خریدوفروش اینترنتی دارو باید زیر نظر سازمان غذا و دارو باشد اما هنوز ضوابطی دراین‌باره تعیین نشده است

پلتفرم‌ها بلای جان بیمارها

مثل نقل‌ونبات در فضای مجازی خریدوفروش می‌شوند؛ کافی است نام داروی موردنظرتان را در برخی از پلتفرم‌های اینترنتی مثل اسنپ، دکترسلام، دیجی‌کالا و… جست‌وجو کنید تا در کمترین زمان ممکن به دارو دست یابید و آن را دریافت کنید؛ داروهایی که حتی تهیه آن‌ها بدون نسخه در این پلتفرم‌ها امکان‌پذیر است.

تاریخ انتشار: 10:33 - سه شنبه 1402/11/3
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
پلتفرم‌ها بلای جان بیمارها

به گزارش اصفهان زیبا؛ مثل نقل‌ونبات در فضای مجازی خریدوفروش می‌شوند؛ کافی است نام داروی موردنظرتان را در برخی از پلتفرم‌های اینترنتی مثل اسنپ، دکترسلام، دیجی‌کالا و… جست‌وجو کنید تا در کمترین زمان ممکن به دارو دست یابید و آن را دریافت کنید؛ داروهایی که حتی تهیه آن‌ها بدون نسخه در این پلتفرم‌ها امکان‌پذیر است.

این پلتفرم‌ها تبلیغات بسیاری هم برای رونق کار خود ارائه می‌دهند؛ مثلا «ارسال رایگان سرویس داروخانه اسنپ به‌همراه تخفیف سفارش محصولات داروخانه‌ای».

خریدوفروش دارو در این پلتفرم‌ها با اماواگرهایی همراه است و بسیاری از کارشناسان حوزه غذا و دارو درباره این مسئله به شهروندان هشدار داده‌اند. همین چند وقت پیش بود که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، در گفت‌وگو با این رسانه‌ها گفت که وزارت بهداشت تنها «داروخانه» را به‌عنوان مرجع قانونی خریدوفروش دارو می‌شناسد.

خریدوفروش دارو در اینترنت الزام‌هایی دارد

در تیر سال گذشته، معاونت علمی مصوبه‌ای در خصوص فروش اینترنتی دارو با همکاری وزارت بهداشت داشت که به تصویب هیئت‌وزیران هم رسید.

براساس مهلت دوماهه، مقرر شده بود وزارت بهداشت دستورالعملی را در این خصوص تدوین کند که در زمان خود محقق نشد. پس از این موضوع کارگروه تنظیم‌ و سیاست‌گذاری در ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی در جلسه‌های متعدد از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری درخواست کرد که به این موضوع ورود کند که درنهایت مصوبه‌ای برای فروش اینترنتی دارو در تیر ۱۴۰۲ ابلاغ شد.

به‌رغم گذشت زمان، اما هنوز دراین‌باره اتفاقی نیفتاده است و درحالی‌که قرار بود سازمان غذا و دارو دستورالعملی را برای سامان‌دهی فروش اینترنتی دارو تدوین کند، هنوز این موضوع به سرانجام نرسیده است.

روز گذشته، اما مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو آخرین وضعیت تدوین آیین‌نامه فروش اینترنتی دارو را تشریح کرد.

آن‌طور که محمد پیکانپور در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است: «برای تدوین آیین‌نامه فروش اینترنتی دارو الزام‌هایی وجود دارد که باید رعایت شود و با نگاه به اقتصاد آزاد نمی‌توان این موضوع را اجرایی کرد.

نمی‌توان با این دید به این موضوع نگاه کرد که هر پلتفرمی هر سفارشی خواست، دریافت کرده و با هر داروخانه‌ای همکاری کند.

نحوه ارسال دارو و همکاری داروخانه‌ها با پلتفرم‌ها حائز اهمیت بوده و اگر قرار است این اتفاق بدون نظر سازمان غذا و دارو رخ دهد، اداره‌کل دارو در این مسیر هیچ پاسخ‌گویی نخواهد داشت. اگر تولیت سلامت مردم و حوزه دارو وزارت بهداشت است و اصالت کالا از سوی وزارت بهداشت تعیین می‌شود، باید الزام‌های هفت‌گانه سازمان غذا و دارو اجرا شود. از سوی دیگر، نشست‌هایی با وزارت ارتباطات به‌صورت مستمر برگزار شد و نظرات گروه‌های صنفی و اقتصادی را دریافت کردیم؛ هنوز جلسه‌ها به جمع‌بندی نهایی نرسیده است و امیدواریم در اسرع وقت این موضوع جمع‌بندی شود و نتیجه آن به نفع مردم باشد.» او در لابه‌لای حرف‌هایش همچنین گفت که نمی‌توان زمان مشخصی را برای تدوین آیین‌نامه در نظر گرفت؛ اما برای ما کیفیت آیین‌نامه و تضمین سلامت مردم مهم است.»

داروهایی فیک و بدون اصالت!

خریدوفروش اینترنتی دارو، اما پیامدهای زیادی به‌همراه دارد و سازمان غذا و دارو نیز بارها اعلام کرده است که این روش تهیه دارو، مورد تأیید نیست؛ چراکه ممکن است داروها تاریخ گذشته یا تقلبی باشند و سلامت شهروندان را به خطر بیندازند.

سازمان غذا و دارو هم چندی پیش به خرید اینترنتی دارویی به نام «ایلیا» هشدار داد؛ دارویی که برای بیماران مبتلا به نوع خاصی از بیماری چشم کاربرد دارد و اما خرید اینترنتی آن به گفته سازمان غذا و دارو می‌تواند منجر به نابینایی شود: «با توجه به حساسیت شرایط نگهداری دارو تنها مسیر مطمئن برای تهیه آن، داروخانه و زیر نظر مسئول فنی است؛ در غیر این صورت هیچ تضمینی برای تأیید سلامت دارو وجود ندارد و عوارض ناشی از مصرف دارو قابل‌پیگیری نیست.

با توجه به اینکه داروی «Eylea Aflibercept» ۴۰ mg/ml یخچالی بوده و شرایط نگهداری آن بسیار حائز اهمیت است، تهیه و مصرف این دارو از شبکه‌های اجتماعی منجربه عوارض شدید ازجمله نابینایی شده است؛ لذا مورد از سوی سازمان غذا و دارو به‌منظور پیگیری و برخورد به پلیس فتا اطلاع‌رسانی شد.» سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس فتا فراجا هم در گفت‌وگو با رسانه‌ها از عرضه داروهای تاریخ‌مصرف گذشته در بستر فضای مجازی و فروش آنلاین خبر داده و گفته است که مأموران پلیس فتا با رصد فضای مجازی موفق شدند بیش از سه‌میلیون و ۳۰۰ هزار انواع اقلام دارویی و بهداشتی در داروخانه‌های مجازی را جمع‌آوری کنند که در ۲۲۰ دسته‌بندی دارویی شامل داروها، مکمل‌ها، لوازم بهداشتی و آرایشی و… قرار می‌گیرند. بخش عمده این داروها هم تاریخ‌مصرف گذشته بودند.

بهزاد ذوالفقاری، دکترای حرفه‌ای داروسازی و دکترای تخصصی فارماکوگنوزی،چندی پیش در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» گفته است: «دارو گردش مالی بسیار بالایی دارد و یک کالای استراتژیک به‌شمار می‌آید؛ همین هم باعث تأمین منافع عرضه‌کنندگان می‌شود؛ درحالی‌که عرضه این کالای سلامت در فضای مجازی که اتفاقا خلاف قانون است، می‌تواند سلامت مردم را تهدید کند. دارو باید تحت نظارت داروساز به بیمار تحویل داده شود؛ نه اینکه در انبار نگهداری  شود و سپس در اختیار بیمار قرار گیرد. در هیچ جایی از دنیا دارو این‌گونه عرضه نمی‌شود؛ حتی اگر دارو به‌صورت اینترنتی فروخته شود، مشاوران داروساز حتما اطلاعات و مشاوره‌های کافی را در اختیار بیمار قرار می‌دهند و داروساز تعهد دارد که 24ساعته با بیمار ارتباط برقرار کند. دارویی که اینترنتی فروخته می‌شود، اصالت ندارد و تقلبی و تاریخ‌گذشته است.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × 4 =