هفتمین سلسله‌نشست‌های «بی‌واسطه»:

نوجوانان در میدان مطالبه‌گری

فرهنگ‌سرای نوجوان یکی از مراکز سازمان فرهنگی‌ شهرداری اصفهان است. این فرهنگ‌سرا بر حوزه نوجوان به آموزش و پرورش استعدادهای نوجوانان اصفهانی پرداخته است.

تاریخ انتشار: 15:25 - شنبه 1402/02/16
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
نوجوانان در میدان مطالبه‌گری

به گزارش اصفهان زیبا؛ فرهنگ‌سرای نوجوان یکی از مراکز تخصصی سازمان فرهنگی‌ شهرداری اصفهان است که نزدیک به شش سال از فعالیت آن می‌گذرد. این فرهنگ‌سرا در سال‌های اخیر با تمرکز بر حوزه نوجوان به آموزش و پرورش استعدادهای نوجوانان اصفهانی پرداخته است.

به گفته صدیقه چگونیان، مدیر فرهنگ‌سرای نوجوان، یکی از فعالیت‌های شاخص این مرکز فرهنگی در کنار فعالیت‌هایی همچون برگزاری دوره‌های تربیت مربی برای مناطق پانزده‌گانه شهر و ساخت موزیک‌ویدئوهای مطرح در سطح کشوری، برگزاری نشست‌های صمیمانه با مسئولان شهری است.

با توجه به لزوم شکل‌گیری و گسترش ارتباط تعاملی میان مسئولان شهری و شهروندان در جهت پیشبرد رفاه و حل مشکلات آن‌ها، «بی‌واسطه» یکی از نشست‌هایی است که در چندماه گذشته توانسته زمینه ارتباط مناسب میان نوجوانان اصفهانی با مسئولان را برقرار کند.

در این جلسات علاوه بر اینکه مسئولان می‌توانند عملکرد خود را از نگاه شهروندان رصد کرده و به کم‌‌و‌کیف آن پی ببرند، بستری مناسب برای پرورش روحیه مسئولیت‌پذیری و مطالبه‌گری نوجوانان نیز فراهم می‌شود.

سلسله‌نشست‌های«بی‌واسطه» که از آبان ماه 1401 به مدد فرهنگ‌سرای نوجوان آغاز شده، تاکنون میزبان اهالی شهرداری اصفهان، مدیرکل ورزش و جوانان، معاونان خدمات شهری و مدیرکل آموزش و پروش بوده است.

این جلسات در هفتمین میزبانی خود واقع در کتابخانه مرکزی اصفهان، در تاریخ 15 اردیبهشت ماه 1402 به استقبال مسئولان شورای اسلامی شهر اصفهان رفته است.

نوجوانی همچون شب قدر وجود انسان است

در ابتدای این جلسه منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر، ضمن تشکر از برگزارکنندگان چنین جلساتی، خطاب به نوجوانان حاضر در جلسه بیان کرد: «نوجوان شاداب، فعال و پرانرژی، نوجوان تراز انقلاب اسلامی است و الحمدلله شادی و نشاط در چهره شما نوجوانان نمایان است. امیدواریم به واسطه همین نشاطتان بتوانید به اهداف شخصی و در رأس آن، به اهداف انقلاب اسلامی دست پیدا کنید؛ به‌گونه‌ای که ان‌شاءالله شاهد درخشش شما نوجوانان اصفهانی در عرصه‌های جهانی و بین‌المللی باشیم.»

او در ادامه نوجوانان را به حفظ و مستحکم‌کردن ارزش‌های دینی خود ازجمله ارتباط ویژه با خداوند متعال، نماز، قرائت قرآن و توسل ویژه توصیه کرد و با یادی از شهدای نوجوان تأثیرگذار در عالم همچون شهیدحسین فهمیده، «بی‌واسطه» را با نام شهدای نوجوان مزین کرد.

در این جلسه همچنین فرزانه کلاهدوزان، عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع نوجوانان گفت: نوجوانی حالتی شبیه به پلاسما در زندگی انسان است که هنوز جوانی و حالت جمود در انسان شکل نگرفته است.

در این دوران هنوز ذهن نوجوان شکل نگرفته است و امید و آروزیی در که در او وجود دارد، همچون شب قدر وجود انسان است. با توجه به این ویژگی‌ها، فرصت مناسبی برای شهر ماست که بتوانیم از تحلیل و راهکار و مشارکت‌های شما نوجوانان استفاده کرده و مشکلات شهری و کشوری را برطرف کنیم.

