یک بام و دو هوای تعطیلی مدارس!

بارش برف دیروز درحالی مدارس پنج شهرستان اصفهان را تعطیل کرد که در روزهای گذشته شدت آلودگی هوا در این کلان‌شهر صنعتی هم مانع از برگزاری کلاس‌های درس و بازگشایی مدارس شد؛ 

تاریخ انتشار: 10:29 - یکشنبه 1401/10/4
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image
بارش برف دیروز درحالی مدارس پنج شهرستان اصفهان را تعطیل کرد که در روزهای گذشته شدت آلودگی هوا در این کلان‌شهر صنعتی هم مانع از برگزاری کلاس‌های درس و بازگشایی مدارس شد؛ تعطیلی‌های پی در پی که براساس تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوا گرفته و باعث شد تا دانش‌آموزان چندین روز متوالی نتوانند پشت نیمکت‌های چوبی بنشینند و به درس و مشق خود برسند.
 
توقف آموزش و تعطیلی مدارس از سال‌های گذشته تنها راهکار کارگروه اضطرار آلودگی هوا به شمار می‌آمده است؛ به این دلیل که حضور کودکان به عنوان یکی از گروه‌های حساس جامعه در هوای آلوده پیامدهای بسیاری را به همراه دارد و موجب آسیب‌رساندن به آن‌ها می‌شود و این مسئله بر هیچ کس پوشیده نیست. 
 
بارش برف دیروز درحالی مدارس پنج شهرستان اصفهان را تعطیل کرد که در روزهای گذشته شدت آلودگی هوا در این کلان‌شهر صنعتی هم مانع از برگزاری کلاس‌های درس و بازگشایی مدارس شد؛ تعطیلی‌های پی در پی که براساس تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوا گرفته و باعث شد تا دانش‌آموزان چندین روز متوالی نتوانند پشت نیمکت‌های چوبی بنشینند و به درس و مشق خود برسند.
 
توقف آموزش و تعطیلی مدارس از سال‌های گذشته تنها راهکار کارگروه اضطرار آلودگی هوا به شمار می‌آمده است؛ به این دلیل که حضور کودکان به عنوان یکی از گروه‌های حساس جامعه در هوای آلوده پیامدهای بسیاری را به همراه دارد و موجب آسیب‌رساندن به آن‌ها می‌شود و این مسئله بر هیچ کس پوشیده نیست. 
 
به گزارش «ایمنا»، آلودگی هوا باعث تحریک مجاری هوایی و تشدید آسم در میان افراد به‌خصوص کودکان می‌شود؛ تماس درازمدت با هوای حاوی میزان بیش از حد مجاز آلاینده‌ها باعث بروز برونشیت مزمن، بیماری مزمن ریه، تنگی نفس، سرفه‌های مکرر و شدید، آبریزش چشم و سوزش و التهاب می‌شود. آلودگی هوا ضریب هوشی کودکان را کاهش می‌دهد. کم‌خونی و کمبود ویتامین D از دیگر تبعات آلودگی هواست. در آلودگی هوا وجود فلزاتی مانند سرب و آلاینده‌هایی مثل ازون بیش از مقدار مجاز است. وارونگی هوا فلزات سنگینی مانند سرب را در سطح پایین‌تری می‌آورد و کودکان به دلیل داشتن قد کوتاه، بیشترین قربانیان سرب هستند. 
 
آلودگی هوا می‌تواند نحوه تکامل سیستم ایمنی کودکان را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ چرا که سیستم ایمنی کودکان در برابر بیماری‌ها بسیار ضعیف است و بنابراین بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا به‌راحتی می‌تواند سیستم ایمنی آن‌ها را هدف قرار دهد. همه این خطرات باعث شده تا در روزهایی که آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان به اوج خود می‌رسد، تصمیم‌گیران دستور به تعطیلی مدارس یا برگزاری غیرحضوری کلاس‌های درس بگیرند.
 
تعطیلی و عقب‌ماندگی درسی
 
تعطیلی‌های پی‌در‌پی، حالا دیگر صدای اعتراض برخی از خانواده‌ها را بلند کرده است؛ به ویژه که در دو سال گذشته و به دلیل شیوع کرونا و تشکیل کلاس‌های درس به صورت مجازی بسیاری از دانش‌آموزان با افت تحصیلی روبه‌رو شدند و از آموزش عقب ماندند. تعطیلی‌های پی‌در‌پی، حالا دیگر صدای اعتراض برخی از خانواده‌ها را بلند کرده است؛ به ویژه که در دو سال گذشته و به دلیل شیوع کرونا و تشکیل کلاس‌های درس به صورت مجازی بسیاری از دانش‌آموزان با افت تحصیلی روبه‌رو شدند و از آموزش عقب ماندند. اگرچه قرار بود آموزش در این روزها به صورت مجازی برگزار شود، اما این اتفاق نیفتاد و دانش‌آموزان از درس و مشق خود به طور کلی عقب ماندند.»
 
 مریم می‌گوید که آلودگی شدید هوا همچنین باعث شده تا کلاس‌های ورزش نیز حتی در روزهایی که دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند برگزار نشود و بچه‌ها در کلاس بمانند. این موضوع مسلما باعث انزوای کودکان و عدم نشاط آن‌ها می‌شود؛ به خصوص که در سال‌های گذشته هم شیوع کرونا کودکان را از مدرسه دور کرد.» فاطمه که دخترش کلاس دوم است می‌گوید: «تعطیلی ناگهانی مدارس پدر و مادرهای شاغل را هم با مشکل روبه‌رو می‌کند؛ چرا که آن‌ها به خاطر نگهداری فرزندانشان یا مجبور هستند مرخصی بگیرند یا کودکشان را به کسی بسپارند که این موضوع هم دردسرهای خودش را دارد.
 
از سوی دیگر، اگرچه مدارس به خاطر آلودگی هوا تعطیل می‌شوند، برخی از خانواده‌ها این تعطیلی را مغتنم می‌شمارند و کودک را برای خرید یا تفریح به بیرون می‌برند؛ درحالی‌که می‌شود از کودکان خواست که در روزهای آلوده در کلاس درسشان بمانند و بیرون نروند.» سمیه، اما مخالف حضور دانش‌آموزان در مدارس در روزهای آلوده است.
 
او که پرستار است، می‌گوید: «در برخی از روزها آلودگی هوا به قدری شدت می‌گیرد که تنفس برای بزرگ‌سالان هم سخت می‌شود، چه برسد به کودکان که سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به بقیه دارند. به خاطر همین هم حضور آن‌ها در مدرسه آسیب‌زاست؛ چون به هرحال، آن‌ها در ساعت‌های استراحت در حیاط تردد دارند.»
 
آلودگی دردسرساز!

 آلودگی هوا، سال‌هاست که موقع شروع فصل سرد، خودش را نشان می‌دهد و دردسرهای زیادی برای دانش‌آموزان به وجود می‌آورد؛ دردسرهایی که راهکار حل آن صرفا تعطیلی آن‌ها یا چشم بستن بر روی همه خطراتی که می‌تواند برای دانش‌آموزان به همراه داشته باشد است؛ درحالی‌که بر اساس آماری که سال‌های پیش، مسئولان وزارت آموزش و پرورش داده‌اند، هر روز تعطیلی آموزشی هزینه‌ای معادل 120 میلیارد تومان برای دولت در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر، سید محمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها گفته که تعطیلی دانش‌آموزان تأثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد: «تصمیمات در این زمینه برای حفظ سلامت افراد است. تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس شاید تأثیر اندکی بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد؛ اما این اقدام تنها برای حفظ سلامت مردم است و راهکاری برای کاهش آلودگی هوا نیست. 

هر اقدامی در بخش کاهش آلودگی هوا بخواهیم انجام دهیم باید در بخش حمل‌و‌نقل باشد.» سید احمدرضا بنی‌لوحی، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان در گفت‌و‌گو با «اصفهان زیبا»، معتقد است که مدارس اصفهان، تنها چهار روز به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند که این چند روز هم قابل جبران هستند؛ البته «به شرطی که این تعطیلی‌ها ادامه پیدا نکنند.» به گفته معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اگر آلودگی هوا و تعطیلی مدارس در روزهای آینده ادامه پیدا کند، مدارس ناچار خواهند بود که آموزش مجازی را دنبال کنند تا لطمه‌ای به دانش‌آموزان وارد نشود .

آن‌ها با افت تحصیلی روبه‌رو نشوند: «در روزهایی که آلودگی هوا مدارس را تعطیل کرد، زیرساخت‌های آموزش مجازی به طور کامل در همه مدارس فراهم نبود و به خاطر همین هم تنها برخی از مدارس کلاس‌ها را به صورت غیرحضوری برگزار کردند. اما اگر تعطیلی‌ها ادامه پیدا کند، آموزش و پرورش آمادگی دارد که آموزش آنلاین را از سر بگیرد.» 

آلودگی هوا و شدت آن در روزهای گذشته خانواده‌ها را نگران کرده‌ است؛ آن‌ها از یک طرف دغدغه افت تحصیلی فرزندانشان را دارند و از دیگر سو واهمه حضور کودکانشان در مدارس در روزهایی که شهر هوا ندارد و عرصه را بر همه تنگ کرده است. فرهاد حیدری رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی، اما در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» می‌گوید که تعطیلی مدارس در روزهای آلوده، تصمیمی منطقی و به دلیل حفظ جان دانش‌آموزان است: «اگرچه ممکن است آن‌ها از نظر آموزشی دچار آسیب‌هایی شوند؛ اما به هرحال، اولویت باید حفظ جان دانش‌آموزان باشد؛ چرا که تردد دانش‌آموزان در هوای آلوده اصلا به صلاح آن‌ها نیست و خطراتی را برایشان به دنبال دارد.»

به گفته حیدری، خانواده‌ها به‌هیچ عنوان نباید در روزهای آلوده فرزندانشان را از منزل بیرون آورند؛ زیرا کودکان جزو گروه‌های حساس به شمار می‌آیند و محدودیت‌هایی برای بستری آن‌ها وجود دارد؛ همچنین همه شهروندان باید از ماسک استفاده کنند تا از عوارض ناشی از آلودگی هوا در امان باشند.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا مقیمی