تشکیل مجمعی برای اصفهان

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از تشکیل مجمع نمایندگان شهر اصفهان برای حل مشکلات این کلان‌شهر خبر داد. محمد نورصالحی در نطق میان‌دستور خود در پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، گفت: این مجمع با حضور نمایندگان شهرستان اصفهان در مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان تشکیل و دو جلسه آن برگزار شده است. به گفته او دبیرخانه این مجمع در شورای شهر قرار دارد و مشکلات شهر با برنامه‌ریزی و بر اساس اولویت در این مجمع، بررسی می‌شود.

تاریخ انتشار: 06:20 - دوشنبه 1400/08/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: چاره‌اندیشی برای معضلات کلان‌شهر اصفهان به مشورت و هم‌فکری تمامی مسئولان و مدیران شهری نیاز دارد و به همین دلیل دومین نشست مجمع نمایندگان شهرستان اصفهان و نمایندگان شورای شهر با حضور شهردار اصفهان جمعه برگزار و مقرر شد این مجمع به صورت ماهیانه برای پیگیری مسائل شهری تشکیل شود.

توسعه ناپایدار

نورصالحی با اشاره به روز جهانی شهرها اظهارداشت: در این روز شهرهای بزرگ جهان به‌طور گسترده اقدامات خود را برای توجه جامعه بین‌المللی به شهرنشینی هماهنگ می‌کنند. او افزود: هدف از این اقدام مشترک، افزایش همکاری بین شهرها برای دستیابی به فرصت‌ها و چالش‌های شهرنشینی و همیاری برای توسعه شهری پایدار در سراسر جهان است. او ادامه داد: سایت جهانی برنامه اسکان سازمان ملل در این‌باره اعلام کرده که هم‌اکنون نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و در دو دهه آینده ۶۰ درصد جمعیت جهان ساکن شهرها خواهند بود که این نسبت در ایران حدود ۷۰ درصد است.
گفتنی است، جمعیت ایران، در نخستین سرشماری که مربوط به سال ۱۳۳۵ است، حدود ۱۹ میلیون نفر و در آخرین سرشماری در سال ۹۵ حدود ۸۰ میلیون نفر شمارش شد که این رقم اکنون حدود ۸۵میلیون نفر برآورد می‌شود.
نورصالحی با بیان اینکه در نیم‌قرن گذشته جمعیت نقاط شهری حدود ۱۰ برابر و جمعیت روستایی تقریبا دوبرابر شده است، گفت: پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور بر اساس سرشماری رسمی سال ۹۵ با بیش از یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، اهواز و قم بوده‌اند که در مجموع حدود ۲۱ میلیون نفر یا ۳۵ درصد از جمعیت شهرنشین کشور را در خود جای داده‌اند.
او ادامه داد: تمرکز سرمایه در شهرهای بزرگ، نبود فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی، گسترش فعالیت‌های خدماتی در مناطق شهری، ایجاد بعضی صنایع در حاشیه شهرها و مکانیزه‌شدن کشاورزی در برخی از نقاط روستایی و در نتیجه مهاجرت روستاییان به شهرها، ادغام تعدادی از نقاط روستایی اطراف شهرها به مجموعه شهرها و تبدیل برخی از نقاط روستایی به شهر از جمله عوامل مؤثر در گسترش شهرنشینی است.
نورصالحی با بیان اینکه توزیع شهرها و به تبع آن تمرکز جمعیت شهری در نقاط مختلف کشور یکسان نیست، تصریح کرد: مناطق شمالی، غربی و جنوب غربی کشور علاوه بر برخورداری از آب و هوای مناسب و موقعیت جغرافیایی خاص، مهد نخستین کانون‌های یک‌جانشینی و تمدن شهری بوده و همواره از نقاط پرجمعیت کشور محسوب می‌شده‌اند و در حال حاضر نیز بیشترین نسبت از جمعیت کشور را دارد.به گفته نورصالحی، توسعه شهرنشینی در دهه‌های گذشته در ایران بالاتر از میانگین جهانی برآورد شده؛ به طوری که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند. او ادامه داد: این رشد بی‌رویه اغلب بدون برنامه‌ریزی قبلی شهرهاست و جمعیت ساکن در آن‌ها را با مشکلات عدیده مواجه کرده است. نورصالحی با اشاره به مشکلات کلان‌شهرها، گفت: توسعه بدون برنامه و ضعف در توسعه زیرساخت‌های متناسب با آن، توسعه حاشیه‌نشینی و گسترش اسکان غیررسمی در اطراف کلان‌شهرها که موجب گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، اختلال در فرهنگ شهرنشینی ناشی از توسعه‌های بی‌رویه، تکامل نیافتن زیرساخت‌ها و نیازهای جامعه شهری متناسب با رشد بی‌برنامه آن، افزایش مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی در شهرها، مشکلات و معضلات عدیده زیست محیطی اعم از آلودگی‌های هوا، آب و خاک و فرونشست شدید زمین از مهم‌ترین مشکلات کلان‌شهرهاست.

معضل برنامه‌های قدیمی

به گفته او مهم‌ترین و تأثیرگذارترین برنامه‌های شهری در دوره صفویه شکل گرفت که اوج تکامل شهرسازی در ایران، محسوب می‌شود که به مکتب شهرسازی اصفهان ختم شد. نورصالحی ادامه داد: اصفهان به دلیل تهیه و تصویب طرح‌های متنوع توسعه شهری و فراشهری در مقیاس‌های منطقه‌ای، ناحیه‌ای و شهری و با پوشش کامل پهنه سرزمین دارای کامل‌ترین نظام سلسله مراتبی طرح‌های توسعه شهری و فراشهری در کشور است. او افزود: آخرین طرح جامع شهر اصفهان مربوط به سال ۶۷ بوده و اکنون دو دهه است که شهر بدون داشتن طرح جامع و برنامه به رشد خود ادامه می‌دهد. او افزود: در دو دهه اخیر که شهر اصفهان فاقد طرح جامع بوده توسعه شهری متوقف نشده است و گسترش شهرنشینی بدون ضابطه و غیرهدفمند معضلات جبران‌ناپذیری برای شهرهای بزرگ از جمله اصفهان در پی داشته است.
نورصالحی افزود: مبارزه با آلودگی هوا علاوه بر همکاری شهروندان در استفاده بیشتر از ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید مورد توجه کارخانه‌ها و صنایع استان قرار گیرد. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در چند روز اخیر اخبار استفاده مجدد از سوخت مازوت در صنایع استان بسیار نگران‌کننده و غیر‌قابل‌قبول است و باید به صورت جدی مورد تجدید نظر قرار گیرد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلی زواره‌ای

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط