اندیشه
شعر فارسی بر آستان زینب(س)
۱۰:۲۶ - دوشنبه ۵ آبان ۱۴۰۴
بررسی سیر تحول شعر و ادب فارسی در نگاه به عقیله بنی‌هاشم

شعر فارسی بر آستان زینب(س)

معارف حسینی در پهنه شعر و ادب فارسی از سده‌های سوم و چهارم قمری طلوع کرد؛ بااین‌حال، نام پرافتخار «ملکهٔ عرش نورالنور»، حضرت‌زینب(س) تا فرازوفرودهای عصر صفوی، حضوری کم‌مایه در این عرصه داشت.

بیهقی  روایتی برای امروز
۱۲:۰۴ - پنجشنبه ۱ آبان ۱۴۰۴

بیهقی روایتی برای امروز

در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، از ۱۴۰۰ هجری‌شمسی، روز اول آبان به‌عنوان روز پاسداشت مقام علمی و ادبی ابوالفضل بیهقی ثبت شده است. این اندیشمند برجسته که با نام کامل ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی شناخته می‌شود، در منطقۀ حارث‌آباد بیهق (سبزوار کنونی) متولد شد.

بیهقی؛ روایتی هوشمندانه و منصفانه
۱۲:۰۱ - پنجشنبه ۱ آبان ۱۴۰۴

بیهقی؛ روایتی هوشمندانه و منصفانه

کتاب تاریخ بیهقی، در میان آثار تاریخی فارسی جایگاهی ممتاز دارد. اعتقاد دارم که به جای کتاب تاریخ بیهقی، باید گفت سبک بیهقی؛ زیرا بیهقی نثری استوار، سنجیده و آمیخته با زیبایی‌های ادبی دارد.

مناسبات سیاسی پیچیده امروزی  و ضرورت رجوع به تاریخ بیهقی
۱۱:۵۷ - پنجشنبه ۱ آبان ۱۴۰۴
چرا کتاب تاریخ بیهقی در میان دیگر کتب تاریخی ممتاز و ویژه است؟

مناسبات سیاسی پیچیده امروزی و ضرورت رجوع به تاریخ بیهقی

این کتاب از همان سطر اول دست شما را می‌گیرد و ناگهان به هزار سال پیش می‌بردتان. وقتی چشم باز می‌کنید، امیرمسعود را می‌بینید که به سودای کشورگشایی راهی اصفهان و ری شده و یک‌مرتبه خبر مرگ پدرش، سلطان‌محمود را برایش می‌آورند و بدتر از همه اینکه وزیران پدر، برادرش را به‌ جای او به تخت حکومت نشانده‌اند.

مسئله «داوری» در جهان دینی
۱۰:۰۷ - پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۴

مسئله «داوری» در جهان دینی

پرسش اساسی که در این یادداشت مطرح می‌شود، نیازمند تأمل عمیقی در ساختار فکری معاصر ایران، به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی است. در سایه حضور پربرکت و هدایت‌بخش قرآن کریم و سیره معصومین (اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام) که مفسران حقیقی و تأمین‌کنندگان سعادت ابدی انسان قلمداد می‌شوند، چه نیازی به برجسته‌سازی و رجوع مکرر به اندیشمندانی مانند رضا داوری‌اردکانی احساس می‌شود؟

من از رندی نخواهم کرد توبه
۱۰:۰۰ - پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۴

من از رندی نخواهم کرد توبه

در تاریخ ۳۰ شهریور سال جاری یادداشتی از امیرحسین پرورش در این روزنامه به چاپ رسید که بی نام بردن از فیلسوف معاصر رضا داوری اردکانی و شاید بسنده‌کردن به ذکر نام او در مقدمه دبیر صفحه، او را فیلسوف تواب نامید.

فیلسوف تواب یا فیلسوف آینده؟
۰۹:۵۶ - پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۴
واکنش‌ها به انتشار یادداشت فیلسوف تواب در روزنامه اصفهان‌زیبا

فیلسوف تواب یا فیلسوف آینده؟

یادداشتی که روزنامه اصفهان‌زیبا در روزهای گذشته منتشر کرد و از سوی امیرحسین پرورش به نقد دیدگاه‌های دکتر رضا داوری اردکانی اختصاص داشت، بازتاب‌های گسترده‌ای را در میان اهل‌نظر برانگیخت.

علامه ذوالفنون
۱۰:۱۵ - پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴
بررسی اندیشه‌های ناب مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده‌آملی به بهانه برگزاری همایش ملی علامه در اصفهان

علامه ذوالفنون

علامه حسن‌زاده آملی، علامه‌ای ذوفنون که در فلسفه، فقه، ادبیات، نجوم، ریاضیات و عرفان تبحر داشت، نمونه‌ای کم‌نظیر از یک عالم جامع‌العلوم به‌شمار می‌رود.

دو حماسه یک مقصد
۱۱:۳۵ - سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴
نگاهی به پیوستگی اندیشه سیاسی فردوسی و مولوی از نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن

دو حماسه یک مقصد

در روز بزرگداشت مولانا، بازخوانی دیدگاه‌های محمدعلی اسلامی ندوشن درباره دو قله ادبیات ایران، فردوسی و مولوی، فرصتی برای فهم هویت و وجدان جمعی ایرانی است.

تعالیم دینی جان‌مایه اشعار مولوی
۱۱:۲۵ - سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴
واکاوی جایگاه برخی از مفاهیم دینی اجتماعی در اندیشه مولانا به بهانه سالروز بزرگداشت وی

تعالیم دینی جان‌مایه اشعار مولوی

جوهر و جان مایه شعر و ادب فارسی از مفاهیم و آموزه‌های دین مبین اسلام نشئت گرفته و اندیشه شعرا و ادبای این قلمرو پهناور در فضای تعالیم ناب اسلامی، احادیث نبوی و ائمه اطهار و قرآن کریم رشد و تعالی یافته است.

اجلّ از تمجید
۱۱:۰۳ - پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴

اجلّ از تمجید

چهارشنبه ۲ مهرماه ۱۴۰۴، شهر اصفهان شاهد برگزاری همایش بزرگداشت علّامه محقق نائینی در مدرسه علمیه صدر اصفهان بودیم.

بیدارگر امت
۱۰:۵۷ - پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴
روز گذشته همایش بزرگداشت علامه میرزا محمدحسین نائینی در مدرسه علمیه صدر بازار اصفهان برگزار شد

بیدارگر امت

هم‌زمان با اوج‌گیری نهضت مشروطه در ایران، نامی در صدر فهرست روحانیون مبارز و اندیشمند بر سر زبان‌ها افتاد؛ آیت‌الله میرزا محمدحسین غروی نائینی، فقیهی که هم در میدان عمل سیاسی و هم در عرصه اندیشه، اثر ژرفی بر تاریخ معاصر ایران و جهان تشیع گذاشت.