ترویج صلح و دوستی در جهان به نام پیامبر اسلام با موزه هنر مصطفی(ص)

پس از چهار دوره برگزاری رویداد علمی جایزه مصطفی(ص) در ایران این بار نوبت شهر اصفهان است تا میزبان پنجمین دوره جایزه مصطفی باشد.

تاریخ انتشار: 13:17 - پنجشنبه 1402/07/6
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
ترویج صلح و دوستی در جهان به نام پیامبر اسلام با موزه هنر مصطفی(ص)

به گزارش اصفهان زیبا؛ پس از چهار دوره برگزاری رویداد علمی جایزه مصطفی(ص) در ایران این بار نوبت شهر اصفهان است تا میزبان پنجمین دوره جایزه مصطفی باشد.

نخستین رویداد جایزه مصطفی در دی‌ماه ۹۴ برگزار شد و ازآن‌پس هر دو سال یک‌بار به‌صورت منظم این رویداد علمی با دعوت از دانشمندان برتر جهان اسلام در ایران انجام شد.

این رویداد قرار است در سال جاری از هفتم مهر آغاز و در روز ۱۰ مهر سال جاری اهدای جوایز علمی مصطفی به برگزیدگان این بخش انجام شود.

در طول این چهار دوره هنرمندان بسیاری از شهرهای مختلف ایران و جهان هنرهای خود را برای این رویداد علمی وقف کردند. قرار است در این مدت به معرفی این افراد و هنر اهدایی آنان به رویداد علمی مصطفی(ص) بپردازیم.

موزه هنر مصطفی(ص)، پس از برگزاری اولین جایزه علمی مصطفی(ص) به‌منظور ارتباط بین هنر و علم و معرفی هنرمندان کشورهای اسلامی و حتی هنرمندان سراسر جهان راه‌اندازی شد.

این موزه خاستگاه هنرمندان عاشق ترویج صلح، امنیت و سلامت بشریت است که به نام پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) مزین شده است.

موزه هنر مصطفی(ص) مأموریت دارد ارزش‌های حضرت محمد(ص) و جهان اسلام را در جهت تثبیت صلح و امنیت، با تمرکز بر توسعه علم و فناوری و با ایجاد محفلی بین‌المللی به‌منظور گفتمان‌سازی علم و فناوری حول محوریت حضرت رسول اکرم (ص) دنبال کند؛ به عبارتی، هدف این موزه، ارتقای هنر از طریق علم و علم از طریق هنر است.

در این بخش، افراد با پیشینه و فرهنگ‌های مختلف عمدتا مسلمان گرد هم می‌آیند و دیدگاه‌های خود را درباره علم و هنر، به‌ویژه هنرهای اسلامی و هنر خاورمیانه به اشتراک می‌گذارند.

اولین اثر اهدایی به این موزه متعلق به ژیلا رسان عرب‌زاده و تابلو فرش منقش و مزین به نام حضرت محمد(ص) بود.

بعدها این سنت ادامه یافت. یکی دیگر از هدایای تقدیمی به این موزه را می‌توان تمثال امام جعفرصادق(ع) دانشمند بزرگ جهان اسلام از یک هنرمند مسیحی نام برد.

هدف اصلی این موزه معرفی مغزهای متفکر دوران طلایی جهان اسلام و نیز دستاوردهای علمی این دوران به جهان و حتی مسلمانان است.

استاد محمد موحدیان عطار و طراحی نام حضرت محمد(ص) در قالب یک شش‌ضلعی

یکی دیگر از هنرهای اهداشده به این موزه، خطاطی نام حضرت محمد (ص) با الهام از خط شش‌ضلعی علی بوده که در قالب یک شش‌ضلعی نام حضرت محمد(ص) خطاطی شده است.

هنرمند این اثر کسی نیست جز محمد موحدیان عطار، هنرمند هنرهای تجسمی اصفهان. او در ۱۳۲۸ در اصفهان به دنیا آمده و دانش‌آموخته رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت
است.

از فعالیت‌های او می‌توان دریافت درجه ۲ هنری از شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور و دریافت درجه‌یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور در ۱۳۸۰ را نام برد.

استاد موحدیان عطار، کارشناسی هنرهای تجسمی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان را بر عهده دارد. او در ۱۳۸۸ به‌عنوان چهره ماندگار معرفی ‌شده است.

خط شش‌ضلعی طراحی‌شده استاد موحدیان عطار مزین به نام حضرت محمد(ص) بوده و حتی در حاشیه‌های دوم و سوم نیز مزین به همین نام است.

به گفته این هنرمند، در حاشیه دوم ۱۴۴ بار نام محمد تکرار شده است که به گفته استادان این بخش این عدد در حروف ابجد با آیه « و اعتصموا بحبل‌الله جمیعاً و لا تفرقوا» برابری می‌کند؛ در حاشیه سوم نیز در هر مربع چهار بار نام محمد تکرار شده است.

موحدیان عطار معتقد است که هر هنرمند با آثار خود می‌تواند برای توسعه صلح و دوستی جهان به نام پیامبر اکرم (ص) تلاش کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × پنج =