مروری بر فیلم «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی:

ساده، عاشقانه و اصیل

«نگهبان شب» نام آخرین فیلم رضا میرکریمی است که امروزه سردر سینماها عرض‌اندام می‌کند. میرکریمی را احتمالا با «یک حبه قند» به‌خاطر می‌آورید که یکی از موفق‌ترین فیلم‌های اوست.

تاریخ انتشار: 09:44 - چهارشنبه 1402/04/14
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ساده، عاشقانه و اصیل

به گزارش اصفهان زیبا؛ «نگهبان شب» نام آخرین فیلم رضا میرکریمی است که امروزه سردر سینماها عرض‌اندام می‌کند. میرکریمی را احتمالا با «یک حبه قند» به‌خاطر می‌آورید که یکی از موفق‌ترین فیلم‌های اوست.

«نگهبان شب» نیز حال‌وهوایی تقریبا شبیه به یک حبه قند دارد. ساده و صمیمی است و از تمامی تجملات و بزک‌های بیهوده که در اکثر فیلم‌ها دیده می‌شود، دور نشسته است. فیلم از قلب زندگی مردم و برای قلب مردم است.

نگهبان شب، داستان پسری به نام رسول را روایت می‌کند که به دلیل کمبود آب در شهرستان، به دنبال شغل در تهران آمده است و یک انبوه‌ساز او را برای نگهبانی به سر ساختمانش می‌برد. رسول در این ساختمان دچار چالش‌هایی می‌شود که ادامه داستان فیلم را پیش می‌برد.

نویسندگی فیلم به عهده رضا میرکریمی و محمد داوودی بوده که داوودی با دو سیمرغ در کارنامه‌اش برای «قصر شیرین» و «بی‌همه‌چیز»، نویسنده‌ای مطرح و خوش‌سابقه است.

فیلم‌نامه را می‌توان تا حد زیادی موفق و روایتگری دقیق و درست دانست که برخلاف طولانی‌بودن مدت فیلم، باز هم از ریتم فیلم نکاسته است و به‌خوبی حتی عام‌ترین مخاطب را با خود تا آخر فیلم همراه می‌کند.

فیلم، خوب شروع می‌شود و بهتر تمام می‌شود. شروع فیلم با شلوغی و جمعیتی است که از بین آن‌ها رسول انتخاب می‌شود تا بیاید و وارد چالش‌هایی که بر سر سرنوشتش قرار گرفته است بشود. در پایان نیز این رسول است که دست به یک انتخاب می‌زند و همه‌چیز را برای پایان‌بندی یک فیلم صمیمی و دربرگیرنده عشق، رقم می‌زند.

تورج الوند با ایفای نقش رسول و همچنین لاله مرزبان با ایفای نقش نسیبه یکی از بهترین بازی‌های چند وقت اخیر در سینما را رقم زده‌اند که در جشنواره نیز به چشم داوران آمد و برای هر دوی این بازیگران نامزدی در بخش بهترین نقش اول را در پی داشت.

قضاوت بر بازی بازیگر باید با آثار دیگر خود بازیگر انجام شود که با توجه به اینکه این دو بازیگر در کارهای قبلی خود نقش چندانی ایفا نکرده‌اند و به عبارتی اولین نقش اول‌هایشان را در این فیلم بازی کرده‌اند، تلاش و نتیجه کارشان را مورد تحسین قرار می‌دهیم.

همچنین علی‌اکبر اصانلو که نقش دایی را ایفا می‌کند، نیز در این فیلم خوش درخشیده و در جشنواره فجر چهلم موفق به کسب دیپلم افتخار در بخش بازیگر نقش مکمل مرد شده است.

کارگردانی فیلم را اگر بخواهیم موردبررسی قرار بدهیم، در قدم اول به سیمرغی که میرکریمی برای این فیلم در بخش بهترین کارگردانی در چهلمین جشنواره فیلم فجر کسب کرد، برمی‌خوریم.

پس‌ازآن باید بگوییم حقیقتا میرکریمی در این فیلم به میزان زیادی از پختگی در دکوپاژها و میزانسن‌ها دست‌ یافته است و باید بگوییم در مقایسه با کارهای دیگرش، بهترین کارگردانی را در نگهبان شب به نمایش گذاشته است. در لحظات عاشقانه فیلم، میرکریمی تمیز عمل می‌کند.

نه آن‌قدر حریم دونفره را می‌شکند و نزدیک می‌شود و نه آن‌قدر دور می‌ایستد که مخاطب ارتباط نگیرد. دقیقا در مدیوم شات می‌ایستد و این یعنی کارگردان حد خود را به‌خوبی می‌شناسد.

همچنین در صحنه‌هایی که مربوط به رسول است، دقیقا همان سادگی جوان شهرستانی و بی‌آلایش را در دکوپاژ کارگردان می‌بینیم و اینجاست که باید بگوییم میرکریمی واقعا در کارگردانی این فیلم دقت مضاعف به خرج داده است.

فیلم با یک ریتم آرام اما قابل‌قبول به سراغ روایت‌ها می‌رود. چرایی موردقبول‌بودن ریتم آرام این فیلم نیز پاسخی جز این ندارد که میرکریمی کاملا هوشمندانه می‌داند روح جاری در فیلم باید همان روح رسول، نسیبه و دایی باشد که با قلبی مطمئن به حکمت پروردگارشان زندگی می‌گذرانند، نه روح پرتنش آن مهندس انبوه‌سازی که برای پیشبرد اهدافش راه‌ها و مسیرهای غلط و مغایر با قوانین را انتخاب می‌کند.

درباره زمان فیلم اما باید بگوییم که هرچند این زمان آن‌قدر نامناسب نیست که به فیلم لطمه بزند اما با توجه به ریتم آرام فیلم بهتر بود میرکریمی فیلم خود را بیش از نود دقیقه و کمتر از صدوبیست دقیقه به مخاطب ارائه کند تا بتواند جامعه مخاطب بیشتری را در برگیرد و آخرین پلان فیلم را دقیقاً همان زمان که مخاطب باید از صندلی سینما برخیزد، به او نشان دهد تا مخاطب از دیدن یک فیلم که همه‌چیزش درست، تمیز و دقیق است کمال لذت را ببرد.

طراحی صحنه فیلم هم در عین سادگی توجه بسیاری به جزئیات دارد و حتی در لحظاتی مانند اولین مواجهه کلامی رسول و نسیبه در بقالی، آن‌قدر خوب عمل می‌کند که مخاطب به‌ناچار خود را در صحنه فیلم متصور می‌شود و در کنار شخصیت‌های فیلم قرار می‌گیرد و فیلم را از آنجا دنبال می‌کند.

درنهایت نگهبان شب به‌طورکلی یک سینمای واقعی را به مخاطب ارائه می‌دهد. چه از داستان، چه از کارگردانی و بازیگری و چه از دقت در انتخاب و جایگذاری دقیق و به‌موقع موسیقی فیلم که نه آن‌قدر زیاده‌روی شده است که فیلم را تبدیل به کلیپ کند و نه آن‌قدر کم است که نتواند حس انگیزی کند، بلکه دقیق و به‌اندازه و درست است.

میرکریمی با آخرین ساخته خود ثابت کرده است که همچنان فیلم‌سازی جریان‌ساز است و به نحوی با کمی تغییر سبک فیلم‌سازی خود در نگهبان شب نوید آن را به مخاطب می‌دهد که قرار است در آینده، کارهای جذاب و درخور توجه بیشتری از او ببینیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 + 3 =