در مجموعه فرهنگی «آینه» اصفهان چه می‌گذرد؟

آیینه شهر ما

من سفارش می‌کنم که کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد را فراموش نکنید. مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیاز آن جوانی است که آنجا حضور پیدا می‌کند، فراهم کنید. مطالعه کنید.» همین توصیه‌های رهبر انقلاب است که اهالی مسجدالزهرای اصفهان را به تأسیس «مرکز فرهنگی آینه» وامی‌دارد.

تاریخ انتشار: 11:09 - دوشنبه 1401/10/12
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
آیینه شهر ما

مرکزی که به گفته مدیر اجرایی آن، در پی فرهنگ‌سازی است. فرهنگ‌سازی که با نخبه‌یابی و کادرسازی ذیل تشکیلات ایمانی ممکن می‌شود و کادرسازی که عنوان آن، مؤمن مجاهدِ انقلابی است؛ یا به بیانی دیگر: تکامل ابعاد شخصیتی فرد در بحث ایمان و جهاد که افراد رشد پیدا کنند و مسئولیت داشته باشند و سازندگی پیدا کنند.

علیرضا شریفی از روزهای ابتدایی مرکز می‌گوید. حدودا سال 1387 است که حلقه‌ای از بنیان‌گذاران آینه دور هم جمع می‌شوند و سپس در سال 1394 همزمان با ولادت امام رضا (ع)، مرکز فرهنگی آینه شروع به فعالیت می‌کند. او با تکیه بر سخن رهبر مبنی بر تعریف فرهنگ بیان می‌کند: مرکز فرهنگی آینه نیز در چهار راستا مشغول به فعالیت است. ارزش، دانش، گرایش، کنش.

او ادامه می‌دهد: منظور از ارزش نظام ایمانی است که در قالب مسجد شکل می‌گیرد؛ همان‌طور که در مسجدالزهرا طبقه اول آن مخصوص هیئت رواق‌الحسین، طبقه دوم خود مسجد و طبقه سوم آن آیینه‌خانه است.شاخه دانش نیز با توجه به اهمیت این موضوع با حضور در مدارس و تأسیس مدرسه در مسجد، مشغول به نقش‌آفرینی است.

فعالیت‌های علمی‌فرهنگی که تحت عنوان «شفق» در حال اجراست، شامل حفظ قرآن، تواشیح، مداحی و فعالیت‌های رسانه‌ای است.

یک رسم خوب

او در خصوص شاخه سوم فعالیت‌های آینه بیان می‌کند: به قول آقای داستانپور، تربیت ذیل مودت و محبت اهل بیت صورت می‌گیرد. پس کانون تربیتی ما هیئت است. به همین جهت هیئت «رواق الحسین» که نام هیئت مرکز است، هر چهارشنبه شب در مکان دائمی مرکز واقع در خیابان امام خمینی برگزار می‌شود.

همین‌طور برگزاری هیئت‌هایی متناسب با ایام شهادت یا تولد ائمه از جمله: برنامه دهه محرم، شب‌های قدر، میلاد امام رضا(ع)، دهه فاطمیه که برای برگزاری این جلسات، ستاد مخصوصی شکل می‌گیرد و پس از مشورت در ستاد و شورا، روند برگزاری آن به طور کامل تعریف شده و جزو اولویت‌های مرکز قرار می‌گیرد.

شریفی در خصوص هیئت‌های خانگی می‌گوید: چند وقتی می‌شود که برخی از جلسات هیئت را در منزل بچه‌ها برگزار می‌کنیم. یعنی مشخص می‌کنیم که برای فلان مناسبت به منزل چه کسی می‌رویم و سخنران و مداح و سایر ملزومات نیز به عهده خودمان است.

اما اتفاق خوبی که در این برنامه‌ها رخ می‌دهد، صله رحم خانواده‌ها تحت عنوان هیئت است. اینکه میزبان و اقوام آن‌ها نیز در فعالیت‌های هیئت دخیل می‌شوند و در محیطی کوچک‌تر، ساده‌تر و صمیمی‌تر، جلسات برگزار می‌شود.

شکر خدا این رسم خوب، تاکنون خروجی خوبی داشته است.برنامه دیگری که تحت عنوان گرایش صورت می‌گیرد، برپایی موکب‌های گوهرشاد است. هدف از برپایی چنین موکب‌هایی بلند کردن نام اهل بیت در شهر است. اینکه شعایر دینی را پاس بداریم. به همین جهت موکب‌های پذیرایی را در مناسبت‌هایی همچون اربعین، غدیر و فاطمیه برپا می‌کنیم.

کار فرهنگی با نگاه هنر اثر بخش می‌شود

این فعال فرهنگی با بیان اینکه دغدغه مرکز اهمیت‌دادن به هنر است، بیان کرد: امام رضا‌(ع)می‌فرمایند: «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا» یعنی خداوند رحمت کند بنده‌ای که امر ما را زنده می‌کند.

سپس وقتی سؤال شد که امر شما چیست؟ فرمودند: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» یعنی علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردم زیبایی‌های گفتار ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کردند. این موضوع سرلوحه کار ما قرار گرفت.

اینکه کار فرهنگی باید با هنر همراه باشد. هنری که فطرت افراد را برمی‌انگیزد. به همین جهت بخش کنش خلاقانه مرکز، با توجه به اهمیت هنر با نام «مهرا»، مرکز هنر و رسانه ایرانی اسلامی، سه‌چهار سالی است که مشغول به فعالیت است. در این چند سال توجه ما به هنرهای آیینی بوده است.

به بحث شعر و شاعری و همین طور تمرکز بر رسانه؛ چراکه خروجی فعالیت‌های مرکز وابسته به بازتاب آن توسط رسانه است. به لطف خدا در این راستا رشد خوبی هم داشته‌ایم.

سال 1396 به عنوان پوستر برتر کشوری انتخاب شدیم، یک دوره تخصصی با آقای علیرضا منصوری که از اساتید مطرح کشوری در حوزه صدابرداری و صورت هستند داشتیم، همین طور فضاسازی و دکور آینه که کاملا با تکیه بر هنر اعضای مرکز است. این‌ها فعالیت‌های جاری آینه است و امیدواریم بتوانیم در حوزه مد و لباس نیز فعالیت مؤثری داشته باشیم.

در آینده‌ای نزدیک

در بحث کنش‌های فعالانه، یکی دیگر از کانون‌های توجه ما به موضوع ورزش است؛ ترویج ورزش آن هم در راستای رشد شخصیت مؤمن مجاهد. همان‌طور که حدیث‌های نقل‌شده توجه انسان را به برخی ورزش‌های خاص همچون شنا، تیراندازی، اسب‌سواری جلب می‌کند.

متأسفانه فعالیت‌های ورزش مجموعه تحت‌عنوان «پوکا»، پایگاه ورزش‌های کاربردی، مقاطعی دایر شده و به دلایلی دچار رکود شده است که ان‌شاءالله مجددا برپا خواهد شد. همچنین یک فضای ویژه مطالعاتی هم قرار است ایجاد شود که پایگاهش آینه‌خانه خواهد بود.

«متا» مرکز تخصصی اردوها

متا که در زبان یونانی به معنای فراتر است، نام واحد اردویی مرکز است و از آنجایی که این واحد در راستای هیجانات جهت‌ساز نوجوانان است، برای ما بسیار اهمیت دارد.

