کمتر اصفهانی را میتوان پیدا کرد که با معضلات اصلی محل زندگی خودش از قبیل مهاجرت، آب، حاشیهنشینی، آلودگی هوا و غیره آشنایی نداشته باشد.
چهار سال پیش بود که نخستین بازارچه سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی کشور در ارگ جهاننما افتتاح شد تا فعالان این صنعت در مکانی واحد دور همدیگر جمع شوند و فروشگاه عرضه سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی در این بازارچه راه بیفتد؛ بااینحال عمر این بازارچه چندان هم طول نکشید.
ماشینسازان اصفهان 90درصد تجهیزات موردنیاز صنایع سنگ استان را تأمین میکنند. توان تولید دستگاهها و تجهیزات لازم برای این صنایع در اصفهان وجود دارد؛ درواقع هم نیروی انسانی فعال در صنایع ماشینسازی متخصص هستند و هم مواداولیه موردنیاز برای این دستگاهها در داخل تولید میشود.
صادرات مؤلفهای تأثیرگذار بر استفاده بهینه از ظرفیتهای تولیدی صنعت سنگ است؛ درواقع با شکلگیری تقاضای بینالمللی میتوان ظرفیتهای بدون استفاده و راکد در این بخش را به کار گرفت و نقدینگی را در واحدهای تولیدی سنگ به جریان انداخت؛ بااینحال آنطور که بایدوشاید از ظرفیتها و توانمندیهای صنعت سنگ اصفهان استفاده نمیشود.
نیازمند تشکل قوی است تا بتواند برای صنعت سنگ استان استراتژی تعیین کند. در این صورت میتوان تولید و صادرات را افزایش داد.
دورزدن تحریمها برای صادرات سنگ اصفهان هزینهبر است. واحدهای کوچک تولیدی نمیتوانند برای صادرات شرکت راهاندازی کنند و صادراتشان را افزایش دهند؛ ولی شرکتهای بزرگ قادرند هزینه کرده و شرکتهای صادراتی تأسیس کنند؛ درواقع هزینه بازاریابی در توان واحدهای خرد سنگبری نیست و به همین دلیل صادرات محدود است.
سنگ اصفهان فقط به عراق صادر میشود و صادرات اندکی نیز به کشورهای حوزه خلیجفارس صورت میگیرد. عراقیها ابتدا سنگ اصفهان را وارد و سپس به اسم خودشان به کشورهای خارجی صادر میکنند. متأسفانه برای صادرات سنگ اصفهان دلالها فعالیت زیادی دارند.
کاهش هزینه تمامشده محصول بهویژه در حوزه حملونقل و تحویل سنگ بهصورت سالم همواره ازجمله عوامل منفی در رقابت واحدهای سنگبری اصفهانی بوده است. این عامل زمانی اهمیت پیدا میکند که رقبای خارجی در ارسال سنگ به مشتریان سنگ اصفهان توانستهاند سنگ تولیدشده را از فاصله دورتر با قیمت کمتر و کیفیت مناسب تحویل بدهند.
اصفهان در هشتسال جنگ تحمیلی 119بار مورد تهاجم هوایی و موشکی قرار گرفت؛ اما اوج آن از نوزدهم دی تا بیستوششم بهمن سال 65 بود که به مدت 37 روز 38 حمله هوایی به اصفهان انجام شد که بیشترین شهید و مجروح را بهدنبال داشت.
با توجه به گزارشهای آتشنشانی و هلالاحمر و اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و تحقیقاتی که توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان انجام شده است، رژیم بعث عراق از تاریخ نوزدهم دیماه 1365 تا بیستوششم بهمن 1365 به مدت 37روز تعداد 38حمله هوایی به شهر اصفهان داشته که در این حملات وحشیانه تعداد 152 نفر از مردم اصفهان شهید و 943 نفر مجروح شدند؛ همچنین در تمام هشت سال جنگ تحمیلی، شهر اصفهان 119 مرتبه موردتهاجم و موشکی قرار گرفته است.
حمل پول نقد توسط گردشگران برای پرداخت هزینههایی که در طول سفر دارند، تجربه سفرشان از اصفهان را تحتالشعاع قرار میدهد؛ چراکه همواره امکان سرقت یا گمشدن داراییشان وجود دارد. علاوه بر این، عدم امکان استفاده از کارتهای اعتباری و به موجب آن، حمل پول نقد به میزان زیاد، مانع از این میشود که گردشگران بتوانند از اصفهان سوغات بخرند یا هزینههای بیشتری در شهرمان داشته باشند.
غذا بهتنهایی میتواند یکی از مهمترین عوامل محرک در جذب گردشگران باشد. بسیاری از کشورهای پیشرو از ظرفیت غذایی خود در جهت جذب گردشگر استفاده میکنند.