نوجوانان؛ مدیران آینده کشور

علی مقتدایی به عنوان اولین دانش‌آموز مطالبه‌گر در این جلسه بیان کرد: خوشبختانه سوابق آقای نورصالحی به گونه‌ای است که ایشان بر مشکلات شهری آگاه هستند و از طرفی، ما نوجوانان نیز درباره فعالیت‌های شورا در این خصوص آگاهی داریم. اما با توجه به اینکه نوجوانان و دانش‌آموزان فعلی مدیران آتی کشور هستند، متأسفانه ارتباط بین دانش‌آموزان با شورای شهر قطع یا حداقل کم شده است.

ایشان ادامه داد: به گونه‌ای که گاه نه نوجوان متوجه است که چه کسی برای او تصمیم‌گیری می‌کند و نه مسئولان می‌دانند که برای چه کسی برنامه‌ریزی می‌کنند. با توجه به این مسئله، خوستار طرح ساز‌و‌کاری هستیم که نوجوانان درباره مسائل شهر آگاهی بیشتری پیدا کنند و گاهی با استفاده از نظرات آن‌ها در اداره کشور، شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشیم. همین طور که در ابتدای انقلاب اسلامی نیز با حضور فعال جوانان و نوجوانان در عرصه‌های گوناگون، شاهد نتایج خوبی بودیم.

آوا پورقاسم نیز به عنوان یکی از نمایندگان ناحیه 4 اصفهان با توجه به اهمیت انتخاب رشته در مقطع متوسطه اول بیان کرد: متأسفانه ما در این دوره با نوجوانانی مواجهیم که در انتخاب رشته خود دچار سردرگمی هستند و گاهی پس از انتخاب رشته نیز به آن علاقه‌ای ندارند. با توجه به اهمیت این مسئله خواهشمندیم که حداقل هر مدرسه بتواند از حضور مشاوران تحصیلی بهره ببرد.

هانیه یوسف‌پور نیز به نمایندگی از ناحیه 4 اصفهان گفت: متأسفانه بعد از اعتراضاتی که در ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم، با پیامد‌های نامناسبی در رفتار دانش‌آموزان مواجه شدیم که گمان می‌کنم راه‌حل آن، استفاده مناسب از اوقات فراغت نوجوانان است. اگر بتوانیم با ایجاد کانون‌ها و فرهنگ‌سراهای مناسب، اوقات فراغت نوجوانان را مدیریت کنیم، از گمراهی و انحراف بیشتر نوجوانان توسط شبکه‌های اجتماعی و دوستان ناباب جلوگیری کرده‌ایم.

الهام رستمی نیز به ذکر مشکلات حمل‌و نقل عمومی از جمله کمبود اتوبوس در نواحی پرجمعیت و تأخیر در رفت‌وآمد اتوبوس‌های شهری اشاره کرد و خواستار رسیدگی به آن شد.

جامعه نیازمند فعالیت‌های فرهنگی تأثیرگذار است

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، در پاسخ به بخشی از مطالبات نوجوانان پاسخ داد: در راستای استفاده از نظرات بیشتر نوجوانان، باید از نقطه‌ای این حرکت آغاز شود که اتفاقا آغاز هم شده. اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است.

با این حال برگزاری چنین جلساتی و آغاز به کار خانه جوان و حضور در دانشگاه‌ها فعالیت‌های خوبی است. به همین جهت در شورا نیز اخیرا باشگاه شهروندی در جهت انعکاس نظرات و انتقادات عموم مردم افتتاح شده است.

نورصالحی همچنین در پاسخ به معضل اجتماعی پیش‌آمده بعد از اعتراضات اخیر افزود: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند، دشمن نقشه بسیار حساب‌شده‌ای داشت که بتواند در حوزه فرهنگی غلبه پیدا کند. اما در اجرا با مشکل مواجه شد. چراکه مردم کشور را نمی‌شناختند. دشمنان ایران از این مسئله غافل بودند که اگرچه اقشار مختلف مردم در زمینه‌هایی دچار نارضایتی هستند، در انتها آرمان و دین و عقیده‌شان را حفظ می‌کنند. در شرایط فعلی نیز که با پدیده بدحجابی مواجه هستیم، به فعالیت‌های فرهنگی قوی نیاز داریم و این نکته را نیز می‌پذیریم که ما مسئولان، به هر دلیلی نتوانسته‌ایم در حوزه فرهنگ تأثیرگذاری عمیقی داشته باشیم و در نتیجه با هجمه‌های رسانه‌ای دشمن دچار ریزش‌هایی در این زمینه شده‌ایم.

نورصالحی ادامه داد: اگرچه که این افراد در اقلیت قرار دارند، به هرحال هریک از آن‌ها برای ما همچون دختران خودمان است و همه مردم و مسئولان باید پیگیر باشند تا این افراد به آغوش انقلابی جامعه بازگردند.

