رفع خستگی دیجیتال چشم

با توجه به افزایش استفاده مداوم از تجهیزات دیجیتال(مانند گوشی هوشمند، رایانه شخصی و رومیزی و…) به‌خصوص توسط بانوان، به یکی از عوارض استفاده طولاني مدت از اين وسايل با عنوان «خستگی دیجیتال چشم» می‌پردازیم.

تاریخ انتشار: 17:07 - شنبه 1402/08/27
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
رفع خستگی دیجیتال چشم

به گزارش اصفهان زیبا؛ هفته ملی سلامت بانوان ایران در سال جاری از تاریخ 20 لغایت 26 آبانماه با هدف اطلاع‌رسانی و حساس‌سازی گروه‌های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت زنان بود.

 در سال جاری رویکرد اصلی برگزاری هفته ملی سلامت بانوان ایران‌(سبا)، حمایت از نقش مادری زنان بود که بر همین اساس شعار هفته مذکور، «بانوی سالم، خانواده سالم، جامعه سالم» انتخاب و روزشماری برای آن تعیین شد.

از این رو با توجه به روز شمار تعیین شده و همچنین افزایش استفاده مداوم از تجهیزات دیجیتال(مانند گوشی هوشمند، رایانه شخصی و رومیزی و…) به‌خصوص توسط بانوان، به یکی از عوارض استفاده طولاني مدت از اين وسايل با عنوان «خستگی دیجیتال چشم» می‌پردازیم.

نسرین اعتمادی، کارشناس بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت شماره یک اصفهان با اشاره به این موضوع، در ادامه توضیح می‌دهد:

خستگی دیجیتال چشم

زندگي در عصر ديجيتال باعث شده است تقریباً همه افراد با نوعي از وسـايل ديجيتال شامل: وسايل داراي صفحه نمايش نظير گوشـي هوشـمند، رایانه شخصی و رومیزی سر و كار داشته باشند.

 استفاده‌ طولاني‌مدت از اين وسايل باعث نشانه‌هایی مانند: خستگی چشم، سردرد، تاری دید، خشکی چشم و درد در گردن و شانه می‌شود.

 این حالت ممکن است سندروم بینایی کامپیوتر را نیز به همراه داشته باشد که خستگی دیجیتال چشم شناخته می‌شود و ناشی از عدم پلک زدن مناسب در زمان استفاده از دستگاه‌های کامپیوتری است.

اسـتفاده مكـرر و طـولاني از ايـن وسـايل، علائمي از اين قبیل مشكلات شايع چشمی را در بر خواهد داشت.

راهکارهایی برای کاهش خستگی چشم‌ها

-‌ميز رايانه و صفحه نمايش را به گونه‌ای در محـيط كـار قـرار دهید كـه عمود بر پنجره باشند، به طوري كه نور به طور مستقيم بر روي صفحه نمايش تابيده نشود.

می‌توان از پرده و نـورگير در پشـت پنجره‌ها استفاده كرد تا از ورود نور درخشان جلوگیری شود.

-‌از نورهاي مهتابي و خورشيدي به طور تركيبي در محيط كار استفاده کنید.

-‌در صورت استفاده از چراغ‌های مطالعه، منبع نور را به مـوازات خـط ديـد خود قرار دهيد.

-توجه داشته باشید ‌در صورتي كه از صفحه نمايش LCD استفاده می‌شود، ميـزان روشـنايي بيشتري مورد نياز است.

-‌در هنگام استفاده از وسايل ديجيتـال، فاصـله مناسـب چشـم از صـفحه نمايشگر را رعايت کنيد‌(50 تـا 60 سـانتيمتـر).

همچنـين صـفحه نمايشگر بايد در محلي قرار گيرد كـه نگـاه شـما بـه صـفحه نمايشـگر رو به جلو و با شيب بسيار ملايم 10 تا 15 درجه به سمت پايين باشد.

 -‌در صورت امكان، از گزينه تنظيمات وسايل ديجيتال مورد اسـتفاده خـود نور آبي تابش شده از صفحه نمايشگر را تا حد امكان كاهش دهيد.

-‌قانون 20-20-20 را به خاطر داشـته باشـيد، به این صورت که در هر ۲۰ دقیقه به چشمان خود ۲۰ ثانیه استراحت دهید.

در این مواقع که به یک جسم دورتر از خود که ۲۰ فوت‌(۶ متر) قرار دارد، خیره شوید. در صورت لزوم از يك آلارم براي يادآوري هر 20 دقيقـه اسـتفاده كنيد.

-‌سعي كنيد تا مرتب بـه وسـيله پلـك‌زدن از خسـتگي چشـمان خـود پيشگيري كنيد.

-‌از قرارگيري زاويه مناسب وسيله ديجيتال خود نسبت به منبع روشنايي اطمينان حاصل کنید و از هر گونه خيرگي زياد جلوگيري كنيد.

-‌صفحه نمايشگر وسيله ديجيتال خـود را تميـز نگـه داريـد. صـفحه نمايشگر كثيف باعث وارد شدن تنش بيشتري به چشمان شما می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × 3 =