جزئیات بازگشایی تدریجی مدارس اصفهان

بــازگشـایـی مدارس از نــیــمــه آبان، همچنان خبری پربازخورد است. بررسی نظرات کاربران در این زمینه نشان می‌دهد نگرانی عمده خانواده‌ها، چگونگی حفظ پروتکل‌ها و نگرانی آموزش‌وپرورش و دورماندن دانش آموزان از آموزش‌وپرورش است. مـعـاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش اســتــان در گفــت‌وگــو بــا اصـفــهــان‌زیــبــا مــی‌گویــد: «اولــویــت آموزش‌وپرورش سلامت دانش آموزان است.» او ادامه می‌دهد: «تاکنون 300هزار نفر از جمعیت 500 هزارنفری دانش آموزان پایه متوسطه استان واکسینه شده‌اند.»

تاریخ انتشار: 13:59 - سه شنبه 1400/07/27
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

روندی که از هفته آخر شهریور برای رده سنی 12 تا 18 سال آغازشده و به اعتقاد آذرکیوان امیرپور: «موجب بازگشایی تدریجی مدارس در نیمه آبان خواهد شد. مدارس عشایری روستایی و هنرستان‌ها اما فعــالیــت خود را آغاز کــرده‌انــد». اصفهان‌زیبا در این رابطه از پلمب چندین مدرسه به دلیل نقض پروتکل‌ها مطلع شده، ولی معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش استان می‌گوید: «تنها تعداد هشت مدرسه در استان به‌خاطر نــقــض پــروتـکل‌هـا تــذکر گرفتــه‌اند.» سخن‌گوی ستاد مقابله با کرونای استان نیز ضمن اظهار بی‌اطلاعی می‌گوید: «محتمل است.!»
در آستانه دوسالگی شیوع کرونا در کشور، مسئله بازگشایی مدارس و آموزش حضوری بسیار برجسته شده است. خانواده‌ها نگران پیک‌های بعدی کرونا و درست‌رعایت‌نشدن پروتکل‌ها از سوی دانش‌آموزان و کادر مدارس هستند؛ اما از آموزش مجازی و خانه‌مانی دانش‌آموزان به وقت آموزش نیز رضایت چندانی ندارند. این در حالی است که وزارت آموزش‌وپرورش به‌جد نگران دوری دانش‌آموزان از کانون‌های آموزشی است؛ زیرا آن‌ها علاوه بر آموزش چهره‌به‌چهره و تعامل با معلمان و هم‌کلاسی‌های خود، به پرورش نیز نیاز دارند. از سوی دیگر، سطح یادگیری بسیاری از دانش‌آموزان به‌شدت افت کرده است و والدین نمــی‌تــوانــنــد جــای خــالــی معلم و هم‌شاگردی را پر کنند. سایه سنگین کرونا، تصمیم‌گیری والدین در این زمینه را تحت‌تأثیر قرار داده و شنیدن اخباری مبنی بر عدم رعایت درست پروتکل‌ها در مدارس که امری ناگزیر می‌نماید، افکار عمومی را نگران کرده است. مخالفان بازگشایی مدارس که بنا به برخی نظرسنجی‌ها و تحلیل محتوای شبکه‌های اجتماعی درصد چشمگیری را تشکیل می‌دهند، به آمار آموزش‌وپرورش درباره موافقت والــدیــن در خـصــوص بـازگشــایــی مدارس اعتماد ندارند و عده‌ای نیز به اثربخشی واکسن‌ها مشکوک هستند؛ به‌خصوص که شائبه‌هایی درباره واکسن سینوفارم به‌وجود آمده است؛ البته کارشناسان دراین‌باره توضیح‌های فراوانی داده‌اند.

هشت مورد تذکر در آستانه بازگشایی مدارس

مـعـاون تـربــیــت‌بـدنــی و ســلامــت آموزش‌وپرورش استان در توضیح این خبر به خبرنگار اصفهان زیبا می‌گوید: «ممکن است تعدادی از مدارس این موارد را رعایت نکرده باشند؛ به همین خاطر، بازرسان ما از هفته گذشته جدی‌تر به این مسئله ورود کرده و بازرسان مراکز بهداشت نیز به‌طور مرتب در حال همکاری هستند.» او با اشاره به تعداد مدارس متخلف ادامه می‌دهد: «در این زمینه حدود هشت مورد تذکر به برخی مدارس استان در مقاطع مختلف که حتی ممکن است روستایی بوده باشند، داده شده؛ اما اینکه این مدارس در کدام شهرها واقع‌شده‌اند، حضور ذهن ندارم. این تذکرها در حد رعایت فاصله‌گذاری بوده یا اینکه کلاسی بیش‌ازاندازه معین دانش‌آموز داشته است. ولی به‌طورکلی مردم این اطمینان را داشته باشند که چنانچه مقرر شود مدارس به‌صورت جدی بازگشایی شود، تمام تلاش آموزش‌وپرورش و بهداشت و درمان بر این است که این روند، بدون مشکل انجام شود.» امیرپور تــصریـح مــی‌کنــد: «شیوه‌نامه‌های بهداشتی به همه مدارس ابلاغ ‌شده است و بازرسان آموزش‌وپرورش و بهداشت و درمان، در حال بررسی هستند؛ همچنین مدارس روستایی، عشایری و هنرستان‌ها که دروس کارگاهی آن‌ها نیاز به حضور دانش‌آموزان دارد، هم‌اکنون باز شده‌اند؛ ازاین‌قرار، حداکثر در هر کلاس 12 دانش‌آموز حضور خواهد داشت و دانش‌آموزان برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی گروه‌بندی می‌شوند؛ درضمن سعی می‌شود بیشتر بر درس‌هایی که نیاز به حضور معلم هست، تمرکز شود.»

