پروفسور محمودآبادی دانشمندی باورمند بود:

جمع اضداد در محمودآبادی

سیداصغر محمودآبادی اولین استاد تاریخ اسلام دانشگاه اصفهان بعد از انقلاب و متولد محمودآباد اصفهان بود. عضویت در هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و تألیف کتاب «حضور ایران در جهان باستان» از جمله فعالیت‌های او بود.

تاریخ انتشار: 11:29 - شنبه 1402/05/14
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
جمع اضداد در محمودآبادی

به گزارش اصفهان زیبا؛ زنده‌نام پروفسور «سیداصغر محمودآبادی»، تاریخ‌دان، مؤلف و تحلیلگر وقایع تاریخی ایران، در تمام زندگی خویش اندیشه‌ای جز ایران نداشت و توانست با  تألیف کتاب «حضور ایران در جهان باستان» وقایع تاریخی 1400 ساله را به زبان ساده و روایی از دوران یونان تا پایان ساسانیان به شکل فشرده منتشر کند.

او در طول عمر بابرکتش 9 کتاب منتشر کرده است؛ به همین مناسبت برنامه‌ای برای گرامیداشت اولین یادمان پروفسور محمودآبادی با حضور خانواده و دوستان و همکارانش در حوزه هنری برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این برنامه گفت: پروفسور محمودآبادی افتخاری برای اصفهان و ایران است که پاسداشت و گرامیداشت مفاخر اصفهان، می‌تواند نقطه امیدی برای ما و نسل جوان باشد.

علی تمنایی با اعلام اینکه اصفهان مفاخر بسیاری دارد و باید جوانان را با این مفاخر آشنا کرد که قدم در مسیر آن‌ها بردارند، ادامه داد: با گرامیداشت و معرفی چهره‌های افتخارآمیز، جوانان دل‌گرم خواهند شد و با انگیزه بیشتر قدم در مسیر پیشرفت برمی‌دارند.

یک سال بدون پدر

در ادامه مازیار محمودآبادی، یکی از فرزندان سیداصغر محمودآبادی، با فراخوان مجری برنامه روی سن ایستاد و در حالی که حنجره‌اش به بغض نشسته بود، گفت: یک سال بدون پدر تلخ و دلگیر بود. ما متعهد شدیم راهی را که او شروع کرده است، با کمک دوستان و همکارانش ادامه دهیم.

در ادامه این برنامه، استاد موگویی، از اساتید دانشگاه، با اشاره به شخصیت پروفسور مرحوم محمودآبادی، گفت: پروفسور محمودآبادی در تمام زندگی خویش اندیشه‌ای جز ایران نداشته و در طول عمر 76 ساله خود کتب ارزشمندی در زمینه تاریخ ایران باستان نگاشته است که ماحصل مطالعات و تحقیقات ایشان چاپ  10 جلد کتاب و انتشار بیش از 100 مقاله علمی و پژوهشی است.

او با بیان اینکه کتاب «ساختار مثلت ایرانیان، اشکانیان و رومیان» کتاب سال شد که در این کتاب با وصل سه امپراطوری، ارتباط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را شکل داده است، تصریح کرد: تاریخ ایران باستان در قرن 19 وارد مرحله جدیدی شد و بسیاری از تاریخ‌شناسان غربی در زمینه تاریخ ایران دست به قلم شدند و در پی آن ایرانی‌های علاقه‌مند در کنار دانشمندان خارجی کتاب‌های زیادی در زمینه تاریخ تألیف کردند که تحت‌تأثیر اندیشمندان غرب‌گرا بود.

کتب پروفسور محمودآبادی از جنس دیگری است

استاد موگویی، خاطرنشان کرد: جنس کتب پروفسورمحمودآبادی از جنس دیگری است که بر منطق عقلانی استوار است. او وقایع تاریخ ایران را بدون تحریف و آن‌گونه که رخ داده است، مطرح می‌کرد.

