه آب از منابع آب زیرزمینی بوده که منجر به وقوع پدیده فرونشست در کشور شده است.

شهرداری اصفهان برای مشخص‌شدن محدوده فرونشست در اصفهان نقشه پهنه‌بندی آن را طراحی کرده است.

اگرچه اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها بررسی وضعیت و نقشه پهنه‌بندی خطر فرونشست را برعهده دارد؛ اما این نقشه در این اداره تهیه نشد و شهرداری براساس رسالت اجتماعی خود به این موضوع ورود پیدا کرده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در این خصوص با اشاره به طرح مطالعاتی و مدل‌سازی فرونشست شهر اصفهان می‌گوید: این طرح سال ۱۴۰۰ آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید.

وحید مهدویان با بیان اینکه این طرح شامل ترکیبی از روش‌ها مانند استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، گمانه‌ها در عمق زمین و دستگاه‌های جی‌پی‌اس برای مدل‌سازی فرونشست است، می‌افزاید: این طرح پس از تأیید ناظر علمی در مراجع ذی‌صلاح تصویب خواهد شد؛ سپس اقدامات اجرایی پروژه در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار خواهد گرفت.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح می‌کند: بر اساس بند۳ ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور، وظیفه تهیه نقشه فرونشست در استان‌ها و شهرها بر عهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است که ذیل وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد و به تبعیت از آن اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها بررسی وضعیت فرونشست و تهیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط و نقشه پهنه‌بندی خطر فرونشست را بر عهده دارد.

او خاطرنشان می‌کند: گردآوری مطالعات انجام‌شده درباره فرونشست، شناسایی عوامل مؤثر در این پدیده، شناسایی محدوده آبخوان‌های شهر و حوضه آبریز آبخوان‌ها، تهیه نقشه عمق سنگ بستر، توسعه و تکمیل چاه‌های مشاهده آب‌های زیرزمینی، اندازه‌گیری فرونشست با کمک تصاویر ماهواره‌ای و تهیه مدل ژئوتکنیکی شهر از گام‌های این طرح مطالعاتی است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اضافه می‌کند: در این طرح به ارائه راهکارها و اولویت‌بندی آن‌ها برای کنترل فرونشست، ارائه راهکارهایی برای تصویب سازمان‌های مسئول، ارزیابی میزان تأثیر راهکارهای پیشنهادی مقابله با فرونشست و ارائه مستندات لازم برای ارزیابی راهکارهای ارائه‌شده نیز در گام‌های بعدی پرداخته شده است.

مهدویان ادامه می‌دهد: تعیین میزان ارتباط برداشت آب‌های زیرزمینی با نرخ فرونشست در پهنه‌های شناسایی‌ شده، ارتفاع و قدمت بناها بر اساس داده‌های ماهواره‌ای و سیستم اطلاعات جغرافیایی، برآورد فرونشست منطقه‌ای به‌صورت عملی و ثانویه، استخراج سرعت و میزان فرونشست در قالب مدل‌های مرتبط با موضوع، مدل‌سازی عدد فرونشست در شهر برای پیش‌بینی میزان و سرعت فرونشست بر اساس متغیرهای دقیق از دیگر گام‌های این طرح مطالعاتی است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × یک =