جشنواره رسانهای معلولان ملی است و امسال مهمانهای مختلفی از استانهای مشهد، ایلام، شیراز، سنندج، قزوین و تهران داشت و حضور معلولان از سایر استانها بر جذابیت این جشنواره افزوده بود.
در ادامه مباحث رسانهشناسی و ذرهبین آکادمی، به سراغ شِبهرسانههای فعال در شبکههای اجتماعی اصفهان رفتهایم. کانالهای پر ممبر خبری با ادعای مطالبهگری و شهروندخبرنگاری؛ اما عمدتا با اخبار غیرموثق و غیرپاسخگو.
در ادامه مباحث رسانهشناسی و ذرهبین آکادمی، به سراغ چهار روزنامه فعال شهر و بررسی مختصر عملکرد آنها رفتهایم. نصفجهان، اصفهان امروز، عصر اصفهان و زایندهرود.
در این گزارش نگاه مختصری به دفاتر اصفهان خبرگزاری ایرنا، ایسنا، ایمنا، تسنیم، فارس و مهر میاندازیم. متأسفانه کمبودهای عمومی مشترک و ضعفهای اختصاصی رسانههای اصفهان باعث شده است از جایگاه واقعی فعالیت رسانهای، در شأن تاریخ و هویت اصفهان فاصله داشته باشیم.
شاید جلسههای نقد فیلم را دیده باشید که یک فیلم را محور قرار میدهند و به نقد فُرم و محتوا درباره آن میپردازند؛ اما همواره گفتهام که نقد جریانی، نقد گفتمانی و فراتحلیلِ یک ژانر مهمتر از نقد فقط یک فیلم است. در این روش باید به تماشا و نقد همزمان حداقل 20 فیلم درباره آن موضوع بپردازید تا به کفایت نظری و به نتیجه برسید.
فصل اول رویدادهای عصرهای رسانه به اکران و تحلیل مستندهای چالشی روز اختصاص یافت و میزبان چهرههای شاخصی بود که در خصوص نحوه روایت رسانهها از دفاعمقدس، شکاف نسلی و مسئله دهههشتادیها؛ زنانگی فراموششده و چالش مواجهه با سلبریتیها سخن گفتند.
دوره آموزش خبرنگاری «راوی» به همت آکادمی اصفهان زیبا و مدرسه ایمنا درحال برگزاری است. هنرجویان در این دوره با مهارتهای خبرنویسی، گزارشنویسی، مصاحبه، ویراستاری، تیتر و عکس آشنا میشوند.
نمیتوان ادعای حرفهایبودن داشت و در خصوص غلط ویراستاری تیتر اول روزنامه یا تیتر اول خبرگزاریها (که پیشانی یک رسانه محسوب میشود) بیتفاوت بود. در ادامه، با دیدن چند نمونه از اغلاط رسانههای مختلف، سعی داریم بهطور مختصر، مخاطب را با فلسفه ویراستاری آشنا کنیم.
میبینیم که در سینمای هند، ژاپن، کره، سنگاپور، اسپانیا، فرانسه، هلند، کانادا و آمریکا چگونه نابینایان را افرادی توانمند و بااستعداد نشان دادهاند؛ اما در سینمای ایران در بسیاری موارد صرفا احساس ترحم یا بدبختیها را منعکس کردهاند.
اگر کسی نجاری، لولهکشی، خیاطی، انتگرال و دیفرانسیل بلد نباشد، کسی به او خُرده نخواهد گرفت و در هر زمینه به متخصص مراجعه میکند؛ اما در دنیای رسانه امروز، اگر کسی مهارت تحلیل پیام و نقد فیلم و انیمیشن بلد نباشد، قطعا قبیح و خسرالدنیا و الآخره خواهد بود.
روز خبرنگار فرصتی است برای بررسی عملکرد یکساله رسانههای استان بهمنظور شناسایی نقاطقوت و ضعف تا سال دیگر بتوان بخشی از این آسیبها را برطرف کرد؛ نه اینکه همه آنها رویهم تلنبار شود.
باید بدانیم و بدانند در عصر حاضر همه چیز در رسانه تعیینتکلیف میشود؛ از فرهنگ و اقتصاد گرفته تا پیشرفتهترین اختراعات بشری.