علاج لك‌های پوستی

یکی از اختلالات پوستی، لک‌های پوستی است که عوامل مختلفي مي‌توانند باعث تغيير رنگ آن و ايجاد لك‌هاي تيره صورت ‌شوند.

تاریخ انتشار: 12:21 - پنجشنبه 1403/02/13
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
علاج لك‌های پوستی

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از اختلالات پوستی، لک‌های پوستی است که عوامل مختلفي مي‌توانند باعث تغيير رنگ آن و ايجاد لك‌هاي تيره صورت ‌شوند.

دکتر رامش عیان بد، محقق طب سنتی و مشاور ژنتیک جهت درمان لك از طريق طب سنتي به ذکر نکات مفیدی پرداخته است که در زیر می‌خوانید.

ابتدا انواع مزاج افراد بايد از نظر طب سنتي بررسي شود؛ افراد از نظر نوع مزاج به چهار دسته: صفراوي مزاج داراي مزاج گرم و خشك، افراد دموي مزاج داراي مزاج گرم و تر، افراد سوداوي مزاج داراي مزاج سرد و خشك و افراد بلغمي مزاج داراي مزاج سرد وتر هستند.

صفراوي مزاج

ویژگی‌های عمومی صفراوی مزاج‌ها عبارت‌اند از: زردی در سفیدی چشم‌، سردرد با زدن نبض در شقيقه، عرق و عطش داشتن، زردی پررنگ ادرار، ريزش موي شديد و شوره سر تا حتي شوره در ريشه مژه‌ها، تلخی طعم دهان و خشکی دهان در صبح هنگام، ترشی معده، خشکی پوست، دیر به خواب رفتن، سفت و خشكی مدفوع و تا حتي بروز شقاق مقعد.

درمان :پرهيز از غذاهاي گرم و خشك، مصرف انار، زرشك، عناب، هلو، خيار، كاهو، سكنجبين، كدو مسمايي، سوپ جو، اسفناج، گشنيز، عدس، ليموعماني، نخودفرنگي، رب انار و آبغوره.

بلغمي مزاج

ویژگی‌های عمومی بلغمي مزاج‌ها عبارت‌اند از: داشتن دردهاي مفصلي و روماتيسمي، پف کردن زير چشم، چاقي، ديرهضمي غذا، كف در مدفوع، قراقر شكم و جاری شدن آب از دهان، رقيق بودن آب بيني، سفيدي بیش از حد چشم، بي حالي و خواب‌آلودگي، فراموشي و سفيدي موها زودتر از حد معمول.

درمان :پرهيز از مصرف غذاهاي سرد و مرطوب مثل: لبنيات و ترشي، قهوه، نسكافه، خيار، نارنگي، كيوي و ليموشيرين

مصرف ادويه‌جات مثل: دارچين، زنجبيل، زعفران، زنيان، زيره و فلفل، هويج، سيب، كدو حلوايي، سبزي خوردن غير از گشنيز،كرفس، قدومه شيرازي، پسته، فندق، بادام، گردو، بادام هندي، انواع كلم و قمري و انواع لوبياها.

دموي مزاج

ویژگی‌های عمومی دموي مزاج‌ها عبارت‌اند از: شیرین بودن مزه دهان، چرت زدن، كم‌حواسی، سنگینی سر و قرمزی زبان، دمل و خارش و جوش در بدن، خونریزی از  لثه، شوخ‌طبعی و بذله‌گویی.

درمان :ترشي طبيعي مثل زرشك، ليموترش، نارنج، شاه‌توت، سوپ جو و نان جو.

سوداوي مزاج

ویژگی‌های عمومی سوداوي مزاج‌ها عبارت‌اند از: افسردگي، خستگي، فكر زياد بدون علت و بدبيني، بي‌نشاطي و خودخوري، آبی بودن سفيدي چشم، ادرار تيره متمايل به خاكستري و يبوست شديد، بي‌نشاطي، مدفوع سياه و چسبناك، دير بخواب رفتن و حالت تهوع و سوزش معده، شوری طعم دهان، دل‌شوره و تيرگي رنگ پوست.

درمان: پرهیز از خوردن غذاهاي نمك سود و مانده، پنير، چاي و خيارشور.

مصرف غذاهاي گرم و تر: قدومه شيرازي، انجير و آلوي خيسانده

عسل، بادام و بادام زميني و…

درمان خاص برای سوداوی مزاج‌ها: افراد سوداوي بيشتر دچار لك و كك و مك مي‌شوند و اگر فردي با مزاج بلغم دچار رسوب سودا در بعضي نواحي بدن شود، لكه پررنگ‌تر و نمايان‌تر است چون در زمينه بلغم كه سفيد است خود را نشان مي‌دهد.

از نظر طب سنتي خشكي مزاج مي‌تواند باعث سياهي شود .مثلا مزاج مغز خشك شود رطوبت كافي در مغز توليد نمي‌شود و زماني كه به چشم رطوبت كافي نرسد، پوست زير چشم جمع شده و خشكي مغز موجب افزايش خلط سودا در خون مي‌شود. سودا، به رنگ سياه و تيره است و در زير چشم جمع مي‌شود که با اصلاح طبع مي‌توان از گودي و سياهي دور چشم كم كرد. بدین ترتیب که:

-چنانچه هوا از سرد و خشكي به سمت گرمي و تري برود مثلا از فصل پاييز كه بيماران وضعيت بدتري دارند، در فصل بهار بهتر خواهند بود.

-مصرف مايعات گرم و مرطوب مثلا مصرف موادي چون قدومه، خاكشير، ترنجبين در آب گرم و همچنين مصرف غذاهاي با ذات گرم و مرطوب مثلا انواع لوبيا. از سبزيجات كلم‌ها و در كل مصرف بيشتر سبزيجات و ميوه‌ها كه پر آب هستند.

 -استفاده از ملين‌ها مثلا انجير و آلو، پرهلو و زردالو و چنانچه بيمار يبوست دارد و هر روز اجابت مزاج ندارد، مصرف مسهل‌ها بطور دوره‌اي.

-دوري از استرس‌ها و ايجاد آرامش در زيباتر شدن فرد سوداوي مزاج نقش خواهد داشت.

-كم‌خوابي را بايد از بين برد زيرا كم‌خوابي به دليل خشكي مغز است و چنانچه مغز خشك شود، رطوبت كافي به صورت نرسيده چهره تيره‌تر و سياه‌تر به نظر مي‌رسد.

-روغن‌مالي بيمار بطور مكرر با روغن‌هاي معتدل و گرم مثل روغن زيتون و بادام و كنجد.

حال جهت درمان بيماران سوداوي مزاج مي‌توانيم از داروهاي زير استفاده كنيم .

-منضج ضد‌سودا كه بايد ناشتا مصرف شود مثل ماء‌الجبن.

-ساعت 10 صبح استفاده از يك عرق مثل بادرنجبويه.

-مسهل با ضمايم سودا يكساعت و نيم بعد از ناهار.

-رژيم غذايي بر اساس طب سنتي

-استفاده از شوينده حمام بطور مكرر

-جوشانده ضدسوداي قوي كه تقويت اعصاب نيز هست: بابونه، گزنه، پونه، كاكوتي، مرزنجوش، اسطوخدوس، بادرنجبويه، بهارنارنج، گل‌گاوزبان، بسفاويج، تخم خشخاش، ليموعماني و سنبل‌الطیب.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × 5 =