خورشید پشت ابر نمی‌ماند

رضا بهروز، متخصص بیماری‌های عروق مغزی و از کارشناسان شبکه ایران‌اینترنشنال، افشا کرده که هیچ علائمی از برخورد و ضربه در سی‌تی‌اسکن مهسا امینی نبوده است.

تاریخ انتشار: 12:28 - دوشنبه 1402/06/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
خورشید پشت ابر نمی‌ماند

به گزارش اصفهان زیبا؛ رضا بهروز، متخصص بیماری‌های عروق مغزی و از کارشناسان شبکه ایران‌اینترنشنال، افشا کرده که هیچ علائمی از برخورد و ضربه در سی‌تی‌اسکن مهسا امینی نبوده است.

او برای خیزش انقلابی مردم سکوت و حقیقت را کتمان کرده بود. همین موضوع باعث واکنش‌های گسترده کاربران فضای مجازی شد.

کاربری با اشاره به اتفاق‌های پاییز سال گذشته می‌نویسد: «مهسا امینی بهانه و دستاویزی برای دشمنان بود؛ حتی اگه خود اون مرحوم زنده می‌شد و می‌گفت که این حرف‌هایی که می‌زنید دروغه، این‌ها بهش می‌گفتند تو حرف نزن! آنچه ما می‌گیم درسته.»

کاربرانی معتقدند که نباید به همه‌ حرف‌های رسانه‌های ضد ایرانی اعتماد کرد و درستی آن را باید تحقیق کرد. این کاربران به آیاتی از قرآن استناد کرده‌اند؛ به‌عنوان نمونه، کاربری می‌گوید: «در قرآن کریم داریم: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اگر فاسقی خبری برای شما نقل کرد، از درستی آن مطمئن شوید.»

دیگری با استناد به آیه ۱۲ سوره نور می‌نویسد: «چرا هنگامی‌که این [تهمت] را شنیدید، مردان و زنانِ باایمان، به خود [و کسی که همچون خودِ آن‌ها بود] گمان خیر نبردند و نگفتند این دروغی بزرگ و آشکار است؟»

کاربر دیگری نوشته است: «حالا فهمیدم که چرا اسلام می‌گه دروغ یکی از گناهان کبیره است؛ چون یک دروغ کوچک می‌تونه فتنه عظیمی راه بندازه که یا به‌راحتی نشه جمعش کرد یا اصلا نشه… .»

کاربران زیادی پزشک افشاگر را خطاب کرده و مورد سرزنش قرار داده‌اند. «… قبل از این ما فکر می‌کردیم پزشک برای قسم خود ارزش قائل است؛ اما با دروغ شاخ‌دار این چند نفر و نیز لگدهای یک پزشک به بدن شهید عجمیان فهمیدیم حتی یک پزشک هم ممکن است تا حد یک شرورِ چاقوکش خودش را پایین بیاورد. واقعا متأسفم برای پزشکان محترم و باسواد و متعهدی که اعتبار آن‌ها هم به خاطر چند نفر پزشک‌نما زیر سؤال رفت.»

کاربر دیگری می‌گوید: «واقعا عجیبه عده‌ای ایرانی، ویرانی و تکه‌تکه‌شدن ایران [رو] می‌خوان، به اسم آزادی. چقدر انسان می‌تونه به خاطر منفعت‌طلبی شخصی، یک کشور رو فدا کنه.»

یکی از کاربران، این خیزش را استوار بر یک دروغ می‌داند و می‌نویسد: «ماه پشت ابر نمی‌ماند. با یک دروغ مملکت را به آشوب کشیدند و خون‌های زیادی بی‌جهت ریخته و این‌همه کینه و نفرت و دشمنی ایجاد شد؛ بعد می‌آن به همین راحتی می‌گن ما می‌خواستیم با این دروغ، در راستای خیزش مردمی حرکت کنیم. آخه… این خیزشی که ازش دم می‌زنید بر اساس همین دروغ‌های شما بود. چطور می‌خواهید جواب این‌همه خسارت به مردم ایران را بدهید؟»

مضمون نظرهای کاربران متنوع است. یکی از کاربران معتقد است که مانند سال ۱۳۸۸ عده‌ای با دروغ به دنبال اهداف خاصی بوده‌اند. «جالبه هم در قضیه تقلب دروغ گفتند، هم در قضیه مهسا امینی! خودشون هم می‌دونن که دروغ گفتن؛ ولی خیلی راحت می‌آن توجیه می‌کنن که این‌ها ابزار و بهانه‌ای بود برای رسیدن به اهداف والاتر.»

یکی دیگر از کاربران به کارکرد مهم رسانه اشاره می‌کند و می‌گوید: «کار اینا از دروغ‌گفتن گذشته؛ بلکه دروغ می‌سازن و همون دروغ رو راست نشون می‌دن.» با خواندن این نظر، تعریف گروه رسانه‌ای گلاسکو از خبر برایم تداعی شد: «خبر جهان را منعکس نمی‌کند؛ بلکه به جهان شکل می‌دهد.»

کاربرانی هدف از انتشار اخباری خاص را رواج خودتحقیری می‌دانند. این دسته معتقدند: «طوری خبرپراکنی می‌کنند که ناخودآگاه از ایرانی بودن خود احساس شرمندگی می‌کنید.»

در بین نظرهای گوناگون، نظرهایی مشاهده می‌شود که متفاوت است؛ به‌عنوان نمونه، کاربری افشاگری‌های این پزشک را «اعتراف اجباری» می‌داند.

نظرها را که مرور می‌کردم، از خودم می‌پرسیدم که «راهکار چیست؟» لابه‌لای نظرها دیدم تعداد زیادی از کاربران برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاق‌هایی، راهکارهایی ارائه داده‌اند. تولید محتوای مؤثر، زبانِ هنر و… از مواردی است که کاربران اشاره کرده‌اند. یکی از کاربران اما راه‌حل را سواد رسانه‌ای می‌داند.

درست است موارد زیادی دست‌به‌دست هم می‌دهد و اتفاقی مانند پاییز ۱۴۰۱ می‌افتد؛ اما سواد رسانه‌ای به همراهِ مراعات اخلاق و تأمل در تولید، دریافت و انتشار محتوا می‌تواند سهم چشمگیری در کاهش آسیب‌ها به هم‌نوعانمان داشته باشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

بیست − پانزده =