صنعتگران اصفهانی از کاهش تولید و خسارات وارده می‌گویند:

«خاموشی‌ها» سبب‌ساز رکود صنایع

برخی صنعتگران اصفهان از تأثیر مستقیم قطعی برق روی روند تولیداتشان گلایه‌مندند. به دنبال قطعی برق میزان تولید در برخی واحدهای صنعتی کاهش یافته و مواداولیه، محصولات تولیدی و ماشین‌آلات صنایع آسیب‌ دیده‌اند و هزینه‌ها افزایش پیداکرده است.

تاریخ انتشار: 09:02 - چهارشنبه 1402/06/1
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
«خاموشی‌ها» سبب‌ساز رکود صنایع

به گزارش اصفهان زیبا؛ برخی صنعتگران اصفهان از تأثیر مستقیم قطعی برق روی روند تولیداتشان گلایه‌مندند. به دنبال قطعی برق میزان تولید در برخی واحدهای صنعتی کاهش یافته و مواداولیه، محصولات تولیدی و ماشین‌آلات صنایع آسیب‌ دیده‌اند و هزینه‌ها افزایش پیداکرده است.

مطابق با ماده ۲۵ قانون بهبود کسب‌وکار، هر زمان به قطعی برق یا هر منبع انرژی دیگری نیاز باشد، باید از قبل به صنایع اطلاع داده شود؛ بااین‌حال برخی صنعتگران شاغل در شهرک صنعتی جی با صراحت اعلام می‌کنند که اطلاع قبلی درباره خاموشی‌ها نداشته‌اند و از این بابت متضرر شده‌اند.

دستمزد کارگران کاهش یافت

این‌طور که مدیرعامل شهرک صنعتی جی به اصفهان زیبا می‌گوید: در هفته 20 ساعت برق واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی جی قطع می‌شود. از زمان قطعی برق تا زمانی که این واحدها به‌طور مجدد راه‌اندازی شوند و فعالیتشان را بعد از قطعی شروع کنند، زمان می‌برد؛ چون آب باید به واحدهای صنعتی برسد و تلفن‌ها به‌طور مجدد وصل شود. این‌ها منجر به وقفه در فعالیت واحدها می‌شود و صنعتگران ضررمی کنند.

حسن کلباسی در این میان خاطرنشان می‌کند: در برخی ادارات دولتی تعداد زیادی اسپیلت روشن است و کارکنانشان ژاکت پوشیده‌اند و پشت میزهایشان نشسته‌اند؛ برای صرفه‌جویی در مصرف برق می‌توانند تعداد این کولرها را کاهش دهند یا پنکه روشن کنند؛ نه اینکه به صنایع فشار وارد کنند. در کمال تأسف برای مدیریت مصرف برق به واحدهای صنعتی بیشتر فشار وارد می‌کنند.

کلباسی اذعان می‌کند: وقتی صنایع تعطیل شوند، کارگران هم با مشکل مواجه می‌شوند؛ چون دستمزدی بابت این ساعاتی که برق قطع می‌شود و کار نمی‌کنند دریافت نمی‌کنند.

مدیرعامل شهرک صنعتی جی عنوان می‌کند: واحدهای صنعتی باید تولید داشته باشند تا بفروشند و دستمزد پرداخت کنند؛ ولی وقتی در ماه ساعات کار کارگران کاهش می‌یابد دیگر نمی‌توان به کارگران دستمزد کافی پرداخت کرد.

کلباسی خاطرنشان می‌کند: تجهیزات صنعتگران به‌خاطر قطعی برق آسیب دیده‌اند؛ وقتی فشار برق زیاد باشد برای صنعتگران حادثه پیش می‌آید در کمال تأسف بدون اعلام قبلی برق واحدهای صنعتی را قطع می‌کنند و شرکت‌های صنعتی ضرر و زیان می‌بینند.

امیرکبیر قطعی نداشت

برخلاف شهرک صنعتی جی واحدهای صنعتی‌اش به خاطر قطعی برق دچار مشکل شده‌اند؛ اما شهرک صنعتی امیرکبیر امسال قطعی برق نداشته است تا جایی که ستار مؤمنی، رئیس هیئت‌امنای شهرک صنعتی امیرکبیر به اصفهان‌زیبا می‌گوید برق این شهرک فقط دو ساعت آن‌هم طی یک هفته قطع شده است؛ به خاطر همین مشکلی از این بابت نداریم. شهرک صنعتی امیرکبیر شهرک بزرگی است و اگر برق را بدون اطلاع قبلی قطع کنند، خسارات قابل‌توجهی به پنج هزار واحد صنعتی مستقر در این شهرک وارد می‌شود.

پروژه‌هایمان متوقف شد

واحدهای صنعتی بخش خصوصی اصفهان اما از قطعی‌های مکرر برق دل پری دارند. محمد ابکا، رئیس هیئت‌مدیره شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک به اصفهان‌زیبا می‌گوید: قطعی مکرر برق باعث شده تا تولید و پروژه‌های ما متوقف شود. در کمال تأسف اطلاع‌ندادن به واحدهای صنعتی باعث بروز خسارت برای این واحدها شده است.

ابکا خاطرنشان می‌کند: تشکیلات دولتی و خصولتی از منابعی که در اختیارشان هست ضرروزیان‌های برق را جبران می‌کنند؛ ولی ما از جیب خود شرکت هزینه می‌کنیم. در کمال تأسف قطعی برق منجر شده به تجهیزات و دستگاه‌هایمان آسیب وارد شود.

کاهش 20 درصدی تولید محصولات غذایی

از سوی دیگر علی سرشوقی، مدیرعامل شرکت کامور نیز به اصفهان‌زیبا می‌گوید: قطعی برق منجر شده تا تولید محصولات غذایی در واحد ما 20 درصد کاهش یابد؛ درواقع خاموشی‌ها باعث شده تا صنعتگران نتوانند به‌موقع سفارش‌هایشان را انجام دهند و از بابت قراردادهایی که انجام می‌دهند، متضرر شوند.

سرشوقی تصریح می‌کند: هم‌زمان با قطعی برق دستگاه فری که برای پخت محصولات غذایی استفاده می‌شود و چند میلیارد هم هست آتش گرفت و خسارت دید این شرایط در حالی است که برای جبران خسارت قطعی برق هیچ تصمیم‌گیری انجام نشده است.

خاموشی‌ها با اطلاع قبلی بود

خسارات صنعتگران اصفهان دررابطه با قطعی‌های مکرر برق در حالی است که پولی بابت جبران این خسارات به آن‌ها پرداخت نمی‌شود. برخی متولیان استانداری اصفهان می‌گویند خاموشی صنایع با اطلاع قبلی صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: پیش‌تر در فرایندها بدون نظر فعالان اقتصادی خاموشی‌ها اتفاق می‌افتاد ولی سال گذشته و امسال جلسه‌ای در استانداری با حضور شرکت برق و سازمان صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی برگزار شد تا بر اساس میزان کمبود برقی که وجود داشته با متولیان صنعتی هماهنگی‌های لازم انجام شود بر اساس حجم کمبود برقی که وجود داشته هفته‌ای یک روز و سپس هفته‌ای دو روز یعنی هفته اول 12 ساعت و هفته بعد 18 ساعت برق بنگاه‌ها قطع و با اطلاع‌رسانی قبلی این خاموشی‌ها انجام شود.

احسان شهیر ادامه می‌دهد: باتوجه به تصمیمات گرفته‌شده برای هر شهرک مشخص شد که طی چه روزهایی برق آن شهرک قطع می‌شود تا شهرک‌های صنعتی میزانی که باید در مصرف برق صرفه‌جویی کنند را لحاظ کنند و درباره مدل تقسیم‌بندی هم خودشان با شرکت برق توافق کنند. برای جبران خسارات طرح تهیه می‌کنیم.

شهیر می‌افزاید: از سوی دیگر در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی با حضور استاندار قطعی برق واحدهای صنعتی طرح موضوع شده و قرار شد تا اتاق بازرگانی طرح پژوهشی درباره خسارت‌ها و ضرر‌هایی که به صنایع اصفهان وارد می‌شود آماده کند تا از مراجع ملی پیگیری‌های لازم انجام شود و راهکارهای لازم ارائه شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

9 + 17 =