عاشقان خدمت

محرم که می‌آید، دل‌ها تاب‌وتب اربعین برمی‌دارد. صفر که شروع می‌شود، طاقت‌ها تمام می‌شود، پاها دیگر زمین وطنشان را برنمی‌تابند. انگار به دنبال جایی غیر این زمین می‌گردند. اگر اربعین کربلا باشی، آرام می‌گیری؛ وگرنه… .

تاریخ انتشار: 10:40 - سه شنبه 1402/06/14
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
عاشقان خدمت

به گزارش اصفهان زیبا؛ محرم که می‌آید، دل‌ها تاب‌وتب اربعین برمی‌دارد. صفر که شروع می‌شود، طاقت‌ها تمام می‌شود، پاها دیگر زمین وطنشان را برنمی‌تابند. انگار به دنبال جایی غیر این زمین می‌گردند. اگر اربعین کربلا باشی، آرام می‌گیری؛ وگرنه… .

این روزها که همه بی‌قرار کربلا هستند و همه‌ تلاششان را می‌کنند تا به زیارت اربعین در کربلا برسند، برخی خود را وقف زائران حسین(ع) می‌کنند و به خدمت‌رسانی زائران اربعین می‌پردازند.

سیدعلی‌موسوی، مسئول موکب حضرت زهرا(س)، یکی از بزرگ‌ترین موکب‌های مردمی اباعبدالله است که به گفت‌وگو با او پرداخته‌ایم:

از چه زمانی فعالیت موکب حضرت‌ زهرا(س) شروع شد؟

سال 96 به دلیل کمبود سرویس‌های بهداشتی در عراق تلاش کردیم تعدادی سرویس بهداشتی در کربلا احداث کنیم؛ اما به دلیل کمبود زیرساخت‌های لازم موفق نشدیم؛ سپس تصمیم گرفتیم محل اسکان مناسبی برای زائران در کربلا ایجاد کنیم.

سرانجام موکب حضرت زهرا سال 96 در ساختمان نیمه‌کاره‌‌ای با هفت‌هزار متر زیربنا در نزدیکی حرم امام حسین(ع) تأسیس شد. البته همان طور که گفته شد این موکب و خدماتی که در آن ارائه می‌شود، بدون هیچ‌گونه کمک دولتی یا سازمانی انجام می‌شود.

چطور شد که نام حضرت‌زهرا(س) را برای موکب برگزیدید؟

همه‌ ائمه‌اطهار به مادرشان حضرت زهرا(س) ارادت و علاقه دارند؛ ما شیعیان نیز خودمان را وام‌دار این حضرت می‌دانیم و هرچه داریم از ایشان است. چه اسمی بهتر از نام مادرمان حضرت زهرا (س)!

در طول سال نیز مشغول فعالیت‌های فرهنگی و جهادی هستید؟

در سال‌هایی که به دلیل شیوع کرونا زیارت اربعین مقدور نبود، خیریه‌ای به نام «نذر سلامت امام‌زمان» تأسیس کردیم. این خیریه تأمین تجهیزات و دارو برای بیماران کرونایی را به عهده داشت؛ از این طریق به خانواده‌ها کمک می‌کردیم تا روند درمان بیمارشان را در خانه سپری کنند.

البته فعالیت این خیریه هنوز هم با کمک مردم پا برجاست.

در آن‌ سال‌ها در چه زمینه‌هایی خدمات ارائه کردید؟

در آن زمان با ایجاد شرایط اسکان و پذیرایی در خدمت زائران عزیز بودیم؛ همچنین برگزاری نماز جماعت و برپایی قافله عزاداری ایرانیان از رسالت‌های فرهنگی این موکب بوده‌است.

سال 1397 شعبه‌ دوم موکب حضرت زهرا در نزدیکی حرم حضرت اباالفضل‌العباس تأسیس شد که مسئولیت این موکب در 1398 به مجموعه‌ دیگری واگذار شد. در این دو موکب روزانه به هشت الی دوازده‌هزارنفر اسکان داده و نزدیک به 40هزار پرس غذا طبخ و توزیع می‌شود.

طی این سال‌ها فعالیت موکب را در زمینه‌های دیگری مانند خدمات درمانی، ارتباطی و اینترنتی صلواتی گسترش داده‌ایم.

از قافله‌ عزاداری‌تان بگویید.

هرسال حدود 30 الی 40 هزار نفر از زائران ایرانی با هماهنگی موکب حضرت زهرا (س) در قالب یک قافله‌ عزاداری وارد حرم می‌شوند. برگزاری و هدایت این قافله به عهده خادمان موکب است. این برنامه معمولا یک یا دو شب قبل از اربعین برگزار می‌شود.

خدمات درمانی، ارتباطی و اینترنتی در موکب حضرت زهرا(س) به چه صورت انجام می‌شود؟

نزدیک به 50 نفر کادر درمان شامل پزشک و پرستار در موکب حضور پیدا کرده و به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.

از سال‌ گذشته نیز زیرساخت‌های لازم برای خدمات اینترنتی فراهم شده‌است؛ به صورتی که هر ساعت نزدیک به 1500 نفر هم‌زمان به شبکه‌ اینترنتی موکب متصل می‌شوند و این امر تماس‌های صوتی و تصویری را برای زائران تسهیل می‌کند.

فقط به زائران ایرانی خدمات ارائه می‌دهید؟

خیر. در موکب حضرت زهرا(س) همه باهم برادر و برابریم. ایرانی، افغانستانی، عرب و هرکسی به این موکب مراجعه کند، خادمان در حد توانشان متواضعانه به او خدمت می‌کنند و در موکب به روی همه باز است.

خدمت در موکب به چه صورت است؟

هرسال حدود 800 خادم برای خدمت به زائران به کربلا اعزام شده و همه این خدام باهزینه‌ شخصی خودشان به این سفر مشرف می‌شوند.

این را گفتم؛ زیرا عده‌ای گمان می‌کنند خادمان را باهزینه‌ نذورات مردمی اعزام می‌کنیم؛ درحالی که به خادمان هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود و حتی برخی از آن‌ها بانیان موکب نیز هستند.

برنامه حضور آن‌ها در موکب هم به این صورت است که تعدادی از این افراد یک ماه قبل از اربعین برای آماده‌سازی و تجهیز موکب به آنجا می‌روند؛ سایر افراد نیز بیست روز قبل از اربعین در موکب مستقر می‌شوند و در زمینه‌هایی نظیر پذیرش و اسکان، طبخ و توزیع غذا و خدمات درمانی خدمت‌رسانی می‌کنند.

جالب اینجاست که زیارت این خادمان، حضور و خدمت‌رسانی در موکب است و گاهی در این 20 روزی که در کربلا هستیم، تنها دو سه بار به زیارت مشرف می‌شوند.

کراماتی را که در این مسیر مشاهده کرده‌اید، بگویید.

این راه همه معجزه است. این مسیر همه‌اش کرامات است؛ اینکه بدون کوچک‌ترین مشکلی زمین بایر و پر از نخاله تبدیل به موکبی برای اسکان و پذیرایی زائران می‌شود، چیز کمی نیست.

گاهی برنامه‌ای در سطح خیلی کوچک‌تر برای اجرا با مشکلات زیادی مواجه می‌شود؛ اما موکب حضرت زهرا با این همه وسعت و این تعداد افراد به مشکل خاصی برخورد نمی‌کند.

از سوی دیگر گاهی با زائرانی مواجه می‌شویم که در نگاه اول گمان می‌کنیم این افراد هیچ ارتباطی با اهل‌بیت ندارند؛ اما حب‌الحسین یجمعنا و این معجزه اباعبدالله است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

10 − پنج =