گسترش بوستان‌های خانواده‌محور در شورای ششم

کمیسیون ویژه خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر، سال سوم شوراها در مرداد تشکیل شد. قبل از آن، کمیته بانوان ذیل کمیسیون فرهنگی فعالیت می‌کرد و به دلیل اینکه شرح وظایف کمیسیون فرهنگی وسیع بود، کمتر به مسائل کمیته پرداخته می‌شد …

تاریخ انتشار: 14:12 - دوشنبه 1403/02/10
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
گسترش بوستان‌های خانواده‌محور در شورای ششم

کمیسیون ویژه خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر، سال سوم شوراها در مرداد تشکیل شد. قبل از آن، کمیته بانوان ذیل کمیسیون فرهنگی فعالیت می‌کرد و به دلیل اینکه شرح وظایف کمیسیون فرهنگی وسیع بود، کمتر به مسائل کمیته پرداخته می‌شد؛ بنابراین با توجه به اهمیت مسائل مربوط به سه حوزه خانواده، بانوان و جوانان ضرورت تشکیل کمیسیون احساس شد و این کمیسیون در مرداد ۱۴۰۲ برای اولین‌بار به تصویب شورا رسید. از زمان تشکیل کمیسیون ابتدا، سیاست‌گذاری برای اهداف و اولویت‌های کمیسیون در راستای برنامه اصفهان۱۴۱۰ و دیگر اسناد بالادستی ازجمله سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه خانواده، اجرا شد.

همان‌گونه که می‌دانید، هدف کلان پنجم از برنامه اصفهان۱۴۱۰ احیا و ترویج سبک زندگی ایرانی‌اسلامی است. در این کمیسیون به مصداق‌های اهداف خرد و شرح اقدامات مرتبط با هدف کلان مربوط، پرداخته شده است. تاکنون اقدامات متعددی ذیل مسائل خانواده و بانوان در کمیسیون ازجمله گسترش بوستان‌های خانواده‌محور و به‌روزرسانی باغ‌های بانوان بررسی ‌شده است. در این راستا، سه بوستان خانواده‌محور در مناطق ۱۴, ۱۲ و ۸ در اولویت قرار گرفت و در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد. برای توسعه و به‌روزرسانی باغ‌های بانوان، طرح توسعه باغ بانوان طلوع تصویب شد و در حال اجراست. باغ بانوان پردیس در مرحله انتخاب پیمانکار و باغ بانوان ناژوان در مرحله طراحی فاز ۲ است. توجه به مناسب‌سازی معابر و وسایل حمل‌ونقل عمومی برای مادرانی که از کالسکه استفاده می‌کنند، ازجمله اقدامات دیگر کمیسیون است. مناسب‌سازی معابر برای توان‌خواهان و افراد دارای معلولیت نیز مدنظر است و با استانداردهای مشخص تعیین، اجرا و پایش می‌شود. توجه به «فضاهای بی‌دفاع شهری» ازجمله مسائل بررسی‌شده در کمیسیون بوده و قابل‌ذکر است که فضاهای بی‌دفاع ازجمله فضاهایی با ضریب آسیب‌پذیری زیاد هستند که امروزه در شهرها به دلیل رشد و گسترش فیزیکی و جمعیتی از یک‌سو و فرسودگی و تخریب مناطق قدیمی از سوی دیگر، بسیار افزایش ‌یافته‌اند. فضاها به‌واسطه تاریکی‌ها یا معماری نامناسب به‌وجود آمده و مأمن بروز آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های اجتماعی است که برای حضور و تردد خانواده، بانوان و کودکان امنیت لازم را ندارد. شناسایی این مکان‌ها در دستورکار قرار گرفت و بیش از یک‌هزار نقطه مشخص شد و از این تعداد ۸۰۰ نقطه در مناطق پانزده‌گانه شهر در اولویت اصلاح قرار گرفت که در ادامه، اصلاح و رفع این نقاط پایش می‌شوند. شناسایی این فضاها گاهی از اطلاعات تماس‌های شهروندان با مرکز ۱۳۷ استخراج شده است. برای اصلاح و ترمیم این فضاهای بی‌دفاع شهری باید مجموعه‌اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه انجام شود. این اقدامات در حوزه معاونت محیط‌زیست و خدمات شهری بوده است. ازجمله اقدامات اصلاحی در حوزه خدمات شهری می‌توان به ابلاغ تعیین‌تکلیف برای ساختمان‌های نیمه‌کاره و متروکه و استفاده از نورپردازی مناسب در معابر و گذرهای باریک اشاره کرد.

  • فرزانه کلاهدوزان
    فرزانه کلاهدوزان

    عضو هیئت‌رئیسه و رئیس کمیسیون ویژه خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار + 11 =