پیشنهادهای متولیان صنایع‌دستی اصفهان برای حفظ عنوان شهر خلاق:

اصفهان 30 میلیون دلار صنایع‌دستی صادر کرد

برگزاری رویداد، نمایشگاه و ارتباط مستمر با خواهرخوانده‌ها به حفظ عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی کمک می‌کند. اصفهان نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان به‌عنوان شهری منحصربه‌فرد در حوزه صنایع‌دستی شناخته می‌شود.

تاریخ انتشار: 10:33 - دوشنبه 1402/03/22
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
اصفهان 30 میلیون دلار صنایع‌دستی صادر کرد

به گزارش اصفهان زیبا؛ برگزاری رویداد، نمایشگاه و ارتباط مستمر با خواهرخوانده‌ها به حفظ عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی کمک می‌کند. اصفهان نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان به‌عنوان شهری منحصربه‌فرد در حوزه صنایع‌دستی شناخته می‌شود. سال 94 بود که اصفهان به‌عنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو درزمینه صنایع‌دستی و هنرهای مردمی درآمد و از سوی شورای جهانی صنــایع‌دستی عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی به آن اعطا شد.

این عنوان به معرفی و عرضه بهتر تولیدات صنایع‌دستی اصفهان به بازارهای بین‌المللی کمک می‌کند و تأثیر زیادی بر بازاریابی و بازرگانی این محصولات دارد. برند صنایع‌دستی اصفهان گردش مالی خوبی هم برای شهر ایجاد می‌کند و به این واسطه توریست بیشتری جذب اصفهان می‌شود. برای اینکه عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی حفظ شود، باید متولیان امر برگزاری رویدادها، نمایشگاه‌ها و توسعه روابط با خواهرخوانده‌ها را در دستورکار قرار دهند.

به رویدادهای محلی اکتفا نکنیم

به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های شــورای اســلامــی شــهــر اصــفــهــان در هفته گرامیداشت صنایع‌دستی شهرداری موظف است ظرفیت‌های صنایع‌دستی اصفهان را به‌واسطه تکریم و تجلیل از مفاخر و برگزاری رویدادها در سطح شهر توسعه دهد. وقــتــی رویــدادهــایــی در سطح شهر برگزار شود، هنرمندان با آن‌ها آشنایی پیداکرده و نگرش کارآفرینانه پیدا می‌کنند تا در مجموعه این فعالیت‌ها حضور یابند؛ چون برایشان به‌عنوان یک هنر لذت فرهنگی و به‌عنوان یک شغل لذت اقتصادی دارد.

مصطفی نباتی‌نژاد در ادامه به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «البته که برای حفظ عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی به رویدادهای محلی نباید اکتفا کرد و به‌طور حتم باید به رویدادهای بین‌المللی پیوست تا بازار صنایع‌دستی جهان را رونق دهیم و سهممان را در این بازارها حفظ کنیم.»

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: «برگزاری رویدادهای فرهنگی با خواهرخوانده‌های شهر اصفهان یکی از اقداماتی است که باید در دستورکار قرار گیرد. برای تحقق این امر باید فضاهای اختصاصی در اختیار هنرمندان قرار گیرد؛ البته این فقط در حد ایده است و باید آن را عملیاتی کنیم.»

نباتی‌نژاد اذعان می‌کند: «اصفهان دارای یک‌سوم از کلیه رشته‌های صنایع‌دستی جهان است و این مزیت و افتخاری برای شهر محسوب می‌شود. حدود 100 هزار نفر شاغل صنایع‌دستی در اصفهان و در حوزه فرش نیز 300 هزار نفر مشغول فعالیت‌اند که خانواده این افراد به فعالیت‌هایشان دلگرم‌اند؛ چون این مشاغل بخش عمده چرخش اقتصاد شهر را به خود اختصاص داده‌اند.«

30میلیون دلار صنایع‌دستی صادر کردیم

این‌طور که متولیان صنایع‌دستی آمار می‌دهند، صادرات محصولات صنایع‌دستی در سال گذشته افزایش یافته است. به گــفــتــه مــعــاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دســتــی و گردشــگری استان اصفهان، در 1400 حدود 19 میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی انجام شد؛ ولی در 1401 طبق آمارهای رسمی صادرات صنــایــع‌دســتــی به 30 میلیون دلار رسید.

نورالله عبدالهی به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «یکی از شاخص‌های شهر خلاق صنایع‌دستی این است که محصولات هنرمندانش به‌روز باشد؛ درواقع هنرمندان باید فن‌هایشان را همیشه به‌روز نگه دارند؛ در این صورت خلاقیت درزمینه صنایع‌دستی اتفاق می‌افتد.»

او خاطرنشان می‌کند: «زمانی قلمکاری، جاجیم و گلیم در حد زیرانداز بود؛ ولی حالا هنرمندان خلاقیت به خرج داده و با این محصولات کیف و لباس تولید می‌کنند یا اینکه هنرمندان چندین هنر را با همدیگر تلفیق کرده و محصول امروزی و جامعه‌پسند تولید می‌کنند.»

عبــدالـهـی مـی‌افــزایــد: «خـلاقـیـت در تمامی تولیدات صنایع‌دستی اصفهان مانند تولیدات و مصنوعات چرمی، دست‌بافت‌هایی مانند گلیم، جاجیم، نگارگری، میناکاری، قلم‌زنی و قلمکاری وجود دارد. این تولیدکننده‌ها در حال به‌روزکردن و ایجاد خلاقیت هستند. خوشبختانه تولیدکننده‌های خلاق موفق‌ترند.»

مــعــاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دســتــی و گردشــگری استان اصفهان ادامه می‌دهد: «خلاقیت در المان‌های شهری نیز یکی دیگر از شاخص‌های شهر خلاق صنایع‌دستی به‌شمار می‌رود. درواقع باید با خلاقیت نمادهای شهری را درست کرد؛ به‌عنوان‌مثال، اصل فیروزه‌کوبی برای شهر خراسان است که اصفهانی‌ها این فیروزه‌کوبی را به‌روز کردند و حالا اصفهان با فیروزه‌کوبی‌های خاص خودش مشهور است.»

عبدالهی اذعان می‌کند: «هنرمندان اصفهان در رسته‌های مختلف مانند گل و مرغ خلاقیت به خرج داده‌اند و گل و مرغ را به نگارگری تبدیل کرده‌اند که نگارگری اصفهان محسوب می‌شود.»

او خاطرنشان می‌کند: «کارگاه‌های سنتی اصفهان به‌مرور افت می‌کنند؛ به همین دلیل ناچارند در فعالیت‌هایشان خلاقیت به خرج دهند. افرادی که در کارهایشان خلاق‌اند، موفق‌تر هستند و فروششان هم بیشتر است.»

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان اذعان می‌کند: «هراندازه ورود گردشگر به اصفهان بیشتر بــاشــد، صنــایــع‌دستــی نیز بهتر به فروش می‌روند. خوشبختانه جدیدا حضور گردشگران چینی در اصفهان تــأثیــر خودش را بــر بــازار داشــتــه است.»

عبدالهی می‌گوید: «میزان صادرات هرکدام از محصولات صنایع‌دستی اصفهان متفاوت است و شرکت‌ها به فراخور بازارها، صادرات انجام می‌دهند. صادرات صنایع‌دستی اصفهان به روسیه بیشتر است؛ چون این کشور یکی از بازارهای خوب هنرمندان به شمار می‌رود؛ هم به دلیل مناسبات سیاسی که با این کشور وجود دارد و هم اینکه بازار روسیه می‌طلبد که صنایع‌دستی اصفهان به این کشور صادر شود.»

نمایشگاه مشترک با خواهرخوانده‌ها برگزار کنیم

فــعــالان صنــایــع‌دستــی اصفهان نیز از شهرداری اصفهان مطالبه دارند تا توسعه روابط با خواهرخوانده‌ها را به‌منظور حفظ عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی در دستورکار قرار دهند.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «عنوان‌هایی مانند شهر خلاق صنایع‌دستی زمانی برای هنرمندان شهر ارزش‌آفرینی دارد که بتوان اقدامات خوبی برای توسعه اقتصاد هنر انجام داد. اگر فعالیت‌های خوبی انجام نشود، این عنوان‌ها به مخاطره می‌افتد.»

مجدالدین تاج بیان می‌کند: «قرار است هرساله گزارش‌هایی از سوی مسئولان اصفهان برای شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال شود و هر چهار سال یک‌بار این عنوان‌ها موردبررسی قرار گیرد.»

او خاطرنشان می‌کند: «شهرداری با برگزاری ورکشاپ‌ها و برنامه‌های مختلف باید هنرمندان را دور یکدیگر جمع کند تا آن‌ها قابلیت‌هایشان را معرفی کنند. برگزاری نمایشگاه نیز به معرفی محصولات هنرمندان کمک می‌کند. در نمایشگاه‌های صنایــع‌دســتــی بــایــد آموزش‌های مختلف نیز ارائه شود؛ همچنین گزارش این اقدامات باید به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال شود.»

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان ادامــه مــی‌دهــد: «از تــوانمنــدی خواهرخوانده‌های اصفهان باید استفاده کرد و نمایشگاه‌های مشترکی با همکاری خواهرخوانده‌های اصفهان برگزار کرد تا هنرمندان بتوانند کارهایشان را در این نمایشگاه‌ها به نمایش بگذارند.»

تاج بیان می‌کند: «بنده از طریق اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان با شهردار فرایبورگ که یکی از شهرهای خــواهــرخــوانــده اصفهــان است، نامه‌نگاری کردم و خواستم که هنرمندان اصفهان با هزینه شهردار فرایبورگ برای معرفی توانمندی‌ها و محصولاتشان به این شهر سفر کنند و درمقابل، هنرمندان فرایبورگ نیز با هزینه شهردار اصفهان مهمان اصفهان شوند. انجام چنین اقداماتی می‌تواند به رونق صنایع‌دستی و حفظ عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی اصفهان کمک کند. ما انتظار داریم شهرداری اصفهان به دنبال انجام دادن این اقدامات باشد.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده − 11 =