سلسله‌نشست‌های «گام‌های سلامت» در باغ تجربه:

وداع با کبد چرب

کبد چرب، از بیماری‌های شایعی است که امروزه اغلب دچار آن هستند؛ درعین‌حال که خیلی‌ها اطلاعی از وجود بیماری خود ندارند.

تاریخ انتشار: 11:48 - دوشنبه 1402/05/9
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
وداع با کبد چرب

به گزارش اصفهان زیبا؛ کبد چرب، از بیماری‌های شایعی است که امروزه اغلب دچار آن هستند؛ درعین‌حال که خیلی‌ها اطلاعی از وجود بیماری خود ندارند.

به همین دلیل مدیریت باغ تجربه با دعوت از دکتر الهه حاج‌صادقی، پژوهشگر طب ‌سنتی و متخصص طب ‌سوزنی، موضوع سخنرانی سلسله نشست‌های گام‌های سلامت را در سالن باغ غدیر به این موضوع اختصاص داد.

در ادامه مطلب به نکته‌های ارائه‌شده آن، اشاره می‌شود.

کبد، عضو مهمی از بدن است که در صورت ایجاد اختلال در آن، اختلال‌های دیگری در بدن مبتلا به‌وجود می‌آید؛ به این منظور باید تصفیه شود.

درواقع اولین و مهم‌ترین مسئولیت کبد، سم‌زدایی است. هرچه می‌خوریم، چه غذای خوب و چه غذای نامناسب در کبد تصفیه و به عبارتی، سم‌زدایی می‌شود؛ قند را نیز کنترل می‌کند؛ چون کبد، مسئول هضم دوم غذاست.

هر غذایی که خورده باشیم، چربی و قند آن را بیرون می‌کشد و اضافه‌ها به روده منتقل می‌شود. در توضیح بیشتر باید گفت که گلوکوژن در کبد ذخیره می‌شود، چربی‌ها را به قند تبدیل می‌کند و زمان افت انرژی از این قند استفاده می‌کند؛ مثل زمان پیاده‌روی و درکل زمان خستگی.

از دیگر وظایف کبد، خون‌سازی است؛ البته این عمل را به‌تنهایی انجام نمی‌دهد. گلبول‌های قرمز پس از مدتی از بین می‌روند؛ در این صورت کبد مجدد آن‌ها را بازسازی می‌کند.

علائم و عوارض کبد چرب

این بیماری معمولا خود را با علائمی مثل زودرنجی، عصبی، خستگی، جوش، خال، کک‌ومک، بیماری‌های مزمن، چاقی و اضافه‌وزن یا حتی کاهش وزن بی‌دلیل، داغی کف پا، داغی و سفتی کبد، حرارت بالای بدن، چربی پوست و بثورات پوستی، سرگیجه، منگی و کاهش حافظه نشان می‌دهد.

همچنین عروق برجسته، قرمزی کف دست ‌(زمان پایین‌گرفتن آن)، دست‌های گرم، تشنگی زیاد، ریزش مو، چین‌وچروک زودهنگام روی صورت، افتادگی و خارش پوست و ریزش مو، به‌خصوص ریزش موی سکه‌ای، نشان از کاهش عملکرد کبد است؛ اما ازجمله عوارض این بیماری دیابت است؛ درضمن مشکلات تیروئید روی کبد اثر می‌گذارد؛ درعین‌حال که از عوارض کبد چرب است.

میزان علائم پیشرفت کبد چرب

این بیماری چهار گرید دارد. گرید اول، با علائم محدودی مثل چربی مو و پوست، بوی عرق بدن، قرمزی روی صورت، افتادگی پلک و توپولوبودن خود را نشان می‌دهد؛ اما به‌راحتی درمان‌پذیر است.

در گرید دوم، علاوه بر علائم موجود در گرید یک، اضافه‌وزن در قسمت پهلو و شکم، احساس چربی روی زبان، بدن‌درد به‌خصوص از زانو به پایین و واریس بروز می‌کند؛ اما نسبتا درمان به‌راحتی انجام می‌شود.

در گرید سوم، سیروز‌ کبدی بروز می‌کند. افرادی که پوستشان زرد می‌شود (اول از چشم و بعد گردن و مچ دست و به‌مرور زردی تمام پوست را می‌گیرد)؛ همچنین شکم بزرگ‌شده و دردهای شکمی ایجاد می‌شود؛ به‌خصوص با صرف غذاهای چرب و سنگین. احساس بدمزگی نیز در دهان و تلخی، به‌خصوص صبح هنگام بیداری و احساس منگی و سنگینی سر ایجاد می‌شود.

در گرید نوع 4 هم جز با پیوند‌زدن، این بیماری درمان‌شدنی نیست. گفتنی است؛ تمام افراد مستعد بیماری کبد چرب هستند؛ اما از 35 سال به بالا شایع‌تر است.

راهکارهای درمانی

– صرف غذای متعادل و باکیفیت؛

– مصرف چربی خوب مثل دنبه و روغن حیوانی در اندازه کم، اولویت بعدی مصرف روغن کنجد و زیتون؛

– ورزش مداوم ‌(همراه با جرعه‌جرعه مصرف آب یا پاشیدن آب به‌ صورت) به‌خصوص پیاده‌روی صحیح و در حد عرق ریختن؛

– خنک نگه‌داشتن بدن؛

– استفاده از غذاهای ترش و شیرین مثل آلبالو، آلوچه، غوره، لواشک، چای ترش با کمی نبات؛

– استفاده از لیموعمانی در غذاها؛

– استفاده از لیموترش ‌(حتی پوست آن قابل‌استفاده است)؛

– استفاده از میوه و سبزی‌ها و صیفی‌جات مثل انجیر، انگور ملس، آووکادو (دارای چربی مفید)، کاهو با سکنجبین یا سرکه‌انگبین، جعفری، گشنیز، ریحان، تره، شنبلیله، آب‌‌دوغ خیار، شربت نعنا‌ یا ویتاکس نعنا‌؛

– استفاده از گریپ‌فروت به‌همراه عسل و کمی لیموترش؛

– استفاده از تخم‌شربتی، اسفرزه، خاکشیر، ترنجبین، تخم‌ریحان، به‌دانه‌؛

– هر ماده غذایی زردرنگ مثل زردچوبه، زعفران، هویج، دارچین، جو دوسر و…؛

– مصرف دم‌نوش‌هایی مثل خار‌مریم، بومادران، مریم‌گلی و…؛

– مصرف حبوبات، به‌خصوص نخود یا حموس؛

– پاشیدن آب به سروصورت؛

– نخوردن آب یخ ‌(آب یخ، عامل مهم بروز کبد چرب است)؛

– پیگیری برای درمان کیسه صفرا‌. بهتر است بدانید منابع مس برای آن مفید است. ازجمله: آجیل‌هایی همچون گردو، بادام ساده و بادام‌کوهی، استفاده از ظروف مسی، میوه و سبزی‌های پهن‌برگ مثل اسفناج و برگ چغندر، گیاه ترشک، ریواس، حبوبات به‌خصوص ماش و بذر کنجونی؛

– استفاده از قرص گیاهی آترومد‌ بی، لیورکینگ، ویتامین E‌ (در اندازه محدود)؛

– انجام ورزش مناسب.

برچسب‌های خبر
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo احمدی گفته :

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده − 16 =