پای روایتی از راویان اردوهای راهیان پیشرفت

راهیان پیشرفت؛ رویشی از دلِ گسست

سال‌هاست اردوهای راهیان نور برای آشنایی همه اقشار به‌خصوص نسل جوان با فرهنگ ایثار و شهادت در حال برگزاری است. خیلی وقت‌ها اثرات چنین برنامه‌هایی را در کوتاه‌مدت بر روی جوانان و نوجوانان دیده‌ایم.

تاریخ انتشار: 09:39 - شنبه 1402/10/23
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
راهیان پیشرفت؛ رویشی از دلِ گسست

به گزارش اصفهان زیبا؛ سال‌هاست اردوهای راهیان نور برای آشنایی همه اقشار به‌خصوص نسل جوان با فرهنگ ایثار و شهادت در حال برگزاری است. خیلی وقت‌ها اثرات چنین برنامه‌هایی را در کوتاه‌مدت بر روی جوانان و نوجوانان دیده‌ایم.

خیلی وقت‌ها گله داشته‌اند که چرا زودتر با آن‌ها در مورد چنین مباحثی صحبت نشده است. حالا شده نقل پیشرفت‌ها و توانمندی‌های کشور در حوزه‌های مختلف. خیلی از مردم حتی بزرگ‌ترها و آن‌هایی که به قول خودمان سرد و گرم روزگار چشیده‌اند هم از این پیشرفت‌ها مطلع نیستند؛ چه برسد به جوانان و نوجوانان.

گاهی نباید فقط منتظر اطلاع‌رسانی‌ها در رادیو و تلویزیون و فضای مجازی شد که انگار از پس این جنگ نابرابر برنمی‌آید. وقتی داریم در این کشور زندگی می‌کنیم و به‌سادگی و با چند هماهنگی، می‌شود دست چند نفر را گرفت و برد تا با چشم خودشان و بدون واسطه از نزدیک آنچه حرفش را می‌زنیم ببینند و با همه وجود به توانمندی کشورشان ایمان بیاورند.

به همین خاطر امروز نشستیم پای روایت اردوهای راهیان پیشرفت با دو نفر از فعالان این عرصه. اردویی که اگر قبلش کمی در دلت نسبت به ایرانی بودنت خجالت‌زده بودی بعدش سرت را بالا می‌گیری و با افتخار و با همه وجود می‌گویی من ایرانی‌ام.

آقای محمد نادرالاصلی مدیر هیئت رزمندگان اسلام اصفهان یکی از راویان امروز ماست که از ایده شکل‌گیری برنامه در اصفهان و چگونگی کار برایمان گفت.

آقای نادرالاصلی! لطفا درباره ایده اولیه شکل‌گیری اردوهای راهیان پیشرفت توضیح دهید.

یکی از حلقه‌های مفقوده جامعه ما عدم اطلاع مصرف‌کننده از تولیدکننده است. امروز جوانان ما که انرژی و تکنولوژی را آمیخته درهم می‌دانند از خروجی این دو اطلاع ندارند.‌ جوانان پرانرژی ما فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که برای جهانیان حیرت‌انگیز اما ناشناخته است. ‌

چندی پیش رئیس مجلس الجزایر در سفری به اصفهان وقتی به مجموعه‌های صنعتی مراجعه کرد و متوجه پیشرفت جوانان ما شد، گفت ما در گوشه دیگر جهان یعنی در قاره آفریقا از پیشرفت‌های شما خبر نداریم و این‌گونه دشمن برای سیاست‌مداران ما تلقین می‌کند که جمهوری اسلامی پیشرفتی نداشته است.

در سال گذشته بعد از فتنه ایجاد‌شده و گسستی که بین جامعه ایجاد شد و تعدادی ریزش داشتیم، ما در اصفهان ایده راهیان پیشرفت را از این گسست ایجادشده یافتیم. یعنی اینکه وقتی به دوستان آشنایان سطح شهر مراجعه می‌کردیم این سؤال قاطبه افراد حاضر در فتنه بود که مگر جمهوری اسلامی چه توانمندی دارد که دشمنان به آن چشم طمع دوخته‌اند. آنچه دارد را نمی‌دانستند. عصر، عصر ارتباطات است. با ارتباطات می‌توان پی به توانمندی‌ها برد.

بر این اساس قالب کاروان‌های راهیان پیشرفت بسته شد و در قالب این حرکت دوستان کم‌اطلاع از چند صنعت مدرن یعنی در لبه تکنولوژی در استان اصفهان بازدید کردند. بازخورد و نتیجه این بازدیدها را باید از زبان آن‌ها بشنوید، بسیار خوب است و نکات زیبا و ارزشمندی را مطرح می‌کنند. اینکه چرا ما نباید می‌دانستیم؟ این سؤال صحیح و منطقی بود؛ چون آگاهی نسبت به پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف حق آن‌ها بود.

نقاط هدف و مراکز مورد بازدید بیشتر در چه حوزه‌ها و صنایعی است؟

حوزه پیشرفت‌های ما به یک صنعت و دو صنعت و سه صنعت بسنده نمی‌شود. امروز در اصفهان شهرک‌های متعدد صنعتی داریم که یکی از دیگری پیشرفته‌ترند. شرکت‌های دانش‌بنیانی که در شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان در دانشگاه صنعتی، وقتی آنجا مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم پیشرفت‌های حیرت‌انگیزی دارد و این پیشرفت‌ها اکنون مایه افتخار است و این افتخار باید به نسل‌ها منعکس
شود.

صاحبان زر و زور و تزویر نمی‌خواهند این پیشرفت‌ها را دیگران بدانند؛ ولی دلسوزان انقلاب بر خود فرض می‌دانند که این حرکت به سمع و نظر افرادی که تشنه شنیدن پیشرفت‌ها هستند با نوای دل‌نشین راهیان پیشرفت برسد. لبه‌های تکنولوژی برای ما مهم است و آن‌ها را به سمع مردم می‌رسانیم. اصفهان شهر صنعتی است.

از خیابان دکتر بهشتی گرفته با تراشکاری‌های زبردست تا مراکز صنعتی. از فولاد عظیم مبارکه تا مراکز صنعتی خمینی‌شهر و مراکز شمال غرب اصفهان. ما اولویت‌بندی کردیم. از مجتمع فولاد مبارکه که جزو چند مرکز بزرگ و پیشتاز در عرصه تولید و ابتکار و رفع نیازمندی‌های کشور با گونه‌ها و پیشرفت‌های مختلف است شروع کردیم. مپنای اصفهان تا مجموعه‌های پتروپالایشگاهی و حتی صنایع کوچک مورد بازدید قرار گرفتند. مجموعه بهیار صنعت که یک شرکت دانش‌بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی است در زمینه قطعات پزشکی بسیار پیشرفت کرده و نخبگان زیادی در آن مشغول فعالیت هستند. امروز می‌بینیم این صنایع این‌قدر زیاد است که اگر افراد تا ماه‌ها هر روز هم بازدید بروند، باز هم تمام‌شدنی نیست.

مخاطب شما در این اردوها چه‌کسانی بوده‌اند؟

از اقشار فرهیخته جامعه یعنی اساتید دانشگاه‌ها تا نوجوانانی که جویای نام و تفکر برای پیشرفت هستند، هم خانم‌ها هم آقایان.‌ افراد عامی جامعه تا افراد باسواد. جامعه هدف ما شامل افرادی است که جویای تحقیق و اطلاعات هستند. چون این‌ها بوقی می‌شوند و اطلاعات را به بقیه می‌رسانند. ما یک مجموعه مردم‌نهاد هستیم با بضاعت کم اما توفیق پیدا کردیم هشتاد گروه را در ده ماه گذشته به مراکز مختلف ببریم. این اردوها در قالب هیئت رزمندگان اسلام و در راستای جهاد تبیین که مورد تأکید مقام معظم رهبری است برگزار شد.

برنامه‌ریزی شما برای فعالیت‌های بعدی چیست؟

تلاش می‌کنیم راهیان پیشرفت را از صنعت به بیرون منتقل کنیم. به‌جای اینکه فرد برود صنعت را ببیند، صنعت خودش و فعالیت‌ها و رشد و پیشرفتش را در معرض دید عموم قرار می‌دهد. به این شکل هم فاصله کوتاه‌تر می‌شود و هم مخاطب بیشتر. الان هم مجموعه فولاد مبارکه در تلاش برای چنین کاری است، هم بهیار صنعت.

مجموعه‌های خبری هم می‌توانند از صنایع مختلف مطالبه کنند که پیشرفت‌هایشان را در آستانه دهه فجر در قالب نمایشگاهی در آستانه دید عموم قرار دهند.

 پیشنهاد بنده این است که مسئولان اهتمام بورزند تا صنعت و پیشرفت‌ها و کارهای انجام‌شده را در معرض دید مردم قرار دهند حالا یا در قالب نمایشگاه یا ساخت مستند یا نگارش کتاب یا رویت حضوری تلاش کنند این اتفاق بیفتد.

چنین برنامه‌هایی چه ثمرات و نتایجی برای کشور دارد؟

‌امروز ما در آستانه انتخابات هستیم. انتخاباتی که مردم بزرگوار ما درصورتی‌که بتوانند خوب درک کنند خوب بفهمند و خوب دنبال کنند که چه اقداماتی در این چهل سال انجام ‌شده می‌توانند سرنوشت خودشان را روشن و امیدبخش ببینند. اقدامات شگفت‌انگیز و ژرف و بزرگی که برای دیگران و برای جهانیان جذاب و درعین‌حال برای دشمن ناامیدکننده است.‌ ‌من دوستان را ارجاع می‌دهم به کتاب «صعود چهل‌ساله» که پیشرفت‌های چهل‌ساله جمهوری اسلامی را در آنجا به‌صورت مختصر نشان می‌دهد.

امروز اگر مردم ما پیشرفت‌ها را ببینند، با تمام وجود پی خواهند برد که جمهوری اسلامی بعد از قرن‌ها به اوج برگشته است.‌ به‌جایی که جهانیان غبطه می‌خورند و می‌بینند ایرانی که در زمان پهلوی ذلیل و در پایین نقطه بود اکنون در جهان در بسیاری از حوزه‌ها، تکنولوژی، بیوتکنولوژی، شیمی، بیوشیمی و پزشکی و سایر حوزه‌ها، حرف برای گفتن دارد. مدل کار ما در این موضوع از بیانات مقام معظم رهبری گرفته شد.

روزی که یکی از وزرای کم‌اطلاع نسبت به صنعت با تهدید دشمن مرعوب شده بود و بیان کرده بود دشمن می‌تواند با یک موشک زیرساخت‌های ما را بزند، آقا فرموده بودند که ایشان را ببرید تا پیشرفت‌های مملکت را بببیند و بفهمد دشمن چنین توانی ندارد. یعنی اثر روانی حرکت دشمن حتی در سطح وزرا و مرعوب شدن آن‌ها مؤثر بود؛ اما امروز جوان و نوجوان ما با پیشرفت‌ها در حوزه تکنولوژی دارد آشنا می‌شود.

بسیج دانشجویی استان اصفهان، مبدع اردوهای راهیان پیشرفت کشور

بسیج دانشجویی استان اصفهان نیز هسته اصلی اردوهای راهیان پیشرفت است که فعالیت‌های مؤثر و قابل‌توجهی حتی در سطح کشوری داشته است. برای اطلاع از چگونگی کار و پیشرفت برنامه‌ها صحبت‌های آقای مسیح پیمانی، مسئول راهیان پیشرفت بسیج دانشجویی استان اصفهان را هم شنیدیم.

آقای پیمانی بفرمایید ایده این مدل اردوها از کجا و به چه شکل در مجموعه بسیج دانشجویی شکل گرفت؟

بسیج دانشجویی استان اصفهان در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند مسئولان بروند و دستاوردهای کشور را ببینند و آشنا شوند، اقدام به راه‌اندازی اردوهای راهیان پیشرفت از سال 1399 کرد. ما بازدیدها را در دو ساحت راهیان پیشرفت عمومی و تخصصی و در بازه زمانی یک‌روزه، دوروزه و سه‌روزه و به‌صورت استانی و کشوری تعریف کردیم. راهیان پیشرفت عمومی که شامل همه رشته‌ها و دانشجویان و دانش‌آموزان می‌شود و افراد در اردوهای فرایند محور که ایده بسیج دانشجویی استان اصفهان بود تحت‌عنوان اردوی فرایند‌محور قرار می‌گیرند.

منظور از اردوی فرایندمحور چیست؟

یعنی ما می‌آییم از خانه مشروطه شروع می‌کنیم ببینیم قبل از انقلاب چه نگرشی داشتیم، چه اتفاقاتی افتاده؛ مثلا اگر آقانورالله نجفی می‌گفته باید پارچه وطنی را خودمان تولید کنیم و جلوی واردات را باید گرفت، از باور «ما می‌توانیم» در آن دوران خفقان نشئت‌ گرفته بوده است. مرحله بعد می‌رویم سراغ بازدید از صنایع فولاد، صنایع پتروشیمی، پالایشگاه نفت اصفهان، مجموعه‌هایی که در همان زمان‌ها ساخته شد؛ اما به لطف شرکت‌های دانش‌بنیان الان پیشرفت‌های خیلی خوبی پیدا کرده است.

بعد از آن می‌رویم سراغ دستاوردهای نظامی دفاعی کشورمان، صنایع حصا، مجموعه شرکت‌هایی که در حوزه دفاعی کار کردند و پهپادهای کاشان و حتی خود دانشجویان پهپاد را بلند می‌کنند و این افتخار را از نزدیک لمس می‌کنند. بعد در این فرایند روز سوم سمت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌رویم که بگوییم الان غیر از شرکت‌های صنعتی متوسط و بزرگ، شرکت‌های دانش‌بنیان دارند مسئله کشور را حل می‌کنند. مجموعه رویان، پالایشگاه نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، ذوب‌آهن، بهیار صنعت سپاهان، پلی اکریل، شرکت دانش‌بنیان پارس پلاس، شهرک علمی تحقیقاتی، مرکز فرهنگی صحا، فولاد امیرکبیر، قاعد بصیر گلپایگان از صنایع و… شرکت‌هایی هستند که مورد بازدید قرار می‌گیرند.

 درنهایت هم اردو با بازدید از گلستان شهدا خاتمه می‌یابد تا مخاطب بداند چه کسانی پای این کشور ایستادند تا به همه این پیشرفت‌ها و دستاوردها برسیم. این مدل کار فرایند‌محور را تعریف کردیم و خیلی جاها آن را پیاده کردیم.

بسیج دانشجویی اصفهان تاکنون میزبان چه تعداد دانشجو بوده است؟

تقریبا از سال گذشته که به شکل جدی کار را شروع کردیم، میزبان ۱۴ استان کشور بودیم و امسال هم از ۹ استان برای اردوهای راهیان پیشرفت به استان اصفهان آمدند. یک اردوی راهیان پیشرفت دختران دانشجو را هم در حوزه الگوی سوم زن مسلمان که برای اولین بار در کل کشور بود در تابستان برگزار کردیم.

اصرار داشتیم از همه استان‌ها در این اردو حضور داشته باشند، از سیستان ‌و بلوچستان تا قم و تهران، ازلرو بلوچ و ترک همه شرکت کردند. هفتاد نفر گزینش شدند و آمدند اردوی راهیان کشوری که سه روز به میزبانی اصفهان برگزار شد.امروز با مصوبه استاندار، بسیج دانشجویی متولی اردوهای راهیان پیشرفت در استان است که در کمیسیون دانشجویی این بحث مطرح شد و همه دانشگاه‌ها ملزم به همکاری با بسیج دانشجویی در این حوزه شدند.

قرارگاه روایت گمشده نیز بخشی از اردوی راهیان پیشرفت است که به همت سازمان بسیج دانشجویی و به مقصد بندر عباس آبان امسال برگزار شد. در این سفر نیز دانشجویان از شرکت مبین‌سازه (صنایع ساخت دکل‌های نفتی)، شرکت عظیم‌گستر (صنایع کشتی‌سازی)، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و قدرت نیروهای نظامی مستقر در خلیج‌فارس بازدید کردند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

12 + هجده =