پیگیری و کنترل دیابت از عوارض آن پیشگیری می‌کند:

خط قرمزهای دیابت نوع دو

در حال حاضر با افزایش بیماری دیابت روبه‌رو هستیم؛ بیماری غیرواگیری که توجه به پیگیری و درمان آن ضروری است؛ ازاین‌رو شایسته دیدیم درباره آن با دکتر مریم رجالی، متخصص پزشکی خانواده و کارشناس مرکز بهداشت شماره یک گفت‌وگویی داشته باشیم.

تاریخ انتشار: 11:40 - دوشنبه 1402/08/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
خط قرمزهای دیابت نوع دو

به گزارش اصفهان زیبا؛ در حال حاضر با افزایش بیماری دیابت روبه‌رو هستیم؛ بیماری غیرواگیری که توجه به پیگیری و درمان آن ضروری است؛ ازاین‌رو شایسته دیدیم درباره آن با دکتر مریم رجالی، متخصص پزشکی خانواده و کارشناس مرکز بهداشت شماره یک گفت‌وگویی داشته باشیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل این گفت‌وگوست.

دیابت نوع دو، نوعی بیماری جدی است که در آن انسولینی که لوزالمعده تولید می‌کند، کارش را به‌درستی انجام نمی‌دهد یا اینکه لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی نیست؛ درنتیجه میزان قند‌خون‌(گلوکز) از حالت استاندارد بالاتر می‌رود.

سلول‌های بدن فرد مبتلا به دیابت نوع دو، توانایی جذب قند از مواد غذایی خوراکی را ندارند. عدم درمان این بیماری که به آن دیابت بزرگ‌سالان هم می‌گویند، باعث بروز مشکلات و بیماری‌هایی مثل بیماری قلبی، کلیوی و سکته می‌شود.

اما بهترین راهکار برای کنترل بیماری، تغییر سبک زندگی، مصرف دارو یا انسولین و چکاپ‌های دوره‌ای منظم است.

سن شیوع

هرچند دیابت تیپ دو به‌ نسبت نوع یک، از سن بالاتری شروع می‌شود، احتمال ابتلای کودکان به تیپ دو هم وجود دارد.

در گذشته دیابت نوع دو بیشتر در افراد مسن شایع بود؛ اما با تغییر سبک زندگی و عادات نامناسب زندگی مدرن، سن ابتلا به این بیماری پایین‌تر آمده است و شاهد بروز بیشتر آن در میان جوانان هستیم.

ابتلا به دیابت نوع دو، در بیشتر افراد از ۳۰سالگی شروع می‌شود؛ اما بازهم به‌خاطر همان تغییراتی که در نوع زندگی و سبک غذایی افراد به‌‌وجود آمده، سن ابتلا به دیابت نوع دو تا ۱۵سالگی هم پایین آمده است.

علائم

بیشتر مبتلایان به دیابت تیپ دو ممکن است تا سال‌ها هیچ علائمی نداشته باشند و نشانه‌های بیماری به‌ آهستگی در یک بازه طولانی کم‌کم بیشتر می‌شود.

برخی افراد هم تا زمان بروز عوارض بیماری اصلا هیچ علائمی ندارند؛ اما در کل، از نشانه‌ها و علائم شایع دیابت شیرین غیروابسته به انسولین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تکرر ادرار، تحریک‌پذیری، کرختی و بی‌حسی نوک انگشتان دست‌وپا، احساس تشنگی شدید و نوشیدن زیاد، احساس گرسنگی شدید، احساس ضعف و خستگی شدید، تاری دید زخم‌هایی که دیر التیام پیدا می‌کنند، خشک‌شدن پوست، کاهش وزن ناخواسته و عفونت.

عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع دو

سن، چاقی یا اضافه‌وزن شدید ‌(چاقی شکمی) و نژاد و قومیت می‌تواند از عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع دو باشد.

همچنین:

سابقه خانوادگی: وجود پدر، مادر، خواهر یا برادر مبتلا به دیابت در خانواده؛

سابقه پزشکی: افرادی که سابقه بیماری فشار‌خون، حمله قلبی یا سکته مغزی، دیابت بارداری یا بیماری‌های روانی شدید دارند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت تیپ دو هستند. پیش‌دیابت و کم‌تحرکی تخمدان پلی‌کیستیک.

تفاوت دیابت نوع دو با دیابت نوع یک

در دیابت نوع یک انسولین تولید نمی‌شود؛ ولی در نوع دو انسولین تولیدشده کافی نیست؛ همچنین نوع یک بیشتر کودکان و نوجوانان را مبتلا می‌کند؛ اما نوع دو در بزرگ‌سالان ایجاد می‌شود.

عوارض دیابت نوع دو

مشکلات گوارشی مثل گاستروپارزی، مشکلات بینایی مثل رتینوپاتی، مشکلات پا ازجمله زخم پای دیابتی، بیماری لثه و دهان، مشکلات شنوایی، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، مشکلات کبدی ازجمله: بیماری کبد‌چرب غیرالکلی و نوروپاتی ‌محیطی ‌(آسیب عصبی)، اختلال جنسی، مشکلات پوستی، سکته مغزی و عفونت دستگاه ادراری و عفونت مثانه.

تشخیص دیابت نوع دو

روش‌های مختلفی برای تشخیص بیماری دیابت وجود دارد؛ اما بهترین راه برای تشخیص، آزمایش قند‌خون است (میزان قندخون به‌صورت دوره‌ای بررسی می‌شود).

افرادی که شاخص توده بدنی بالاتر از ۲۵ دارند و افراد بالای ۴۵ سال بهتر است مرتب آزمایش قند‌خون بدهند.

اگر آزمایش خون مشکلی نداشت، می‌توانید هر سه سال یک‌بار تست غربالگری بدهید؛ اما افرادی که پیش‌دیابت یا علائم دیابت دارند، باید سالانه آزمایش خون بدهند.

راه پیشگیری و درمان

راهکارهای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت نوع دو با رعایت شیوه زندگی سالم مشتمل بر تغذیه سالم، تحرک، خواب کافی، خلق‌وخو و روان سالم و عدم مصرف دخانیات است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × سه =