بورس در روند خنثی

شاخص بورس تهران در هفته گذشته نوسانی بود و همچنان برای گذر از خط نزولی کوتاه‌مدت خود تلاش می‌کند. در همین حال، شاخص‌هم‌وزن ریزشی بود و هنوز به تعادل نرسیده است. پس‌ازآنکه یکشنبه، هفتم شهریور، روند اصلاحی جدیدی در بورس تهران آغاز شد، شاخص کل از محدوده یک‌میلیون و 585 هزار واحد تا کانال یک‌میلیون و 300 هزار واحدی افت کرد، درعین‌حال شاخص هم‌وزن از 471 هزار واحد تا نزدیک 400 هزار واحد ریخت تا سهمی مانند فاراک به 160 تومان برسد. روند اصلاحی بورس تهران همچنان ادامه دارد و فعالان بازار دلایلی مانند احتمال ریزش نرخ ارز و جزئیات احتمالی لایحه بودجه را برای توجیه حال بورس بیان می‌کنند.

تاریخ انتشار: 09:53 - دوشنبه 1400/07/26
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

شاخص‌کل و شاخص هم‌وزن در محدوده فعلی به خوبی حمایت شدند؛ ولی در صورت ادامه اصـلاح در هـفــتـه پــیــش‌رو به مـحـدوده حمایـتـی قـدرتــمـنـدی می‌رسـنــد و احتمال بازگشت از آنجا وجـود دارد؛ بااین‌حال، شرایـط شـاخـص کـل برای آغاز یک موج صعودی قوی، مـسـاعــدتـر از شــاخـص‌کـل هم‌وزن است.

 فاز خنثی در شاخص کل بورس

شاخص بورس تـهـران پــس از آغـــاز اصلاح در روز هفتم شهریور، 31 شهریور به منطقه فیبوناچی اصلاحی 38درصد واکنش نشان داد و ریز موج صعودی جدیدی آغاز کرد. اگـرچـــه صـعـــود ادامه‌دار نبود؛ ولی 21 مهر یک‌بار دیگر در منطقه 38درصد فیبوناچی حمایت شد و اگر از همین محدوده بازگردد، احتمال صعود در موج بعدی تا یک‌میلیون و 900 هزار واحد وجود دارد. هم‌پوشانی فیبوناچی اکستنشن و اکسپنشن در محدوده یک‌میلیون و 890 هزار تا یک‌میلیون و 910 هزار برای موج بعدی صعودی بر اهمیت این نقطه می‌افزاید؛ ولی در حال حاضر با نوسان‌های هفته‌های گذشته، اندیکاتور مکدی روند نزولی را نشان می‌دهد.
24 فروردین وقتی مکدی منفی شد شاخص‌کل بورس 10درصد ریزش کرد؛ با این حساب، احتمال اصلاح شاخص کل بورس تا منطقه 50درصد فیبوناچی یعنی یک‌میلیون و 340 هزار واحد وجود دارد. در تایم فریم هفتگی شاخص‌کل، کراس رو به پایین مکدی احتمال ادامه اصلاح را تقویت می‌کند. در مقابل آراس‌آی در منطقه 40 تا 60 نوسان می‌کند و بیانگر حالت خاصی نیست.
شاخص کل بورس در هفته گذشته وارد ابرسبز ایچیموکو شد. اگرچه سنکواسپن A ابتدا از شاخص حمایت کرد ولی سرانجام این منطقه حمایتی شکسته شد تا نوبت به سنکواسپن B برسد. سنکواسپن B در محدوده یک‌میلیون و 359 هزار واحد فلت شد و احتمال حمایت قوی در این محدوده وجود دارد. شاخص کل برای ادامه پیش‌روی ابتدا باید از فلت کیجونسن در محدوده یک‌میلیون و 459 هزار واحد عبور کند و سپس در محدوده یک‌میلیون و 490 هزار تا یک‌میلیون و 500 هزار واحد از ابرکومو خارج شود. اگرچه شاخص کل حمایت قدرتمندی دارد؛ ولی گذشتن از دو منطقه پرفشار ساده نخواهد بود.

 حمایت‌های شاخص هم‌وزن

شاخص هم‌وزن در محدوده 360 هزار تا 370 هزار واحد حمایت قوی دارد. این شاخص نیز هم‌زمان با شاخص کل بورس روز هفتم شهریور ریزشی شد. یک‌بار در منطقه 50درصد فیبوناچی حمایت شد؛ ولی با ادامه ریزش این هفته به منطقه 78درصد فیبوناچی رسید و تاکنون حمایت شده است.
در صورت برگشت از همین محدوده، آغاز یک موج صعودی تا 490 هزار واحد بر اساس فیبوناچی بسیار محتمل است.
اندیکاتور مکدی در شاخص هم‌وزن زودتر از شاخص کل منفی شد و در تایم‌فرم هفتگی نیز با یک کراس رو به پایین به زیر هیستوگرام آمده است. اگرچه آراس‌آی در محدوده حمایتی قرار دارد؛ ولی داده‌های مکدی از ادامه اصلاح حکایت می‌کند. از نظر سیستم معاملاتی ایچیموکو نیز ادامه ریزش شاخص هم‌وزن محتمل است. این شاخص پس‌ازاینکه حمایت قدرتمند کیجونسن و سکنواسپن A را شکست به ابر سبزرنگ وارد و سپس از فلت سنکواسپن B به سمت پایین خارج شد. اکنون سه سناریو در مقابل شاخص هم‌وزن وجود دارد.
اولین سناریو نشان می‌دهد شاخص کل‌هم‌وزن با واکنش به محدوده 78درصد فیبوناچی به دنبال پولبک به ابرکومو است تا دوباره به روند ریزشی خود ادامه دهد. دومین سناریو نشان می‌دهد با فلت‌شدن کیجونسن شاید شاخص هم‌وزن چند روزی در این منطقه رنج بزند یا کمی به سمت بالا حرکت کند و سپس به ریزش ادامه دهد و سناریوی سوم بازگشت به ابرکومو است.
شاخـص هـم‌وزن بورس شرایط سـخـت‌تــری برای آغاز یـک روند صعودی جدید دارد. این شاخص ابتدا باید در محدوده 420 هزار به ابرکومو برخورد کند و سپس مقاومت قدرتمندی مانند فلت سنکواسپن B و کیجونسن را در پیش دارد. گپ یا شکاف قیمتی میان شاخص هم‌وزن و کیجونسن احتمالا شاخص هم‌وزن را برای مدتی کوتاه مثبت خواهد کرد. این دو در محدوده 427 تا 443 هزار شکاف قیمتی بزرگی دارند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر