فروش قانونی ماینر غیرقانونی در اصفهان

اگر واژه «ماینر» را در سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور یا شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو کنید به انبوهی از فروشندگان و نصاب‌های انواع ماینر فعال در اصفهان و ایران بر می‌خورید. آیا استخراج رمزارزها بدون کسب مجوز، قانونی است؟ صنعت برق کشور و پلیس طی تابستان سال جاری تلاش زیادی برای جمع‌آوری دستگاه‌های استخراج رمزارز در کشور کردند. حتی در یک بازه زمانی استخراج رمزارز توسط دستگاه‌های قانونی نیز متوقف شد؛ ولی حالا در طول چند هفته گذشته مراکز فروش و نصب دستگاه‌های استخراج رمز ارز بدون محدودیتی در فضای مجازی شروع به کار کرده‌اند. آن‌ها بدون ترس از وجود محدودیت و غیرقانونی‌بودن این کار تبلیغ می‌کنند، دستگاه می‌فروشند و برای نصب در محل حاضر می‌شوند.

تاریخ انتشار: 09:50 - پنجشنبه 1400/08/13
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

آیا فروش دستگاه ماینر قانونی است؟ دستگاه فروشان طی هفته‌های گذشته راحت و بدون محدودیت فعالیت می‌کنند، انگارنه‌انگار که نصب ماینر بدون مجوز قانونی، ممنوع است.

سایت‌های فروش ماینر

فقط کافی است واژه «ماینر» یا واژه‌های مرتبط با استخراج رمـــــزارزهــــا را در سایت‌های فروش کالای دست‌دوم مانند دیوار جست‌وجو کنید تا به فروشندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز در اصفهان برسید. از ریگ گرفته تا بیت‌کوین و ال‌تری‌پلاس، همگی در این سایت‌ها فروشنده دارند. بعضی از فروشندگان فقط شماره تلفن ثبت کرده‌اند ولی تعدادی از آن‌ها در آگهی خود آدرس کامل داده‌اند تا مشتری در محل حاضر شود و از نزدیک خرید کند! آن‌ها حتی در عنوان آگهی خیلی راحت از نام دستگاه استخراج استفاده می‌کنند، در متن آگهی در مورد چگونگی کار صحبت می‌کنند.
در یک آگهی با عنوان خدمات ماینر در سایت دیوار نوشته‌شده‌است: «انجام تمامی امور ماینینگ تعمیر هشت برد و پاور نصب و کامفینگ سایلنت دستگاه انجام کلیه امور ذکرشده با مناسب‌ترین قیمت و بهترین کیفیت انجام می‌شود.» در تعدادی از آگهی‌ها به صورت مستقیم به فروش دستگاه‌های ماینر اشاره شده است و تعدادی دیگر غیرمستقیم به فروش و نصب این تجهیزات اشاره می‌کنند؛ ولی پس از تماس و مراجعه پیشنهاد فروش دستگاه را به مشتری می‌دهند. برای مثال در یک آگهی سایت دیوار فردی مدعی ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه نصب ماینر شده‌است. این فرد در آگهی نوشته است: «فقط برای کمک به مردم مشاوره رایگان ارائه می‌دهیم.» ولی پس از تماس پشت تلفن در پاسخ به اینکه آیا دستگاه می‌فروشد یا خیر، گفت: «حالا شما تشریف بیارید ما از نزدیک ببینیمتون و بگید چی می‌خواهید تا تصمیم بگیریم.» افرادی هم در آگهی نوشته‌اند فقط به دارندگان مجوز قانونی دستگاه‌های ماینر می‌فروشند.
در سایت‌های فروش، آگهی‌هایی برای فروش لوازم یدکی یا تعمیر دستگاه‌های ماینر ثبت شده است. برای مثال یک آگهی برای فروش سایلنت باکس دستگاه ماینر و آگهی دیگری برای فروش اگزوز ماینر ثبت شده بود. تعداد تعمیرکنندگان دستگاه‌های ماینر نیز در این سایت‌ها کم نیست. آن‌ها در آگهی نوشته‌اند فقط لوازم یدکی می‌فروشند و یا فقط تعمیرات انجام می‌دهند؛ ولی به صورت تصادفی با 10 نفر از آن‌ها تماس گرفته شد و 8 نفر گفتند دستگاه برای فروش دارند یا فروشنده دیگری را می‌شناسند.

شبکه‌های مجازی

فروشگاه‌های ماینر در اینستاگرام و تلگرام آزادانه‌تر از سایت‌های فروش فعالیت می‌کنند. عکس و فیلم دستگاه‌ها را قرار می‌دهند و حتی روزانه قیمت می‌دهند. مشتری فقط باید بیعانه بپردازد تا دستگاه را جلوی درب خانه‌اش یا هر محل دیگر تحویل بگیرد. در سایت‌های فروش برخی بدون محدودیت آدرس فروشگاه خود در شهر اصفهان را ذکر می‌کنند؛ ولی کمتر صفحه اینستاگرامی با آدرس اصفهان فعال است. تعدادی از این فروشگاه‌های فضای مجازی مدعی‌اند در شهرهای مرکزی ایران مانند بانه و گناوه فعالیت می‌کنند؛ ولی دستگاه را به‌راحتی و در هر محلی تحویل مشتری خواهند داد.
آن‌ها مدعی‌اند در قبال یک بیعانه دستگاه را جلوی درب خانه مشتری می‌آورند و رایگان نصب می‌کنند. سپس تا یک ماه اگر دستگاه مشکلی داشت خدمات پس از فروش ارائه خواهند داد؛ ولی هیچ ضمانتی برای ارائه این خدمات وجود ندارد. نه‌تنها در این صفحات بلکه در فروشگاه‌های فیزیکی نیز دستگاه‌های ماینر هیچ ضمانتی ندارند، ضمن اینکه بیشتر دستگاه‌های ماین استوک و وارداتی هستند و اگر چند ماه یا حتی چند هفته پس از خرید دچار مشکلی شدند، مشتری هیچ راهی جز تعمیر یا شاید تعویض نداشته باشد. یکی از فروشندگان ماینر در اینستاگرام در پاسخ به سؤالی در مورد ضمانت عملکرد دستگاه می‌گوید: «دستگاه‌ها قابلیت تعمیر دارند، تمام قطعات آن‌ها در ایران موجود است ولی خود چین هم برای این دستگاه‌ها گارانتی ندارد، پس اگر مشکلی پیش آمد با شماست.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر