«اصفهان زیبا» حل مشکلات کشور را بررسی کرد:

اتحاد قوا کلید حل مشکلات کشور

«اصفهان زیبا» با تنی‌چند از نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرد و نظر و راهکارهای آن‌ها را در خصوص اتحاد و همدلی قوای سه‌گانه در راستای تحقق شعار سال شنید.

تاریخ انتشار: 02:22 - سه شنبه 1402/02/5
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
اتحاد قوا کلید حل مشکلات کشور

طی دیدارهای اخیر رهبر معظم انقلاب در سال جدید با مسئولان و کارگزاران نظام، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر اتحاد ارکان نظام (قوای سه‌گانه) و همچنین اجرایی‌شدن شعار سال تحت‌عنوان «مهار تورم و رشد تولید» و ضرورت تمرکز همت و اراده همه مسئولان دستگاه‌ها بسیار تأکید کردند و بارها به بیان الزامات این موضوع در راستای بهبود و تحول شرایط جامعه پرداختند.

ایشان در این دیدارهای جمعی از مسئولان خواستند همه توان خود را برای حل مشکلات به ‌کار گیرند و در این مسیر از همه ظرفیت‌ها و امکانات استفاده کنند تا معضلات کنونی کشور در حوزه اقتصادی با هدف بهبود معیشت مردم تا اندازه‌ای برطرف شود. موضوعی که البته در طول این چندسال اخیر به شکل‌های مختلف از سوی رهبری عنوان شده و منحصر به زمان خاصی نیست. اما متأسفانه آن‌طور که باید در اجرایی‌شدن آن تلاش چندانی از سوی مسئولان مربوط صورت نگرفته است.

امسال اما با توجه به بحران حداکثری اقتصادی که اثرات آن نیز در دیگر حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور دیده می‌شود، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین رؤسای سه‌قوه بر این نکته تأکید دارند که اتحاد میان قوای سه‌گانه برای تمرکز بر حل مسئله نخست کشور که همان «مهار تورم و رشد تولید» است، حفظ شود و به قول حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این‌گونه نباشد که چندصباحی حرف بزنیم، مطلب بنویسیم و سربرگ و تقویم بزنیم، بعد همه‌چیز فراموش شود و همه‌چیز به انزوا و حاشیه برود، بلکه به‌گونه‌ای عمل شود که تا پایان سال 1402 نتایج این رویکرد در کاهش تورم و احساس آسایش نسبی مردم دیده شود.

اما ارکان نظام و اعضای آن چگونه می‌تواند در این مسیر گام بردارند و در قالب شعار سال 1402، جامعه را از بحران اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نجات دهند؟  «اصفهان زیبا» در بررسی این موضوع با تنی‌چند از نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرد و نظر و راهکارهای آن‌ها را در خصوص اتحاد و همدلی قوای سه‌گانه در راستای تحقق شعار سال شنید.

اتحاد مسئولان و مردم؛ نیاز جامعه کنونی

پروین صالحی مبارکه، نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی، نیز در خصوص اینکه چگونه می‌توان با تحقق شعار سال گره از مشکلات کشور باز کرد، به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «شعار سال “مهار تورم و رشد تولید” است. کلیدواژه رشد اقتصادی ما برای حل مشکلات اقتصادی مردم در همین دو کلمه کوتاه خلاصه‌شده است. احساس ما این است، اگر این بار مسئولان سه‌قوه، به‌ویژه تیم اقتصادی دولت و سایر افرادی که مسئولیتی در دستگاه‌های اجرایی دارند تمام توان و تلاش خود را بر روی تحقق شعار سال بگذارند، تا حدود زیادی گره‌های اقتصادی جامعه باز خواهد شد.»

صالحی در پاسخ به این پرسش که مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نهاد قانون‌گذاری کشور چه کمکی به حل مشکلات کنونی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد کرد، عنوان می‌کند: «مجلس باید مشکلات و موانعی که از نظر قانونی برسر راه تولیدکنندگان وجود دارد، بر دارد. در این راستا می‌تواند تصدی‌گری خود را در بخش تولید و صنعت کم کند و این مسئولیت را بیشتر به مردم با نظارت عالی بسپارد.»

این نماینده مجلس با اشاره به راهکارهایی برای تحقق شعار سال، ادامه می‌دهد: برای تحقق شعار سال راهکارهای بسیاری وجود دارد. برای مثال در زمینه تولید باید ناترازی در بودجه وجود نداشته باشد. آنچه در سال جدید به آن توجه شده است اینکه هر بخشی که بودجه به آن تعلق می‌گیرد، حتما منابعش هم مشخص شود. به عبارتی باید هزینه‌ها و درآمدها با یکدیگر همخوانی داشته باشد که این موضوع نظارت دقیقی را می‌طلبد.

ایشان ادامه داد: از سوی دیگر باید زمینه اطمینانی برای مردم به وجود آید تا به‌جای اینکه سرمایه‌های خود را در قالب ارز و طلای خانگی نگهداری کنند، آن‌ها را به سمت تولید بفرستند. در واقع مردم باید سرمایه خود را به سرمایه مولد تبدیل کنند.

امسال؛ سال سرآمد رشد اقتصادی سالم

صالحی با بیان اینکه اگر همه مسئولان کشوری تحت رهنمودهای حکیمانه رهبر انقلاب دست‌به‌دست هم دهند مشکلات کشوری حل‌شدنی است، می‌گوید: دهه 90 شرایط کشور از لحاظ اقتصادی چندان مساعد نبود و علی‌رغم همه تأکیدات و رهنمودهای اقتصادی خوب مقام معظم رهبری در آن دهه، تیم اقتصادی اما آن‌طور که باید عمل نمی‌کردند و متأسفانه این موضوع باعث رشد تورم طی سال‌ها و استمرار آن تا به امروز شد. شرایطی که به ساختار اقتصادی کشور بسیار آسیب زد.

ایشان ادامه داد: هنوز هم دیر نشده است و اگر مسئولان و مردم عزم خود را در جهت تقویت تولید به‌کار گیرند، چرخه تورم به‌خودی‌خود در کشور شکسته می‌شود. بنده با عزمی که از ملت ایران سراغ دارم، بعید می‌دانم که این موضوع محقق نشود. ان‌شاءالله امسال سال سرآمد رشد اقتصادی سالم در کشور بدون تورم خواهد بود.

مشکلات اقتصادی خاص ایران نیست

نماینده مبارکه مسائل اقتصادی کشور را مرتبط با بسیاری از تحولات جهان از جمله روابط خارجی کشورها با یکدیگر و مشکلاتی همچون جنگ اوکراین و روسیه می‌داند و ادامه می‌دهد: «تغییر و تحولات در بسیاری از کشورها و نوع روابط و تعاملات آن‌ها با یکدیگر تا اندازه‌ای بر شرایط کشورمان اثرگذار است. از طرفی این مسائل اقتصادی خاص کشور ما نیست و در بسیاری از کشورها که از شرایط اقتصادی مساعدی هم برخوردارند دیده می‌شود. کشورهایی که سعی می‌کنند مشکلات خود را متناسب با ظرفیت‌ها و شرایط خود حل کنند. ایران نیز باید متناسب با امکانات و بسترهای موجود به حل مشکلاتش بپردازد.»

او می‌افزاید: «هم اکنون با بررسی شرایط اقتصادی جهانی شاهد هستیم که اقتصاد سکولار پاسخگوی نیازهای مردم عصر معاصر نیست؛ آن‌طور که غربی‌ها نیز به رکود اقتصادی دلار اعتراف کرده‌اند. بااین‌حال درست است که شرایط ایران شبیه غرب نیست. اما ما باید کاستی‌هایی که در دهه 90 تشدید شد و همچنان در شرایط کنونی نقش دارد را برطرف کنیم و به سمت پیشرفت اقتصادی سوق پیدا کنیم که این موضوع عملی نمی‌شود مگر در سایه همدلی مردم و مسئولان.»

عزم مجلس، دولت و قوه قضائیه در مسیر اقتصاد سالم

صالحی با اشاره به اینکه طی دوسال اخیر دولت همت خوبی در ارتباط‌گرفتن با کشورهای مختلف از جمله همسایگان و کشورهای منطقه داشته است، می‌گوید: «رشد تعاملات منطقه‌ای برای ایران یک اتفاق خوشایند است که البته حفظ و توسعه آن نیاز به زیرساخت دارد. از طرفی انتظار برگشت به شرایط مساعد در مدت‌زمان کوتاه چندان منطقی نیست و باید کمی صبور بود؛ شرایطی که همدلی و همکاری مسائل را جلو می‌برد.»

او ادامه می‌دهد: «باید در این مسیر برخی زنجیره‌های به‌هم‌پیوسته که از گذشته به‌جای مانده و هم‌اکنون به‌صورت ناروا برخی مباحث کنونی اقتصادی ما را کنترل می‌کند، شکسته شود. در این مسیر عزم مجلس، دولت و قوه قضائیه در کنار مردم بسیار قابل‌توجه است. چراکه این عامل می‌تواند زنجیرها را پاره و روند سالم‌تری را در اقتصاد کشور حاکم کند.»

نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر با وجود همه سنگ‌اندازی‌های دشمنان در کم نشان‌دادن ایران، کشورمان در آستانه رشد و توسعه اقتصادی قرار گرفته است، عنوان می‌کند: «با استفاده از تجربیات کسب‌شده طی سال‌های گذشته و با توصیه مقام معظم رهبری در خصوص نظم نوین جهانی، آینده روشنی برای کشورمان وجود دارد.»

