خیزش تصویری طوفان البکاء

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه «طوفان البکا» با مراجعه به حوزه هنری واقع در گذر سعدی منتهی به میدان امام خمینی اصفهان از این نمایشگاه بازدید به عمل بیاورند.

تاریخ انتشار: 10:06 - دوشنبه 1402/06/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
خیزش تصویری طوفان البکاء

به گزارش اصفهان زیبا؛

این سفینه گشته طوفان البکا نامش که خود

در نجات عاصیان با کشتی نوح آشناست

خواستم تاریخ طوفان البکا از جوهری

گفت (طوفان البکا ابیات طوفان البکاست)

در روزگاری که بخشی از جامعه تصور می‌کنند هنرمندان یکی از خنثی‌ترین بخش‌های جامعه هستند، هنرمندان اصفهانی و اعضای مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی «آیه»، در طول سال مشغول فعالیت‌های هنری گوناگونی هستند؛ از جمله این فعالیت‌ها نمایشگاه طوفان البکاست که در ادامه برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این نمایشگاه خبرنگار «اصفهان‌زیبا» با مجتبی مجلسی، دبیر مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی به گفت‌و‌گو نشسته است.

«طوفانُ البُکاء فی مَقاتِلِ الشهَداء» کتابی فارسی در مصائب اهل بیت پیامبر (ص) به ویژه امام حسین(ع)، نوشته محمد ابراهیم جوهری هروی است. در دوره قاجاریه از این کتاب در تعزیه استفاده  می‌شد.

نویسنده این کتاب محمدابراهیم بن محمدباقر جوهری هروی (درگذشته پس از ۱۲۴۰ یا ۱۲۵۳ ق) ملقب به «افصح‌الشعراء»، از شاعران و مرثیه‌سرایان فارسی‌زبان قرن سیزدهم است. جوهری نویسنده کتاب از شاگردان مرحوم شفتی بوده است.

او سالیانی در قزوین به خدمت رکن‌الدوله در آمد و لقب افصح الشعراء را از او دریافت کرد. همچنین در پایان عمر در اصفهان نزد سید محمدباقر شفتی رفت و در همان‌جا درگذشت. آرامگاه ایشان در خیابان چهارباغ پایین، کوچه جوهری واقع است.

نمایشگاه «طوفان البکا» بر اساس تصویرگری‌های کتاب «طوفان البکا» چینش و به نمایش در آمده است. این کتاب یکی از کتاب‌های پر طرفدار دوره قاجار بوده و نه کتاب مستند بلکه کتابی داستانی و قصه مانند درباره زندگی اهل و واقعه عاشورا بوده است.

این کتاب دو ویژگی مهم دارد که اولین ویژگی، تصویرگری این کتاب است. در کتب مذهبی از دوران قبل تا به حال، کمتر از تصویر برای روایت داستان استفاده می‌شده که به خاطر حرمت اهل بیت علیه‌السلام و مباحث دینی بوده است و این تصویرگری‌های کتاب طوفان البکا یک ساختارشکنی خیلی مهم و قابل بررسی محسوب می‌شود.

ویژگی دوم درباره این کتاب این است که چهل بار چاپ سنگی شده است، یعنی چهل بار تصویرسازی انجام شده و یک منبعی قوی و متکثر از تصویرسازی‌های مذهبی است که فرصت خوبی را برای مشق بصری هنرمندان و هنرجویان قرار می‌دهد.

این نمایشگاه فقط به ارائه تصویرگری کتاب طوفان‌البکا نپرداخته است؛ بلکه نیم‌نگاهی هم به قصه و روایت کتاب نیز داشته است. ما در تیم اجرایی سعی کردیم در نمایشگاه با تکنیک چیدمان، این قصه‌ها را روایت و بازگویی کنیم.

هنر چیدمان و هنر تصویرگری کتاب طوفان البکا توانست به خوبی این قصه‌ها را روایت کند. ما در این نمایشگاه، چهارسالن داریم، سالن اول سالن مانیفست است که به کتاب طوفان البکا اختصاص داده شده و در این سالن درباره کتاب به خوبی توضیح داده شده است.

همچنین امضا و مهرهای تصویرگران کتاب را شاهد هستیم و سرصفحه و سرلوحه‌های کتاب را به نمایش گذاشته‌ایم. تعدادی از صفحات کتاب و صفحه آرایی‌های کتاب را مخاطب می‌تواند در گالری «نقطه» مشاهده کند.

گالری «بستان»، یک گالری سه‌تکه است که سالن اول آثار چیدمان قمر بنی هاشم حضرت عباس (ع) است که در این سالن روایت سقای کربلا را خواهیم داشت؛ سالن دوم که در امتداد سالن اول است، آثار هنری و چیدمان حضرت امام حسین (ع) قرار دارد که تعدادی از تصویرگری‌های امام حسین (ع) در کتاب طوفان البکاست.

سالن آخر، سالن حضرت علی اکبر (ع) است که در این سالن یک اتفاق ویژه و یک چیدمان ویژه داریم که در آن آیینه به کار رفته است.

سالن دوم، سالن فرشتگان است. در کتاب طوفان‌البکا، یکی از پر‌تکرارترین فیگورها و کاراکترها فرشتگان هستند که به خاطر انتزاعی‌بودن فرشتگان در کتاب طوفان البکا، فیگورهای جالب و قابل مطالعه هنری برای مخاطب به وجود آورده‌اند.

در سالن بوستان، فرشتگان نیز به صورت چیدمان، به تصویر در‌آمده‌اند. سالن سوم، سالن اشک نام دارد. این سالن چیدمان ویژه‌ای دارد که مربوط به روضه خانگی و اشک است.

سالن چهارم با توجه به تأکید ما بر ادامه‌یافتن این تکنیک‌های تصویر سازی که الهام‌بخش است، به حدود 20 اثر تصویرسازی خانم هاجر سلیمی نمین تخصیص داده شد تا مکمل و تکمیل‌کننده نمایشگاه باشد.

این نمایشگاه با همت و تلاش جمعی از اعضای مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی «آیه»، و با زحمت شبانه‌روزی ده روزه سی نفر از اعضا به ثمر نشست.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه با مراجعه به حوزه هنری واقع در گذر سعدی منتهی به میدان امام خمینی اصفهان از این نمایشگاه بازدید به عمل بیاورند. ساعت بازدید همه روزه به غیر از روزهای تعطیل از ساعت 17 تا 20 است و این نمایشگاه تا اواخر شهریور دایر است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × 5 =