او در پاسخ به مشکلات حوزه حمل و نقل نیز گفت: متأسفانه حمل و نقل برون‌شهری و درون‌شهری ما بعد از کرونا آسیب جدی دیده است. به این دلیل که پیش از فراگیری کرونا 100 هزار نفر در مترو و 600 هزار نفر متقاضی استفاده از اتوبوس داشتیم. اما با توجه به تعطیلی مدارس و مراکز شهری، این میزان به 20وهزار نفر در مترو و 200 هزار نفر در اتوبوس کاهش پیدا کرد. همین مسئله سبب ازکارافتادگی سیستم حمل و نقل کشور شد. به گونه‌ای که میزان اتوبوس‌های فعال شهری که در سال 1396، 1200 دستگاه بود، در سال 1400 به 600 دستگاه کاهش پیدا کرد. با توجه به اینکه نیاز استان 1400 دستگاه است، تا کنون 1000 دستگاه مهیا شده و اعتباراتی نیز برای افزایش اتوبوس‌ها و توزیع مناسب آن‌ها در سطح شهر مقرر شده است.

کلاهدوزان نیز در پاسخ به تمرکز فعالیت‌های شهری در حوزه نوجوانان بیان کرد: ما تنها در هفته اصفهان بیش از 200 برنامه در سطح شهر داشته‌ایم و در طول یک‌سال، چندهزار برنامه طرح‌ریزی شده است. با این حال محدودیت‌های اطلاع‌رسانی و همچنین تعدد اخبار در عصر رسانه، باعث ناآگاهی شهروندان از برخی برنامه‌ها شده است که به دنبال راه‌های جدیدی برای اطلاع‌رسانی در این حوزه هستیم.

تصویب از ما، مطالبه‌گری با شما

حجت‌الاسلام مهروی‌پور ضمن تأکید بر اهمیت آموزش‌های رایگان تحصیلی در مدارس، در پاسخ به درخواست نوجوانان مبنی بر اهمیت به حوزه نوجوان افزود: برگزاری چنین جلساتی و آشنایی با مشکلات و خواسته‌های دانش‌آموزان باعث می‌شود تا به هنگام تصمیم‌گیری و تخصیص بودجه، خواسته‌های آن‌ها نیز مورد توجه قرار بگیرد. به همین جهت در بودجه سال 1402 شورا مقرر شده است که در هریک از 15 منطقه شهری، دو مکان ویژه برای فضای تعاملی نوجوانان فراهم شود. مطالبه‌گری مردمی این مسئله با شما نوجوانان است.

او همچنین با توجه به تحولات جامعه در سال 1401 ادامه داد: اتفاقاتی که سال گذشته در جامعه رخ داد، درس‌های مهمی برای ما داشت. برخی از نوجوانان ما، غافل از اینکه در پشت این اتفاقات دشمن مسلح به نظاره نشسته است، با هیجانات خود به صحنه آمدند و با توجه به این حوادث است که ما باید از آن درس بگیریم و اقدام به‌موقع، عمل به‌موقع و البته عمل صالح داشته باشیم که البته نمونه‌هایی از آن را می‌شناسیم. همچون سیدمحمدباقر شَفتی و شهید آرمان علی‌وردی که در زندگی خود عمل به‌موقع و صالح را الگو قرار دادند.

در ادامه گپ‌و‌گفت بی‌واسطه با مسئولان، میخال بنیامینیان، نماینده دانش‌آموزان کلیمی کشور، از شورای دانش‌آموزی گفت: یکی از لازمه‌های کشور در شرایط کنونی زمینه‌سازی برای پرورش استعداد‌های نوجوانان است که این مهم با توجه به فراگیری تکنولوژی‌های رسانه‌ای، باید به‌طور ویژه‌ای مورد توجه و آموزش قرار بگیرد. همچنین با توجه به اینکه بنده پیرو دین یهود هستم، خواستار شکل‌گیری مراکزی فرهنگی برای آشنایی بیشتر اقلیت‌ها و تعامل آن‌ها با یکدیگر هستم.

در این جلسه آریا احمدی و محمدپارسا عسگری از شهر بهارستان ضمن بیان مشکلات شهر، از جمله نبود فضای تفریحی و تعداد کم مدارس، خواستار پیگیری مسائل شهر خود شدند. همچنین برخی از دانش‌آموزان خواستار رسيدگی به امكانات مدارس از جمله ايجاد كتابخانه و كتاب‌هايی متناسب با نظام جديد آموزشی شدند.

متين زارع شريف نیز ضمن تأكيد بر نقش فعاليت‌های فرهنگی بيان كرد: در ابتدا خواستار شفافیت و نظارت بیشتری در رابطه با اختصاص بودجه برای نوجوانان هستیم. چراکه این بودجه‌ها معمولا تنها در اختیار خانه‌های نوجوان قرار می‌گیرد؛ از طرفی دیگر حمایت از فعالان فرهنگی مسئله‌ای بسیار مهم است؛ چرا که فعالیت آن‌ها نسبت به ارگان‌های کشوری، تأثیرگذاری بسیار بیشتری بر نوجوانان دارد.

فرونشست جدی است!

دانش‌آموز ستاره کی‌قبادی به‌عنوان کوچک‌ترین عضو حاضر در جلسه و همچنین خبرنگار خردسال خبرگزاری پانا، با اشاره به مسئله فرونشست و پیامدهای آن در سطح شهر بیان کرد: متأسفانه به خاطر فرونشست زمین، شاهد وضعیتی نامناسب مدارس واقع در محدوده خانه‌اصفهان هستیم که باعث نگرانی دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها شده است.

در انتها این عضو خردسال پانا، خواستار رسیدگی به خطر فرونشست زمین و ساخت مجدد مدارس در این منطق شد.

عارف بابایی، دانش‌آموز متوسطه دوم حاضر در این جلسه، ضمن اشاره به گفته‌های مسئولان شهری در خصوص حمایت از کانوان‌های فرهنگی، گفت: باوجود این حمایت‌ها متأسفانه هنوز هم کانون‌های فرهنگی با مشکلاتی همچون عدم‌دسترسی به مکان مناسب بـرای انجام فعالیت‌های خود مواجه هستند. در حوزه مواجهه با بدحجابی در سطح شهر نیز ما شاهد رفتارهایی هستیم که باعث دین‌زدگی می‌شود و چقدر زیبا می‌توان این مسئله را با دعوت به حجاب جایگزین کرد.

محمد نورصالحی در پاسـخ به مسئله مطرح‌شده در مورد شهر بهارستان بیان کرد: بهارستان از شهرهایی است که مستقل از اصفهان است و حل مسائل آن به عهده شهرداری آن‌هاست. با اين حال به‌خاطر اينكه شهر جديدی محسوب می‌شود و نيازمند ايجاد زيرساخت‌های مناسب است، به گذشت زمان نیاز دارد تا بتواند خدمات بهتری به شهروندان ارائه كند.

او در پاسخ به درخواست دانش‌آموز پانا در خصوص مسئله فرونشست نیز افزود: مسئله فرونشست که به طور عمده به خشک‌شدن رودخانه زاینده‌رود و خشک‌شدن سفره‌های زیرزمینی مربوط می‌شود و متأسفانه در دیگر مناطق شهری و حتی کشور نیز وجود دارد. با این حال تحت پیگیری قرار گرفته است و ان‌شاءالله مدارس نام‌برده در خیابان خانه اصفهان، مورد بازسازی قرار خواهند گرفت.

نورصالحی درخصوص حمایت از مراکز فرهنگی ادامه داد: طبق آمار رسمی سازمان فرهنگی تفریحی در سال 1401، از دوهزار مرکز فرهنگی با مبلغی نزدیک به 20 میلیارد حمایت مادی شده است.

در خصوص وضعیت مواجهه با بدحجابی در سطح شهر نیز بیان شد، چگونگی مواجهه با این مسئله می‌تواند از منظر سلبی یا ایجابی پیگیری شود که دورویکرد متفاوت است.

شهرداری نیز به نوبه خود حداکثر فعالیت‌های ایجابی ممکن را انجام داده. اما به هر حال در مکان‌های عمومی، رعایت حجاب، قانون کشور است و فرد قانون‌شکن با محدودیت مواجه می‌شود.

فرزانه کلاهدوزان در پاسخ به مسئله کتاب و کتابخوانی در مدارس گفت: یکی از طرح‌های ما در جهت رفع این مشکل طرح مبادله کتاب است که در کتابخانه‌ها وجود دارد و همین طور طرح یار مهربان که هرساله توسط شهرداری انجام می‌شود و در این طرح اقلام ورزشی و کتاب‌های موردنیاز به مدارس تخصیص پیدا می‌کند.

در این جلسه همچنین چندتن از نوجوانان خواستار رسیدگی به مشکلات آموزشی از جمله استخدام معلمان جوان، تغییر محتوای کتب درسی و چگونگی ارائه آن‌ها شدند که با توجه به ارتباط این مسئله با آموزش و پرورش، رئیس شورای اسلامی شهر قول پیگیری این مسائل را در جلسات آموزش و پرورش شهر داد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × چهار =