پارلمان برای تأمین شعار سال تمام‌قد در خدمت دولت است

حسین میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص وظایف مجلس یازدهم و نمایندگان در قبال دستورات رهبری در قالب اتحاد و تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید» به «اصفهان زیبا» می‌گوید: مجلس شورای اسلامی دارای دو وظیفه کلان تحت عنوان قانون‌گذاری و نظارت است. در مسائل اجرایی اصل در لایحه‌دادن است و ارائه طرح از سوی مجلس شورای اسلامی در اولویت دوم قرار دارد. در حال حاضر در حوزه قانون‌گذاری، قوانین به‌اندازه کافی برای اجرای سیاست‌های شعار سال و سیاست‌های کلی نظام وجود دارد.

او ادامه داد: در همین راستا خواسته ما از دولت این است در برطرف‌کردن مشکلات کنونی جامعه چه در حوزه اقتصادی و سیاسی و چه در حوزه فرهنگی، یا بر اساس قوانین موجود عمل کند، یا اگر این قوانین را برای تأمین هدف شعار سال و دیگر مسائل اجرایی مکفی نمی‌داند، برای مجلس لایحه بفرستد. در این شرایط نیز مجلس تمام‌قد در خدمت دولت خواهد بود و برای تصویب قوانینی که مشکلات کشور را برطرف نمی‌کند، همه تلاش خود را خواهد کرد تا دیگر نهادها و سازمان در کار اجرایی خود موفق باشند.

مجلس وظایف نظارتی خود را انجام می‌دهد

این نماینده مجلس همچنین در توضیح وظایف مجلس در بحث نظارت بر اجرای قوانین که می‌تواند در بهبود شرایط کنونی کشور نقش بسزایی داشته باشد، می‌افزاید: «در حوزه وظایف نظارتی مجلس، ابزارهای بسیاری در نظارت بر اجرای قوانین وجود دارد که استیضاح، طرح سؤال، تذکرات کتبی و شفاهی، تحقیق و تفحص، اعمال ماده 234 و همچنین کمیسیون اصل 90 از جمله آن‌هاست.»

او ادامه می‌دهد: «از بزرگ‌ترین اقدامات مجلس شورای اسلامی در مبارزه با فسادهایی که در طول سالی پس از انقلاب به‌صورت رسمی اتفاق افتاد، تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه است که مدیریت این پروژه نیز بر عهده بنده بود. تحقیق و تفحص فولاد مبارکه، مبارزه با فساد، مبارزه با ناکارآمدی برخی از مدیران، مبارزه با حقوق‌های نجومی، مبارزه با ازبین‌بردن پول میلیون‌ها سهامدار فولاد مبارکه که البته این اقدامات تنها در مجموعه فولاد صورت نگرفت و دیگر زیرمجموعه‌های فولاد هرمزگان و کنگان را هم موردبررسی قرار داد.»

میرزایی می‌افزاید: «مجلس ضمن اینکه وظیفه خود را در حوزه مبارزه با فساد انجام داده است، امسال نیز همچون گذشته و با تمرکز بر شعار سال که رهبر معظم انقلاب فرمودند، محکم و استوار وظایف نظارتی خود را انجام می‌دهد تا ان‌شاءالله شعار سال تحقق پیدا کند.»

وظایف قوای سه‌گانه کشور با هدف اجرای شعار سال چیست؟

میرزایی همچنین در خصوص وظایف دیگر قوای سه‌گانه کشور با هدف اجرای شعار سال و اجرای قوانین برای برطرف‌کردن مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اینکه چرا کشور در حال حاضر با شرایط بسیار بحرانی چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه فرهنگ دست‌وپنجه نرم می‌کند، می‌گوید: مشکلات کنونی کشور در حوزه اقتصاد به مسیر نادرست اقتصادی که از دهه 70 توسط برخی از دولت‌ها در کشور ریل‌گذاری شده، برمی‌گردد و متأسفانه تاکنون هم اصلاح نشده است.

ایشان ادامه داد: تا زمانی که اثرات سوء‌مدیریت دولت‌های گذشته از بین نرود و از این مسیر قدیمی خارج نشویم، مشکلات کشور حل نمی‌شود. اگر از این مسیر خارج شویم و مسیر جدید را در پیش گیریم، چنان اقتصادی در کشور شکوفا می‌شود که میلیون‌ها نفر می‌توانند با امکانات عادلانه و رفاه خوب در کنار هم با آرامش زندگی کنند. فضایی که شرط تحقق آن، خروج از مسیر نادرستی است که از سال‌ها پیش در کشور وجود داشته است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

12 − دوازده =