ایستاده در سپه، در انتظار وین

بازار ارز و طلای اصفهان کمتر از یک هفته مانده تا آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای آرامش کوتاه مدتی را تجربه می‌کند. امروز خیابان سپه و بازار بزرگ مانند ساحلی آرام، با موج‌های کوچک و به دور از هیجان است؛ اگرچه هر لحظه ممکن است با انتشار یک خبر منفی یا مثبت تلاطم خرید یا فروش بار دیگر این ساحل آرام را مواج کند؛ ولی به گفته فعالان این بازار در حال حاضر تقاضا کاهش یافته است، نوسان‌گیران یک پله ذخیره سود کرده‌اند. چشم‌ها در خیابان سپه خیره به وین پایتخت اتریش است. در این میان فعالان بازار پیش‌بینی‌های مختلفی از نرخ ارز و سکه در نیمه دوم آذر ماه دارند.

تاریخ انتشار: 09:45 - چهارشنبه 1400/09/3
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

دور اول از مذاکرات وین در دولت رئیسی تا کمتر از یک هفته دیگر آغاز خواهد شد و بازار ارز و طلای اصفهان چند روز زودتر به استقبال آن می‌رود. بازاریان عقیده دارند خروجی این نشست تأثیر زیادی بر نرخ دلار و قیمت سکه می‌گذارد.

متقاضیان دست نگه داشته‌اند

«بازار خلوت است، نه فروشنده داریم و نه خریدار، حجم معاملات پایین است و یک خبر از وین قیمت را با سرعت بالا یا پایین می‌کشد.»
این نقل یکی از فعالان بازار ارز اصفهان است. این جوان 30 و چند ساله می‌گوید متقاضیان دلار نیز دست نگه داشته‌اند؛ ولی از همه مهم‌تر واسطه‌ها هفته قبل یک پله سیو سود کرده‌اند: «هفته قبل وقتی دلار به 29هزار تومان رسید، بیشتر بچه‌ها بخشی از دارایی ارزی خود را فروختند تا اگر دلار ریزشی شد، ضرر نکرده باشند و از همان زمان هم نمی‌آیند تا تکلیف مذاکرات روشن شود.» آیا مذاکرات وین موفقیت‌آمیز خواهد بود؟ پاسخ واسطه‌ها به این سؤال یکسان نیست؛ ولی بنا بر تعبیر خودشان هفته قبل یک پله «سیو سود» کرده‌اند! و امروز هم در حجم بزرگ خریدار یا فروشنده نیستند.
مرد مسن 40 و چند‌ساله‌ای فعال در خیابان سپه در پاسخ به قیمت خرید و فروش می‌گوید: «هم خرید داریم و هم فروش؛ ولی کم نه زیاد، به قدری که هزینه زندگی تأمین شود تا نتیجه مذاکرات وین مشخص شود.»
 در بازار طلا نیز شرایط همین است. فروشندگان سکه برای خرید بااحتیاط عمل می‌کنند. واسطه‌ها در این بازار سکه را کمتر از نرخ اعلامی در رسانه‌ها می‌خرند؛ ولی به همان قیمت می‌فروشند. نادر، یکی از این واسطه‌ها می‌گوید: «مذاکرات وین و قیمت‌های جهانی طلا هر دو برای بازار طلا اهمیت دارند؛ ولی در این زمان مذاکرات وین اهمیت بیشتری دارد و هر لحظه می‌تواند بازار را به یک طرف بکشد، برای همین دست نگه‌داشته‌ایم.»
 طی روزهای گذشته نرخ طلا در بازارهای جهانی ریزشی بود تا اونس از 1877 دلار به 1802 دلار برسد؛ ولی به تعبیر فعالان این بازار در آذرماه بیشتر از بازارهای جهانی مذاکرات وین تعیین‌کننده نوسانات این بازار خواهدبود.

آینده ارز و طلا

فعالان بازار ارز و طلا پیش‌بینی مختلفی برای  آینده بازار در نیمه دوم آذرماه دارند. تعدادی از آن‌ها به افت قیمت امیدوارند و برخی معتقدند در ادامه سال رکوردهای جدیدی به‌دست می‌آید.
یکی از فعالان بازار ارز اصفهان در این‌باره می‌گوید: «ما خودمان را برای دلار 26 هزار تومانی آماده کرده‌ایم، بخش بزرگی از دارایی را فروخته‌ایم و منتظریم دلار ارزان‌تری بخریم.»
در مقابل بخش دیگری از دلال‌های خیابان سپه از اهداف نجومی نرخ ارز تا پایان سال می‌گوید؛ مانند مرد مسن چهل‌وچندساله که می‌گوید: «دلار نیمه دوم آذر 30 هزار تومان را رد می‌کند و تا آخر سال به 50هزار تومان می‌رسد. دلار 80، 100 و 120 هزار تومانی نیز توسط برخی از فعالان این بازار شنیده می‌شود. تعدادی از کانال‌های اعلام نرخ ارز و طلا در شبکه‌های اجتماعی وعده دلار با قیمت بالاتر از 50 هزار تومان را می‌دهند.
یکی از فعالان بازار درباره وعده اعداد نجومی نرخ ارز می‌گوید: «با توجه به آنچه مذاکره‌کنندگان می‌گویند توافق در کوتاه‌مدت ممکن نخواهد بود، یا لااقل با یک دور مذاکره که توافق قطعی نمی‌شود، پس دلار صعودی است.» در بازار سکه و طلا شرایط کمی متفاوت‌تر است و فعالان بازار عقیده دارند نوسانات جهانی ممکن است تأثیر اخبار منتشرشده از مذاکرات وین را تشدید یا تضعیف کند.
یکی از فعالان این بازار می‌گوید چهار احتمال در نیمه دوم آذر محتمل است: «اگر مذاکرات موفقت‌آمیز باشد و طلای جهانی ریزشی سکه با سرعت می‌ریزد، اگر مذاکرات موفقیت‌آمیر باشد و طلای جهانی افزایشی بازار با سرعت کمی می‌ریزد، اگر مذاکرات موفقیت‌آمیز نباشد و بازار جهانی ریزشی احتمالا بازار راکد خواهد شد و در انتها اگر مذاکرات هسته‌ای موفقیت‌آمیز نباشد و طلای جهانی افزایش احتمال می‌دهیم، قیمت‌ها به سرعت افزایش پیدا کند.» این عدم اطمینان باعث شده تا امروز فعالان این بازار چاشنی احتیاط را به کار بیفزایند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر