ریزش بورس به تعبیر شبکه‌ها

چرا پاییز بورس ریزشی بود؟ فعالان بازار سرمایه در شبکه‌های اجتماعی دلایل مختلفی برای توجیه روند اصلاحی شاخص کل و شاخص هم‌وزن در طول مهرماه بیان می‌کنند. عده‌ای نوسان‌های ارزی و احتمال کاهش نرخ دلار را مقصر می‌دانند و عده‌ای از افزایش نرخ سود بین بانکی می‌گویند. آغاز مذاکرات وین و البته فروش اوراق بدهی دولتی نیز از دیگر دلایل اصلاح بورس بیان می‌شود. فعالان بازار سرمایه در شبکه‌های اجتماعی با دلایل مختلف ادعای خود را توجیه می‌کنند و عقیده دارند بورس اولویت اول کشور نیست؛ پس شاید روند اصلاح زمانی، مدت‌ها ادامه‌دار باشد.

تاریخ انتشار: 07:48 - دوشنبه 1400/08/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

فعالان بازار سرمایه طی سال‌های گذشته در فضای مجازی صفحات زیادی به راه انداختند. تعدادی از آن‌ها اساتید با سابقه بورس هستند، تعدادی در این صفحات تحلیل‌ها و نظرات شخصی خود را منتشر می‌کنند و در کنار آن‌ها سیگنال فروشان نیز حضور فعالی دارند.

نوسان‌های ارزی متهم ردیف اول!

رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو ویژه خبری، نرخ دلار در بازار آزاد را تأیید کرد، ولی هنوز برخی از احتمال دلار 15هزار تومان در کوتاه مدت می‌گویند. به تعبیر فعالان بازار، بسیاری از فروشندگان از ترس ریزش نرخ ارز، سهام خود را به هر قیمتی که شده عرضه می‌کنند. ادمین یک کانال با 200 هزار نفر عضو، در این‌باره نوشت: «سایه ریسک کاهش نرخ ارز بالای سر بازار است و تا زمانی که برداشته نشود، عده‌ای بی دلیل می‌فروشند.» ادمین یک کانال 50 هزار نفری دیگر نیز خطاب به اعضای خود گفت: «نگران نباشید وقتی دلار ثابت شد همین‌هایی که فروختند در قیمت بالاتر می‌خرند.» بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سهام بیش از 100 شرکت بورسی به دلار کمتر از 15 هزار تومان رسیده است.

نرخ بهره بین‌بانکی

تعدادی از فعالان بازار سرمایه با انتشار آرشیو نرخ بهره بین بانکی ریزش بورس را به گردن بانک مرکزی می‌اندازند. مدیر یک صفحه اینستاگرامی با 30هزار کاربر در یک استوری نوشت: «نرخ بهره بین بانکی را بالا کشیده‌اند و طبیعی است بورس ریزش کند.» مدارک و مستندهای موجود نیز نشان می‌دهد نرخ سود بین بانکی در طول هفته‌های گذشته افزایشی بود و طی سال‌های گذشته پس از هر مرحله افزایش سود بین‌بانکی بازار سرمایه نیز روند اصلاحی داشته است. بهار امسال در مناظره‌های انتخاباتی، نامزدهای پست ریاست‌جمهوری با انتقاد از رئیس سابق بانک مرکزی یکی از دلایل ریزش بورس را افزایش سود بین بانکی بیان کردند.

شاید مذاکرات وین

آیا مذاکرات هسته‌ای دلیل اصلاح قیمتی در بازار سرمایه است؟ برخی معتقدند مذاکرات هسته‌ای رابطه مستقیمی با بازار سرمایه دارد. ادمین یک کانال چند هزار نفری در این باره می‌گوید: «به صورت طبیعی مذاکرات هیچ ربطی به بازار سرمایه ندارد و اگر توافق شود به نفع شرکت‌های داخلی است؛ زیرا صادرات آزاد می‌شود. با این حال بازار از توافق می‌ترسد.»
چرا فعالان بازار سرمایه توافق را به نفع بورس نمی‌دانند؟ ادمین یکی دیگر از کانال‌های 50 هزار نفری در این‌باره نوشت: «وقتی برجام امضا شد بورس وارد رکود شد؛ ولی وقتی آمریکا از برجام خارج شد قوی‌ترین روند صعودی بازار سرمایه آغاز شد.» مدیر یک صفحه اینستاگرامی نیز در این‌باره می‌گوید: «بورس ایران تورم‌محور است و اگر توافق شود دیگر خبری از تورم و رشد قیمت‌ها نیست.» برخی مدعی‌اند هر زمان صحبت از توافق هسته‌ای به میان می‌آیند بورس قرمزپوش می‌شود.

فروش اوراق دولتی

فروش اوراق دولتی در بازار سرمایه تکذیب شد؛ ولی اساتید بورس در صفحات خود با مدارک و مستندهای مختلفی مانند حجم معاملات بورس و فرابورس مدعی‌اند دولت با فروش اوراق در حال تأمین کسری بودجه است. نه‌تنها در سال جاری بلکه در سال‌های گذشته نیز واکنش شاخص کل و شاخص‌هم وزن به فروش اوراق دولتی منفی بود. تأمین بودجه از بازارهای مالی نقدینگی را به سمت اوراق جذب می‌کند و در نتیجه تقاضا در بازار کاهش پیدا می‌کند. فعالان بازار نیز در این شرایط ترجیح می‌دهند تا آخرین مرحله فروش اوراق دست به خرید نزنند. مدیر یک صفحه ایسنتاگرامی با 12هزار دنبال‌کننده در این‌باره می‌گوید: «اگر سهمی دارید حتی در صف فروش بفروشید و اگر نقد هستید خرید نکنید تا فروش اوراق دولتی تمام شود.»

از بیت کوین تا احتمال گرانی حامل‌های انرژی

بازار گاوی بیت‌کوین و کریپتو کارنسی در ماه‌های گذشته، احتمال گرانی حامل‌های انرژی، سیاست‌های کلی دولت و بانک مرکزی، احتمال رکود در سال آینده، نبود دلایل تکنیکالی برای صعود و موارد دیگر نیز از جمله دلایل فعالان بازار در فضای مجازی برای توجیه روند ریزشی در بازار سرمایه است. فعالان بازار با بیان این موارد اصلاح شاخص کل را اینگونه توجیه می‌کنند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر