رویکرد عربستان ارائه چهره‌ای مثبت در سطح بین‌الملل است:

دیپلماسی ریاض در قالب طرح «صلح»

طی روزهای گذشته جده میزبان مشاوران امنیت ملی و نمایندگان 40 کشور دنیا ازجمله برزیل، انگلیس، هند، چین، آمریکا، ترکیه، آفریقای جنوبی و کشورهای اتحادیه اروپا شد تا مجموعه کشورها با برگزاری نشستی دوروزه طرح 10 ماده‌ای صلح اوکراین را بررسی کنند.

تاریخ انتشار: 08:46 - چهارشنبه 1402/05/18
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
دیپلماسی ریاض در قالب طرح «صلح»

به گزارش اصفهان زیبا؛ طی روزهای گذشته جده میزبان مشاوران امنیت ملی و نمایندگان 40 کشور دنیا ازجمله برزیل، انگلیس، هند، چین، آمریکا، ترکیه، آفریقای جنوبی و کشورهای اتحادیه اروپا شد تا مجموعه کشورها با برگزاری نشستی دوروزه طرح 10 ماده‌ای صلح اوکراین را بررسی کنند و برای پایان‌دادن به بحران اوکراین با روسیه چاره‌ای بیندیشند؛ نشستی به ابتکار عربستان که بدون حضور نماینده‌ای از روسیه به‌عنوان یک طرف مذاکرات برای صلح برگزار شد و خروجی آن چندان قابل توجه نبود و با صدور بیانیه‌ای که تنها بر لزوم ادامه گفت‌وگوها برای یافتن زمینه‌های مشترک که راه را بر صلح میان اوکراین و روسیه هموار می‌کند، تأکید داشت، در روز یکشنبه هفته جاری خاتمه یافت.

درنهایت قرار بر این شد که نشست دیگری با حضور مشاوران سیاسی شرکت‌کنندگان در عرض یک ماه‌ونیم آتی برگزار شود. رایزنی‌ها در جده در حالی صورت گرفت که مشابه آن طی مدتی که کی‌اف با مسکو در حال جنگ است، بسیار صورت گرفت؛ اما هیچ‌کدام از آن‌ها به نتیجه نرسید و روزانه هزاران انسان بی‌گناه قربانی نبرد حاضر در اوکراین می‌شوند.

به تحلیل برخی از کارشناسان، رایزنی‌های امنیتی از سوی ریاض نوعی رویکرد برای ترسیم چهره جدید بین‌المللی این کشور است و درحالی‌که آمریکا و انگلیس نیز با استفاده از این فضا و حمایت از اوکراین در ادامه این غائله سنگ خود را به سینه می‌زنند و در مقابل روسیه هم با این رویکرد که اوکراین پیش از سال ۱۹۹۱ اصلا وجود نداشته و تکه جدا شده‌ای از امپراتوری روسیه است و باید به روسیه بازگردد، به نظر نمی‌آید از سرگذراندن نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پایان این جنگ را در آینده‌ای نزدیک رقم بزند.

برگزاری کنفرانس صلح اوکراین جزو سیاست کلی ریاض است

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» بر این موضوع تأکید دارد که استراتژی برنامه‌ریزی بلندمدت یک کشور است و سیاست کلی عربستان سعودی نیز بهبود جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خود است و میانجیگری عربستان در خصوص پایان جنگ اوکراین ذیل این سیاست کلی ریاض قرار دارد.

او ادامه می‌دهد: «رویکرد عربستان این است که چهره مثبتی از خود در سطح بین‌الملل نشان دهد و برگزاری کنفرانس صلح اوکراین نیز جزئی از این برنامه است.»

دیپلماسی پول عربستان در قالب طرح صلح

بهشتی‌پور همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا نشست دوروزه جده خروجی خوبی داشته است یا خیر؟ می‌گوید: «نتایج یک کنفرانس را زمانی می‌توانیم واقع‌بینانه ارزیابی کنیم که مشخص شود، انتظارها از آن کنفرانس چه بوده است. با عدم حضور روسیه در کنفرانس صلح عربستان مطمئنا این نشست به نتیجه فوق‌العاده‌ای هم دست پیدا نمی‌کند؛ چراکه طرف اصلی ماجرا در مذاکرات حضور ندارد و در این شرایط هر نتیجه‌ای هم حاصل شود، قابل اجرا نیست.»

این کارشناس ارشد مسائل روسیه همچنین در چرایی گردهم‌آمدن کشورها در جده ادامه می‌دهد: «عربستان سعودی با اجرای دیپلماسی پول از طریق هزینه‌کردن برای 40 کشور دنیا، تلاش می‌کند طرح صلحی را که اجماع بین‌المللی روی آن وجود دارد ، به نتیجه برساند؛ با این حال و به نظر بنده هر اقدامی که در راستای صلح صورت گیرد، حتی اگر نتیجه‌ای هم در بر نداشته باشد، اقدام مثبتی است؛ چراکه هزار ساعت مذاکره بهتر از یک ساعت جنگیدن است.»

او می‌افزاید: «جنگ اوکراین هر چقدر زودتر پایان یابد، هم به نفع مردم روسیه است و هم به نفع مردم اوکراین و هر طرحی که به استقرار امنیت کمک کند و صلح و ثبات را به‌وجود آورد، پرفایده است؛ به‌خصوص اینکه در حال حاضر امنیت قضایی کشورهای آفریقایی و بخشی از کشورهای آسیایی به خطر افتاده و از طرفی، امنیت انرژی جهان دچار چالش شده است؛ بنابراین مذاکرات و رایزنی‌ها تنها با هدف پایان جنگ اوکراین و صلح میان دو کشور نیست. یک طرف این جنگ اروپا و آمریکا قرار دارد و طرف دیگر روسیه است و در عین حال معادلات مختلف امنیت قضایی و امنیت انرژی و امنیت بین الملل به شدت تحت‌تأثیر نتایج این جنگ است.»

چرا روسیه در نشست صلح جده حضور پیدا نکرد؟

بهشتی‌پور با بیان اینکه برخی معتقدند اوکراین اختیاری برای پایان‌دادن به جنگ ندارد، می‌گوید: «این نظر مبتنی بر واقعیت نیست. واقعیت این است که آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه در حال حاضر از اوکراین حمایت می‌کنند و اگر این حمایت نباشد، احتمال اینکه اوکراین زودتر تسلیم شود، بسیار زیاد است؛ اما طرف دیگر ماجرا این است؛ مردمی که در مقابل روسیه ایستادگی کرده‌اند و تسلیم نشده‌اند، مردم اوکراین هستند؛ کسانی که در میدان جنگ با روسیه در حال جنگیدن هستند.»

او می‌افزاید: «روسیه در حال حاضر خواستار این است که اوکراین به او تضمین امنیتی برای عدم عضویت در ناتو بدهد. کشوری که 1580 کیلومتر با روسیه مرز مشترک دارد و فاصله زمینی کی‌اف تا مسکو 800 کیلومتر و فاصله هوایی نیز 450 کیلومتر است، نا امنی در اوکراین بر روسیه تأثیرگذار است؛ بنابراین روسیه حق دارد از اوکراین بخواهد عضو ناتو نشود؛ اوکراین نیز نباید بر عضویت در ناتو اصرار ورزد و مرزهای غرب روسیه را ناامن کند. از طرفی، روسیه مدعی این است که حق و حقوق هفت‌میلیون روسی در اوکراین باید رعایت شود؛ درحالی‌که این حق و حقوق می‌تواند در چارچوب قانون خودمختاری تأمین شود.»

بهشتی‌پور  می‌گوید: «جنگ اوکراین قطعا به نفع آمریکایی‌هاست؛ اما ادامه جنگ به دست آمریکا نیست و روسیه و اوکراین می‌توانند با اراده خود به این جنگ پایان دهند.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 − 17 =