تقلب گوجه 15 هزاری از پراید 180 میلیونی

با نخستین افت دمای پاییزی قیمت میوه و تره‌بار در بازار اصفهان اوج گرفت تا گوجه، به عنوان پرچم‌دار تره‌بار به قیمت بالای 10 هزار تومان و در برخی از میوه‌فروشی‌های شهر بالاتر از 15 هزار تومان برسد. گرانی میوه و به خصوص تره‌بار در نیمه سرد سال به موضوعی عادی تبدیل شده است. هر سال با افت دما به دلایل مختلف مانند صعب‌العبور بودن جاده‌های کوهستانی و از طرفی مشکلات کشت محصولات کشاورزی، قیمت میوه و تره‌بار اوج می‌گیرد و در میان آن‌ها نیز ابتدا گوجه گران می‌شود. امسال اوج‌گیری قیمت گوجه و پراید در یک زمان بود.

تاریخ انتشار: 09:10 - یکشنبه 1400/08/23
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

دو هفته قبل قیمت هر کیلو گوجه در بازار اصفهان سه تا پنج هزار تومان بود؛ ولی اواسط هفته گذشته با افزایشی دو تا سه برابری ابتدا بالاتر از کیلویی 10 هزار تومان عرضه شد و اواخر هفته بسیاری از میوه‌فروشان شهر گوجه را به قیمت کیلویی 15‌هزار تومان و بالاتر عرضه کردند. گوجه کیلویی 15 هزار تومان در اصفهان تقاضای چندانی ندارد.
پس از گوجه، سیب‌زمینی و پیاز نیز با افزایش قیمت 50 تا 100‌درصدی مواجه شد؛ ولی هنوز گوجه و سیب‌زمینی کم‌کیفیت در هر کیلو کمتر از پنج هزار تومان قیمت دارد؛ ولی بادمجان و کدو با شیبی ملایم در حال ورود به کانال بالاتر از 10 هزار تومان هستند.
بادمجان کیلویی 11 و 12 هزار تومان در بازار میوه و تره‌بار اصفهان اتفاق عجیبی نیست؛ اگرچه هنوز برخی بادمجان را کیلویی هفت تا 9 هزار تومان می‌فروشند.
درمقابل اگرچه بادمجان و کدو در افزایش قیمت کوتاه نمی‌آیند ولی بازار هویج آرام گرفته است.
در پیک پنجم کرونا هر کیلو هویج در برخی از مناطق به دو دلار رسید؛ ولی امروز کمتر از کیلویی 10 هزار تومان قیمت دارد.
هویج دو دلاری مانند شاخص بورس دو میلیونی به سقف قیمتی تاریخی برخورد کرد و تا کنون ریزشی بوده است.
فعالان بازار معتقدند اگر پیک ششم کرونا آغاز شود، احتمال افزایش قیمت هویج وجود دارد؛ ولی بعید است در آینده‌ای نزدیک شاخص دو میلیونی یا هویج دو‌دلاری تکرار شود. با آرام‌گرفتن هویج شرایط برای افزایش قیمت خیار مهیاست.

دنباله‌روی قیمت تره‌بار از تحولات سیاسی!

پاییز 1399 با پیروزی بایدن در ریاست‌جمهوری آمریکا قیمت کالاهای مختلف نزولی شد؛ مانند دلار 32 هزار تومانی که به کانال کمتر از 25 هزار تومان برگشت؛ ولی انتخاب بایدن اثر روانی مثبتی بر بازار خیار نداشت تا خیار وارد کانال 20 هزار تومانی شود.
 حالا در پاییز 1400 پیش از آغاز مذاکرات وین خیار بار دیگر سودای ماجراجویی در قیمت‌های بالا را دارد. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد در حال حاضر عرضه خیار کاهش یافته‌است و اگر این روند ادامه‌دار باشد، خیار کیلویی 20 هزار تومان در نیمه اول آذر اتفاق عجیبی نخواهد بود. سبزی‌خوردن پس از خیار نیز از قافله گرانی جا نماند تا خیلی راحت مرز کیلویی 10 هزار تومان را پشت سر بگذارد. احتمال کاهش قیمت سبزی به خصوص سبزی خوردن در نیمه دوم سال از احتمال کاهش قیمت مسکن به مراتب کمتر است.
در طول سال‌های گذشته سبزی خوردن در نیمه سرد سال به کیلویی 20 هزار تومان نیز رسیده بود.
صعود قیمت بازار تره‌بار بازار میوه را نیز بی‌نصیب نگذاشت تا پرتقال، نارنگی و لیمو شیرین با قیمت بالای کیلویی 20 هزار تومان عرضه شود.
 فعالان بازار عقیده دارند احتمال کاهش قیمت میوه بالاست.
در این میان تنها قیمت سیب در زمستان جاری کمتر از کیلویی 10هزار تومان است.
مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در تعدادی از میوه‌فروشی‌های شهر سیبِ کیلویی 10 تا 20 هزار تومان نیز عرضه می‌شود؛ ولی سیب با کیفیت متوسط کمتر از کیلویی 10 هزار تومان قیمت دارد.
مــیوه‌های خــارجــی مــانـند مـوز، آناناس، نارگیل، انبه و امثال آن‌ها قیمت ثابتی ندارند؛ ضمن اینکه بسیاری از میوه‌فروشان از عرضه آن‌ها خودداری می‌کنند.
فعالان بازار میوه و تره‌بار مدعی‌اند با افزایش قیمت‌ها تقاضا برای میوه‌های خارجی کاهش چشمگیری یافته است.
در میان وارداتی‌ها تنها موز پرتقاضاست و آن هم کیلویی 20 تا 40‌هزار تومان بسته به نوع کیفیت به فروش می‌رسد.
موز کیلویی 20 هزار تومان ریز است و به درد مهمان‌داری نمی‌خورد؛ ولی موز با کیفیت کیلویی 40 هزار تومان نیز در کمتر فروشگاهی عرضه می‌شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر