مریم بهزادنژاد، نویسنده اصفهانی، از همان هفتسالگی که خواندن و نوشتن را آموخت، رؤیای نویسندهشدن را در سر داشت. نخستین شنونده داستانهایش مادربزرگی بود فرهنگی و فرهنگدوست که همواره با حوصله به نوشتههای کودکانه او گوش میداد و هیچگاه او را سرزنش نمیکرد.
پدیده استعمار از مواردی است که در چند قرن اخیر نه فقط کشور عزیز ما ایران بلکه محدوده وسیعی از جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است استعمار در حالی که امری جهانی و بین المللی به شمار می آید حضور و ظهور و بروزش در همه جا یکسان نبوده و بررسی ویژگیها و آثار خاص آن در کشورهای گوناگون مستلزم انجام تحقیقات مستقل و به هم پیوسته ای است.
بدن، پیونددهندهای است میان انسان و هستی؛ هم ابزار درک جهان است و هم موضوع تامل و نشانهای از حضور و معنا. بدن، محوری برای تجربه است و از خلال آن، جهان دیده، لمس و تجربه میشود و جهانبینی انسان شکل میگیرد.
ما ریزگردها دستهجمعی در هوا پرسه میزدیم که یکهو پرت شدیم توی ماشین زردرنگی که توی ترافیکِ ورودی دروازهدولت گیر کرده بود.
اگر زندگی فرصتی است که تنها یکبار به ما داده میشود، چه خوب است که همواره به عملکرد خود آگاه باشیم؛ بدانیم در کجا دلی را شکستهایم و در صدد جبران برآییم و هرگاه خسارتی به بار آوردهایم، عذرخواهی کنیم. در زندگی نباید صرفا در پی تأیید دیگران بود، بلکه باید رضایت اطرافیان را با اعمال درست خود جلب نمود.
در خبرها خواندم دولت قصد کوچک سازی یا همان چابک سازی دارد اما نمیدانستم قرار است از مظلومترین و محرومترین سازمانهای متبوعش یعنی امور عشایر شروع کند.
اختتامیه سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان، حال و هوایی دیگر داشت؛ انگار قرار بود بالاخره سالن از انجماد همیشگیِ سخنرانیها بیرون بیاید و نفسی تازه کند.
سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان، امسال نه فقط میزبان آثار متنوع و خلاقانه از کشورهای مختلف بود؛ بلکه بستری شد برای طرح دوباره یک پرسش مهم: چگونه میتوان نوجوانان را به سمت محیطهای فرهنگی و سالم هدایت کرد، بدون آنکه با کنترل افراطی روح جستجوگرشان را خاموش کرد؟
روز گذشته، پروانههای پرهیاهوی سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان به خانهشان بازگشتند و جوایز به برگزیدگان اهدا شد و این دوره از جشنواره چمدانش را بست و رفت تا سال آینده.
نقش بازیگران کودک و نوجوان در انتقال پیام فیلمها از جهات مختلفی اهمیت دارد و به عنوان یکی از عناصر کلیدی و تاثیرگذار در ساختار روایی و احساسی اثر، سهم بسزایی در کیفیت و اثرگذاری پیامهای سینمایی ایفا میکند.
من با این جشنواره بزرگ شدم. از همان سالهایی که هنوز به قدِ صندلیهای سینما نمیرسیدم، فیلمهای این جشنواره برایم شبیه رؤیا بودند.
امسال با ذوق به استقبال جشنوارهای رفتیم که با دلخوری و انتقادهای ریز و درشت آن را به پایان رساندیم؛ چون نه تنها انتظاراتمان از جشنواره برآورده نشد، بلکه برخی از موضوعات ابتدایی که توقع داشتیم و بدیهی بود که باید رخ بدهد، انجام نشد.