برخی از خانواده‌ها در اصفهان سرتیم آموزش تفکیک زباله هستند:

ایجاد سیستم هوشمندسازی تحویل پسماند

اگرچه گاهی در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر چهره نازیبای شیرابه‌های زباله را می‌بینیم، خانواده‌هایی هم هستند که آگاهانه زباله‌های تر و خشک را تفکیک می‌کنند تا به چرخه طبیعت بازگردد.

تاریخ انتشار: 12:32 - دوشنبه 1402/05/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایجاد سیستم هوشمندسازی تحویل پسماند

به گزارش اصفهان زیبا؛ کیسه‌های کوچک و بزرگ زباله در کنار هم جا خوش کرده‌اند و زمین پرشده است از موادی غلیظ و سیاه. بوی تعفن همه‌جا را پرکرده و چهره محله نازیبا شده است. این حکایت پسماندهای تری است که در برخی از محله‌های اصفهان جولان می‌دهند.

جمع‌آوری پسماندها در اصفهان، روایتی است که با اقدامات مدیران شهری و مردم گره‌ خورده است. سال گذشته اعلام شد روزانه حدود ۳۰۰ تن شیرابه از زباله‌های این کلان‌شهر تولید می‌شود که بسیار مُضر است و بخشی از آن به دلیل تبخیر در هوا به چرخش درمی‌آید.

اگرچه گاهی در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر چهره نازیبای شیرابه‌های زباله را می‌بینیم، خانواده‌هایی هم هستند که آگاهانه زباله‌های تر و خشک را تفکیک می‌کنند تا به چرخه طبیعت بازگردد.

شهروندان چه می‌گویند؟

محبی، یکی از ساکنان منطقه 3 اصفهان می‌گوید: «به دلیل اینکه مغازه‌دار هستم و گاهی کارتن‌های بلااستفاده و اضافه خانه را به منزل می‌آورم، هرماه یک کیسه 10 کیلویی زباله خشک به کانکس‌های بازیافت تحویل می‌دهم. در کلاس‌های آموزش بازیافت شرکت کرده‌ام و می‌دانم اگر زباله‌هایم را تفکیک کنم، مواد خشک به چرخه طبیعت برمی‌گردد و همین موضوع به اقتصاد شهر کمک می‌کند.  تلاش می‌کنم که زباله‌های تر را خشک کنم تا شیرابه آن‌ها در کوچه نریزد.»

نصیری یکی از ساکنان منطقه 7 می‌گوید: «ما یک خانواده هفت‌نفره هستیم و تلاش می‌کنیم کمتر زباله تولید کنیم. همسر من پوست و زباله میوه‌ها را خشک و به‌عنوان کود برای درختان باغمان استفاده می‌کند. این‌گونه زباله کمتری داریم.»

به گفته ماهانی، یکی دیگر از ساکنان منطقه 7، زباله‌ها باید تفکیک شوند؛ به‌شرط اینکه کانکس‌های بازیافت در هر منطقه بیشتر شوند و مردم برای تحویل زباله‌های خشک به دردسر نیفتند.

به دلیل اینکه کانکس بازیافت از منطقه ما دورتر است، زباله‌های خشک را به ماشین‌های زباله‌بر که هر هفته به محله می‌آیند، تحویل می‌دهیم و در قبال آن، پول دریافت می‌کنیم؛  اما در محله ما گاهی خانواده‌ها زباله‌های تر را سر کوچه‌ها رها می‌کنند که بوی نامطبوع آن، ‌همه جا را پر کرده و منظره نازیبایی ایجاد می‌کند.

روایت تفکیک پسماندهای تر  و خشک

 پایان تیر امسال دکتر علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان، به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر ۵۰۰ خانواده پسماند صفر دارند. این خانواده‌ها درواقع پسماند خود را به مواد آلی تبدیل و در منزل استفاده می‌کنند. این موضوع برای برخی از شهروندان حیرت‌آور است که مگر می‌شود خانواده‌ای هیچ پسماندی نداشته باشد.

مهدی بقایی، معاون خدمات شهرداری شهردار اصفهان، در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» در این خصوص می‌گوید: «منظور از خانواده‌هایی که پسماند صفر دارند، این است که هیچ پسماندی به سیستم شهر تحویل نمی‌دهند. آن‌ها بخشی از پسماندهایشان را خشکاله و بخشی را کمپوست می‌کنند تا زباله کمتری تولید کنند؛ بنابراین هیچ پسماندی به شهرداری تحویل نمی‌دهند. این خانواده‌ها زباله میوه، تفاله چای و مواد تر دیگر را خشک می‌کنند و در خانه با بخشی دیگر از زباله‌ها که خشک نیستند، کود ورنی درست می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «این 500 خانوار از سوی شهرداری تشخیص داده می‌شوند و ممکن است از این تعداد بیشتر باشند. در حدود 20 تا 30 خانواده در اصفهان سرتیم آموزش تفکیک زباله هستند و اطلاعات اصلی را به خانواده‌ها ارائه می‌دهند. با این خانواده‌ها جلسه‌هایی برگزار کردیم تا آن‌ها با آگاهی‌های لازم در نقاط مختلف آموزش دهند.»

اجتناب از تولید پسماند در برخی از خانواده‌ها

سید امیر سامع، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان هم در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» در این خصوص می‌گوید: «این موضوع که 500 خانواده اصفهانی پسماند صفر دارند، صحت دارد و به نظر می‌رسد که تعداد آن‌ها بیش از این باشد. این خانواده‌ها از تولید پسماند اجتناب می‌کنند و اگر پسماندی هم تولید می‌کنند، تلاش دارند جداسازی شود.»

به گفته سامع، این خانواده‌ها بخش خشک پسماند را بازیافت می‌کنند و بخش تر را که باقی‌مانده موادغذایی و میوه‌هاست، در فضایی همچون تراس، حیاط خانه یا راه‌پله‌ها خشک می‌کنند؛ بنابراین هنگامی که پسماندها خشک می‌شود، از وزن و حجم آن‌ها کاسته می‌شود؛ به‌طورمثال، اگر وزن پوسته هندوانه‌ای یک کیلوگرم باشد، پس از خشک‌کردن شاید وزن آن به کمتر از 20 تا 30 گرم برسد. با روش خشکاله و به‌اصطلاح خشک‌کردن پسماندها، عملا دیگر پسماندی تولید نمی‌شود و به‌صورت کود در قالب غذای دام و ماهی استفاده می‌شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه این 500 خانواده در شهر اصفهان ساکن هستند، خاطرنشان می‌کند: «برخی از مساجد هم این کار را انجام می‌دهند و درآمد حاصل از آن را صرف امور خیر می‌کنند.»

سامع ادامه می‌دهد: «شهروندان اصفهان آموخته‌اند در یک روند مشخصی بازیافت را تحویل متصدیان کانکس‌ها بدهند و این کار خیلی خوبی است.»

او در خصوص ایجاد سیستم هوشمندسازی تحویل پسماند خشک در اصفهان تصریح می‌کند: «اگر برخی از خانواده‌ها پسماند خشک بیشتری داشته باشند، سیستمی ایجاد می‌شود که خانواده‌ها با تماس تلفنی یا از طریق اینترنت بتوانند با شبکه جمع‌آوری پسماند خشک تماس بگیرند تا متصدیان مراجعه کنند و پسماند آن خانواده را جمع‌آوری کنند که این اقدام به‌زودی به ثمر می‌نشیند.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

10 + بیست =