اردوهایی که گاهی زیارتی، تفریحی، جهادی است و متناسب با وقایع و نیازسنجی‌های صورت‌گرفته برپا می‌شود. اردوهای زیارتی از جمله کربلای معلی، مشهد مقدس و زیارت قم و جمکران که سه ماه یک بار برگزار می‌شود. همین طور اردوهای جهادی مثل پیوستن به گروه‌های جهادی در سیل لرستان و حضور در مناطق محرومی همچون استان چهارمحال و بختیاری. این‌ها البته جدای از اردوهای تشکیلاتی است که برای اعضای کادر برگزار می‌شود.

از اعتراض فاطمه شد شیعه سربلند

همان‌طور که بیان شد، یکی از شاخه‌های فعالیت این مرکز فرهنگی برگزاری جلسات عزاداری است که از جمله برنامه‌های اخیر آن برپایی روضه حضرت زهرا (س) در روزهای 1 تا 7 دی ماه بود.

آقای شریفی در این رابطه بیان کرد: با جلسات صورت‌گرفته در رابطه با محتوای برنامه دهه فاطمیه و مقارن‌شدن آن با وقایع اخیر کشور، بحث اعتراض در رأس توجه ما قرار گرفت.

اینکه ریشه‌های اعتراض به کجا برمی‌گردد؟ ما اولین حرکت اعتراضی را بعد رحلت پیغمبر(ص) شاهد هستیم. زمانی که وقایعی همچون داستان فدک رخ می‌دهد و در مجموع، حق پشت باطل پنهان می‌شود.

اینجا ما شاهد اعتراضی هستیم که از قضا پرچم‌دار آن هم یک زن است. حرکتی اعتراضی که اتفاقا الان هم ادامه دارد. پس اصلا شأنیت زن اعتراضی است؛ اما مسئله این است که باید محتوای این اعتراض بررسی شود. باید مشخص شود که حد و شأن اعتراض در مواجهه حق علیه باطل است و نه اموری در سطح خرد. به همین خاطر محتوای جلسات فاطمیه نیز با همین عقیده و با شعار «از اعتراض فاطمه شد شیعه سربلند» برپا شد.

یک مرکز فرهنگی مردمی

مدیر شورای مرکز فرهنگی آینه در رابطه با اهمیت درآمدزایی در امور فرهنگی بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین خواسته‌های ما پیشبرد اقتصاد فرهنگی است. اینکه بتوانیم با ایجاد فعالیت‌های اقتصادی نه تنها مخارج مجموعه را تأمین بکنیم، بلکه حتی بتوانیم نقشی در اشتغال‌زایی برای نخبگان فرهنگی داشته باشیم.

با این وجود، منبع اصلی تأمین مخارج مرکز، با مشارکت‌های مردمی تأمین می‌شود. با طرح‌هایی همچون چهارشنبه‌های هشت‌هزارتومانی که به نیت امام رضا(ع) پرداخت می‌شود و همین‌طور اختصاص بخش از درآمد خیرین و اعضای مرکز، برای پیشبرد اهداف مجموعه.

دختران هم خواهند رسید

فاطمه سادات موسوی، مدیر اجرای واحد خواهران این مرکز فرهنگی، راجع به فعالیت‌های نوپای «دختران آیه» بیان کرد: در ابتدا مرکز فرهنگی آینه متناسب با نیازهای پسران نوجوان طرح‌ریزی شد.

اما با توجه به نیازهای دختران، واحد خواهران تحت عنوان آیه، از یک سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است. در طول این یک سال، ضمن رسمیت‌بخشیدن به واحد دختران، فعالیت‌های تشکیلاتی لازم صورت گرفته است تا در کنار تقویت اعتقادی و مدیریتی کادر، بتوانیم روز‌به‌روز مخاطبان بیشتر را نیز جذب فعالیت‌های آیه بکنیم. امیدواریم مثمر ثمر باشیم.

مدیران این مرکز فرهنگی در حال حاضر با محوریت آقای داستانپور و با حضور فعال با آقایان خاکسار، شریفی، فتحی، علیجانی، صالحی و بهرامیان در شورای سیاست‌گذاری است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × 2 =