در بین صنایع مختلف نقش فناوری در صنعت گردشگری پررنگتر است. استفاده از فناوریهای بهروز در دنیا سفر را آسانتر کرده است. افراد مختلف با کمک فناوری میتوانند در هر منطقهای زندگی کرده و طبیعت، آثار تاریخی و باستانی و صنایعدستی شهر و روستای خودشان را به جهانیان معرفی کنند.
اصفهان بهدلیل برخورداری از محصولات کشاورزی مختلف همچون انار، پسته، زعفران، گلمحمدی، سیب و بِه و گیاهان دارویی ظرفیت خوبی برای گردشگری کشاورزی دارد. گردشگری کشاورزی اگر در اصفهان رونق پیدا کند، هم به افزایش تولید محصولات کشاورزی و هم به رونق کارخانهها و توسعه مناطق روستایی کمک میکند.
ویژگیهای معادن براساس سلیقه مخاطب تبدیل به مکان گردشگری میشوند. ممکن است یک تونل معدنی یا یک معدن روباز بزرگ یا عمق معدن این جذابیتها را برای این منظور ایجاد کند. برخی معادن با توجه به ویژگیهای فنی و خاص خود میتوانند جذابیتهای خاصی داشته باشند.
اصفهان یک استان صنعتی است که صنایع مستقر در اصفهان هم منجر به آلایندگی و هم منجر به تغییرات جمعیتی اصفهان شدهاند؛ تا جایی که مهاجران از سایر شهرها به اصفهان آمدهاند؛ از این رو باید با تکیه بر مزیتهای شهر به سمت توسعه صنایع دانشبنیان و رونق گردشگری حرکت کنیم.
کســبوکـارهــای گـردشگـری از چنـدجنبـه روی تـوسعــه اقتصـاد استــان، شهــر یــا روستا و منطقه تأثیر میگذارد. وقتی به کسب وکارهای مبتنی بر گردشگری مجوز اعطا شود، سرمایه وارد اصفهان میشود. حال این سرمایهگذاری میتواند توسط اصفهانیها صورت بگیرد یا توسط سرمایهگذاران سایر استانها یا سرمایهگذار خارجی.
سرمایهگذار در اصفهان داریم؛ ولی حاضر نیستند در بخش هتلسازی سرمایهگذاری کنند ؛چون امکان بازگشت سرمایه برایشان وجود ندارد.
بخشی از رونق گردشگری به تصمیمات کلان کشور و سیاستهای کلی و ارتباطات بینالملل بستگی دارد. از آنجایی که بخش زیادی از درآمدهای حاصل از گردشگری از ورود توریسمها کسب میشود، بهبود ارتباطات بینالمللی به رونق گردشگری اصفهان کمک میکند.
اصفهان با رونق توریسم سلامت میتواند درآمدزایی کند؛ ولی هنوز زیرساختها در شهری که قلب گردشگری کشور بهشمار میرود فراهم نشده است. اصفهان از ظرفیتهای درمانی گستردهای برخوردار است.
اصفهان به لحاظ اینکه یک استان تاریخی و فرهنگی محسوب میشود، شناسنامه ایران به حساب میآید. تمامی عناصر ایرانی اسـلامی در معماری جاذبههای گردشگری مذهبی اصفهان دیده میشود و به معنای واقعی میتوان مصادیق گردشگری منظر را در اصفهان و بهویژه در مکانهایی که ریشه مذهبیتاریخی دارند مشاهده کرد.
برندسازی روی ظرفیتهای گردشگری اصفهان، برگزاری رویدادهای گردشگری باکیفیت و فراهمسازی بسترهایی برای جذب گردشگران خارجی، موضوعی است که در رونق گردشگری اصفهان دخیلاند.
مسابقه برگزاری رویداد درمیان شهرهای مختلف جهان عمدتا به دهه پایانی قرن بیستم برمیگردد؛ زمانی که مدیران مقاصد گردشگری میدانستند که برگزاری رویداد باعث میشود تا وقتی مقصد آنها روی نقشه گردشگری دیده شود توجه به یادمانها، تاریخ ها و سایر جاذبههای آنها دوچندان شده و نشاط و شادابی به جامعه میزبان تزریق و منافع اقتصادی نصیب مقصد میشود.
جایگاه صنعت گردشگری به گونهای است که بهعنوان بزرگترین صنعت خدماتی در سطح جهان، تأثیر گستردهای بر جوامع، بهویژه از لحاظ اقتصادی دارد و یکی از عوامل مهم در ایجاد تغییرات در سطح محلی، ناحیهای و ملی محسوب میشود.