او افزود: پروفسور محمودآبادی سعی کرد با تاریخ ایران زندگی کند و آن‌گونه که مردم ایران در تاریخ زندگی می‌کردند، تجربیات آن‌ها را  به مردم این دوره ایران بیاموزند.

این استاد دانشگاه گفت: همواره این تفکر حاکم بود که تاریخ‌نگاری از یونان به وجود آمده و پدرعلم تاریخ را هردوت معرفی می‌کردند؛ این در حالی است که تحقیقات پروفسور محمودآبادی نشان می‌دهد که تاریخ‌نگاری یونان باستان تحت‌تأثیر امپراطوری هخامنشیان بوده
و قبل از هردوت، داریوش اول با ثبت وقایع بر روی دیوار توانسته کتبیه تاریخی از خود بر جای بگذارد.

او با بیان اینکه ایران ملتی نبود که همچون یونان با دنیا قطع ارتباط کند و هنوز بخشی از تاریخ جهان هستیم، افزود: امید داریم که راه پروفسور محمودآبادی پیش گرفته شود و شخصیت‌هایی پیدا شوند که تاریخ ایران و تاریخ کهن را مدیریت و هدایت کنند و دانشجویان را ترغیب و تشویق کنند که به فرهنگ و تمدن گذشته خود برگردند.

موگویی گفت: پروفسور محمودآبادی نه‌تنها در ایران، بلکه چهره شناخته‌شده بین‌المللی است.

احمد مقیمی، مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد، نیز در ادامه این برنامه بیان کرد: محمودآبادی دانشمندی باورمند بود که توانست تاریخ ایران باستان و اسلام راستین را جمع و تحلیل‌های سست‌بنیان را تفریق و در داشته‌های ایران ضرب کرده و شهد شیرینش را میان علاقه‌مندانش تقسیم کند.

پروفسور محمودآبادی در تاریخ بین ایران و اسلام، جمع اضداد بود

او با بیان اینکه استاد در دهه اول محرم فوت می‌کند و اولین سالگرد رفتنش با عاشورا برابر می‌شود تا نمادی برای باورمندی او باشد، تصریح کرد: او توانسته بود در تاریخ بین ایران و اسلام جمع اضداد باشد تا نشان دهد هم می‌توان معلم تاریخ ایران باستان باشد و هم رو به قبله ایستاد و به امامان عشق ورزید و با چشم عبرت به تاریخ ایران نگریست؛ او یک ایرانی مسلمان بود.

کامران، یکی دیگر از اساتید دانشگاه در ارتباط با شخصیت پروفسور محمودآبادی گفت: اشرافی که پروفسور محمودآبادی به علم تاریخ ایران داشتند رشک‌برانگیز است و قوه محرکه‌ای برای تلاش بیشتر افراد برای دانستن علم تاریخ بوده است.

او ادامه داد: نام نیکی که ایشان از خود بر جای گذاشت، چهره‌های فاخر تاریخ‌دان را گردهم آورد.

سیداصغر محمودآبادی اولین استاد تاریخ اسلام دانشگاه اصفهان بعد از انقلاب و متولد محمودآباد اصفهان بود. او تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع دکتری تاریخ و فرهنگ اسلام دانشگاه تربیت مدرس تهران به اتمام رساند. عضویت در هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و تألیف کتاب «حضور ایران در جهان باستان» از جمله فعالیت‌های او بود.

او علاوه بر تدریس دروس حوزوی و دانشگاهی به راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌های دانشجویان نیز مشغول بود و چندین جلد کتاب و مقاله به رشته تحریر درآورد؛ «تاریخ ایران در عهد ساسانیان»، «جلوه‌هایی از طلوع بی‌غروب»، «مکتب علمی امام صادق(ع) و نقش آن در شکوفایی علوم، فرهنگ و تمدن اسلامی» و «مفهوم‌شناسی تطبیقی جاهلیت در قرآن و متون تاریخی و ادبی» برخی از این آثار او بود.  او در  سن ۷۶سالگی درگذشت.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × چهار =