توجه به تقویت زیرساختهای گردشگری و تأکید بر ایجاد آن با درنظرگرفتن ورود حجم بالای گردشگران روسی در بستر لغو روادید روسیه با ایران در آینده و تشویق گردشگران برای سفرهای بیشتر به کشورمان از مهمترین موضوعاتی است که از دغدغههای اصلی حوزه گردشگری کشور به شمار میرود و در همین راستا طی مصوباتی در برنامه هفتم توسعه اعتباراتی برای این منظور در نظر گرفته شده است؛ موضوعی که پیشنیاز و مقدمه هر کاری است و رسیدگی و تمرکز بر زیرساختها در صنعت گردشگری از واجبات است.
ابتدای مهرماه سال جاری بود که لغو روادید دوطرفه گردشگری ایران و روسیه بر اساس توافقنامه بین دو کشور اجرایی شد. توافقی با هدف سفر شهروندان ایرانی و روسی با قصد گردشگری در گروههایی با تعداد معین در مدتزمانی مشخص به کشورهای یکدیگر که در ابتدای جولای 2021 منعقد شد.
طی سالهای اخیر که تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تصویب رسید و این رویکرد وارد فاز اجرایی شد تا در صورت عملیاتیشدن در قالب موافقتنامههای تجاری همکاریها و مبادلات اقتصادی ایران با کشورهای این منطقه تقویت شود …
با اینکه اشتراکهای فراوان فرهنگی، تاریخی و مذهبی ایران و پاکستان ظرفیتهای چشمگیری برای توسعه روابط دو کشور بهشمار میرود و در این بستر میتوان شاهد خلق تحولات سیاسی و اقتصادی فیمابین نیز بود، تعاملهای دوکشور اما به دلیل برخی مسائل امنیتی و البته اقتصاد ضعیف و همچنین بیثباتی سیاسی پاکستان در اندازه ظرفیتهای موجود نیست و آنطور که انتظار است، پیش نمیرود.
درحالیکه جنگ داخلی سوریه که بیش از ده سال به طول انجامید، وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کنونی این کشور را در فضایی نابسامان و پر از چالش قرار داد، کارشناسان معتقدند ورود سوریه به فاز بازسازی و حل مشکلات امنیتی، فرصت مناسبی برای حامیان و متحدان آن در نقشآفرینی برای بهسازی و نوسازی شهرهای این کشور است؛ چراکه اغلب زیرساختهای این کشور تخریب شده است و بسیاری از بخشهای سوریه بهخصوص حوزه ساختوساز و انرژی نیاز به بازسازی و ترمیم دارد.
درحالی کــه دولت در مسیر گسترش روابط با کشورهای حوزه شرق قرار دارد و طی ماههای اخیر تعاملهای دیپلماتیک بسیاری با هدف رفع اختلافها و ارتقای سطح روابط با دولتهای منطقهای صورت داده است، شهرها نیز با پیروی از این سیاست بهدنبال برقراری هرچه بیشتر روابط بینالمللی در قالب قراردادهای خواهرخواندگی و با درنظرگرفتن مشترکات فرهنگی، اقتصادی، گردشگری و… هستند.
سرزمین تختفولاد با داشتههای غنی فرهنگیتاریخی و مذهبی که بهنوعی هویت شهر اصفهان و ایران است و از سوی دیگر، دومین قبرستان جهان تشیع بهلحاظ وسعت بهشمار میرود، با هدف توسعه و تقویت بعد منطقهای و بینالمللی در تابستانی که گذشت …
ازجمله راههای توسعه شهری در سراسر دنیا، انعقاد تفاهمنامههای خواهرخواندگی بین شهرهاست. معمولا هدف از این تفاهمنامهها ایجاد تبادلهای فرهنگی و اقتصادی و استفاده از منافع زیرساختی دو شهر از یکدیگر است.
نفوذ به بازارهای صادراتی مختلف و کسب سهم بیشتری از تجارت بینالمللی، در جهان کنونی که منطق اصلی قدرت در آن مبتنی بر گزارههای اقتصادی است، اهمیت بسیار زیادی دارد.
طی سالهای گذشته تا به امروز کشور عراق بهطور مداوم جزو مقصدهای برتر صادرات ایران بوده است و برای اصفهان نیز رتبه اول کشورهای هدف در حوزه تجارت بهشمار میرود. طبق گزارشهای موجود، 92 کشور مقصدهای صادرات استان اصفهان هستند که پنج کشور اول به ترتیب عراق، پاکستان، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان است؛ کشورهایی ارزشمند برای بخش تجارت با اصفهان که بازارهای آنها از بهترین بازارهای منطقه محسوب میشوند و فعالان اقتصادی اصفهان نیز با شناخت دقیق این ظرفیتها و فرصتهای سرمایهگذاری توانستند بیشترین همکاری تجاری را با این بازارها ایجاد و بیشترین سود را نصیب اصفهان کنند.
ما در حال گذر از یک دیپلماسی اقتصادی تقریبا غیرفعال به یک دیپلماسی اقتصادی فعال هستیم. همچنان ظرفیتهای بلااستفاده بسیاری در کشور وجود دارد؛ برای مثال، ما در نیمی از کشورهای آفریقایی دیپلمات اقتصادی نداریم؛ البته بهجز پرکردن این پستها که صرفا یک امر اداری است، باید به دیپلماسی اقتصادی با هدف ایجاد ارتباط با دولتهای میزبان خارجی و کارآفرینها و فعالان اقتصادی این کشورها نگریست تا این حوزه بر دور فعالیت بیشتری قرار گیرد؛ بااینحال طی دو سال اخیر فعالیتهای دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی تقویت شده است، آثار اقدامات دولت در این بخش با رشد بعضا دورقمی و رشد سالانه بعضا سهرقمی صادرات به کشورهای همسایه و منطقه قابل مشاهده است.
از مجموع 188 طرح توسعه و پیشرفت شهرها، شش طرح آنها مربوط به مسائل و ارتباطات خارجی است و ازجمله ارتباطات خارجی از طریق نهادهای شهری، روابط در قالب قراردادهای خواهرخواندگی است.