بازگشایی تدریجی، شبکه شاد، صیانت و …

مــعــاون تــربــیــت‌بــدنــی و ســلامــت آموزش‌وپرورش استان، بازگشایی مدارس را روندی تدریجی دانسته و درباره واکسیناسیون دانش‌آموزان می‌گوید: «واکسیناسیون رده سنی 12 تا 18 سال از هفته آخر شهریورماه آغاز شده است. دز اول تزریق‌شده و دز دوم در فاصله 28 روزی که میان دو دز سینوفارم هست، در اواخر مهرماه انجام می‌شود. دو هفته بعد از دز دوم ایمنی‌زایی واکسن آغازشده و بر اساس مصوبه‌ای که ستاد مبارزه با کرونای کشور داشته، 15 آبان به‌عنوان تاریخ بازگشایی مدارس پیش‌بینی‌شده است.»
 او بازگشایی مدارس را مرحله‌به‌مرحله عنوان کرده و ادامه می‌دهد: «در مرحله اول متوسطه دوم، بعدازآن متوسطه اول و درنهایت امیدوار به حضور مقطع ابتدایی هم هستیم که البته ممکن است ستاد کرونا بر مصوبه مقطع ابتدایی نظر خاصی داشته باشد؛ ولی شیوه‌نامه جدیدی ابلاغ نشده است.» این در حالی است که هنوز نوع و زمان واکسیناسیون دبستانی‌ها مشخص نشده است. امیرپور می‌گوید: «تا پنجشنبه گذشته (22مهر)، 63درصد دانش‌آموزان متوسطه واکسن زده‌اند و امیدواریم این روند جدی‌تر انجام شود؛ اما آماری از تعداد دانش‌آموزان مبتلا به کرونا نداریم. در این زمینه، سامانه پرس‌لاین به‌وسیله معاونت درمان دانــشــگاه عـــلــوم‌پــزشکــی اصفهان راه‌انــدازی شــده که مــشــخصات دانــش‌آمــوزان، والــدیــن و اقــوام درجه‌یک آن‌ها در این سامانه ثبت شده است. چنانچه هرکسی تست «پی‌سی‌آر» مثبت داشته و به کرونا مبتلا شده باشد، مدیر مدرسه، صبح هرروز کاری با کنترل سامانه متوجه می‌شود که آیا دانش‌آموز یا وابستگان آن به کرونا مبتلا شده‌اند یا خیر. به این طریق می‌تواند از حضور بیمار در مدرسه ممانعت کند.»

مردم به اطلاعیه‌های وزارت بهداشت اعتماد کنند

مــعــاون تــربیــت‌بــدنــی و سلامــت آموزش‌وپرورش استان ادامه می‌دهد: «تاکنون حدود 300هزار نفر از 500هزار نفر دانش‌آموزان متوسطه استان واکسن‌زده و نزدیک به 38درصد در انتظار هستند.» او تأکید می‌کند: «مردم بــه اطلاعــیــه‌هــای وزارت بهداشت اعتماد کنند و به شایعه‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد، توجه نکنند؛ همچنین تا زمانی که آموزش غیرحضوری در جریان است، سامانه شاد هم حضور دارد.» این سامانه به گفته امیرپور به‌روزرسانی هم شد و «مشکلات به‌مراتب کمتر شده، اما همچنان با موضوع سرعت و کیفیت اینترنت مشکل داریم. سوای این مشکلات، آموزش مجازی درنهایت آن رویارویی چهره به چهره دانش‌آموز و معلم را آن‌گونه که انتظار داریم محقق نمی‌کند؛ ضمن اینکه با مجازی‌شدن آموزش، کل پرورش با مشکل مواجه شده است. »معاون تربیت‌بدنی و ســلامــت آمــوزش‌وپــرورش استان همچنین در پاسخ به نگرانی‌ها درباره لایحه صیانت از کاربران و مشکلاتی که درزمینه آموزشی پیش خواهد آمد، می‌گوید: «قطعا باید پیش‌بینی‌هایی انجام دهند؛ درعین‌حال این حوزه، حوزه تخصصی ما نیست که نظری بدهیم.»

ستاد کرونای استان: خبری نرسیده؛ ولی محتمل است!

سخن‌گوی ستاد مقابله با کرونای استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا در خصوص خبر پلمب برخی مدارس استان به خاطر نقض پروتکل‌های بهداشتی می‌گوید: «در جلسه سه‌شنبه هفته گذشته و شنبه این هفته ستاد، چنین بحثی مطرح نبود و تمرکز ستاد بر نحوه بازگشایی و توسعه واکسیناسیون 12 تا 18ساله‌ها قرار داشت.» حجت‌الله غلامی ادامه می‌دهد: «مقررشد بهداشت و درمان واکسیناسیون دانش آموزان را سرعت بخشد تا به 85 درصد برسد؛ اما خبری مبنی بر پلمب مدارس متخلف نداشته‌ایم. اخباری در این زمینه به دست من نرسیده است؛ ولی احتمال می‌رود که وجود داشته باشد.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عادل امیری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط