شهروندان اصفهانی از شهدای دفاع‌مقدس می‌گویند:

«به ‌نام شهید» باید به یک پویش ملی تبدیل شود

پویش «به نام شهید» با هدف مشارکت شهروندان در تکمیل تابلوهای مزین به تمثال شهدا در معابر شهر اصفهان، پنجشنبه، هجدهم آبان، با حضور خانواده‌های معظم شهدا، رزمندگان هشت سال دفاع‌مقدس، جانبازان، مردم اصفهان و جمعی از مدیران شهری اصفهان به‌صورت رسمی آغازبه‌کار کرد.

تاریخ انتشار: 08:37 - شنبه 1402/08/20
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
«به ‌نام شهید» باید به یک پویش ملی تبدیل شود

به گزارش اصفهان زیبا؛ پویش «به نام شهید» با هدف مشارکت شهروندان در تکمیل تابلوهای مزین به تمثال شهدا در معابر شهر اصفهان، پنجشنبه، هجدهم آبان، با حضور خانواده‌های معظم شهدا، رزمندگان هشت سال دفاع‌مقدس، جانبازان، مردم اصفهان و جمعی از مدیران شهری اصفهان به‌صورت رسمی آغازبه‌کار کرد.

مجید نادرالاصلی، عضو شورای شهر و رئیس شورای نام‌گذاری معابر شهر اصفهان، در مراسم افتتاحیه آغاز پویش «به نام شهید» در گلستان‌شهدا با اشاره به اینکه در آستانه 25 آبان، سالروز حماسه و ایثار اصفهان هستیم، اظهار کرد: استان اصفهان با تقدیم بیش از ۲۴هزار شهید، سرآمد ایثار و حماسه در کشور است و در عظمت این شهر همین بس که بگوییم کدام استانی مانند اصفهان است که یک روز 370  شهید در آن تشییع شود.

او با اشاره به تلاش و جدیت مدیریت‌شهری در دوره ششم برای بزرگداشت نام و یاد شهدا، گفت: سعی ما بر این بوده است که در این دوره از مدیریت‌شهری، با رونمایی از تابلوهای زیبا و منحصربه‌فرد، اتفاق‌های ماندگاری در اصفهان ثبت شود.

نادرالاصلی با بیان اینکه اصفهان بالغ بر 50هزار معبر دارد، یادآور شد: انتظار ما از مردم اصفهان این است که در این پویش به مدیریت‌شهری کمک کنند تا اتفاقی بی‌نظیر دراین کار جمعی رخ دهد و ثمرات آن برای آیندگان به جا ماند.

به گفته رئیس شورای نام‌گذاری معابر شهر اصفهان، بسیاری از معابر اصلی، بزرگراه‌ها و خیابان‌ها نام‌های مشابه دارند که باید تلاش شود گامی مؤثر برای سامان‌دهی این موضوع صورت گیرد.

نادرالاصلی با تأکید بر این امر که نام شهدا باید بر بسیاری از پل‌ها و زیرگذرها بدرخشد، ابراز امیدواری کرد این طرح به دیگر استان‌ها نیز برود و تبدیل به یک پویش ملی شود.

نادرالاصلی گفت: هدف از پویش به نام شهید این است که نام و تصاویر شهیدان را در سطح شهر بدرخشاند.

«به‌نام شهید» دعوتی برای مشارکت در ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس است

شهردار اصفهان نیز با اشاره به راه‌اندازی پویش «به نام شهید» گفت: هویت این پویش به معنای مشارکت و ایجاد انگیزه در مردم به‌خصوص نوجوانان و جوانان است تا با کمک آن‌ها یادگاران ارزشمند هشت سال دفاع‌مقدس شناسایی و در شناسنامه‌های رسمی ثبت و ضبط شوند.

دکتر علی قاسم‌زاده با بیان اینکه در آستانه فرارسیدن این روز بزرگ، پویش «به نام شهید» به همت مدیریت‌شهری و اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان آغاز شد تا تمام تابلوهای معابر شهری که به نام شهدا است، به عکس آن شهیدان مزین شود، افزود: در این راستا، اطلاعاتی را از بنیاد شهید و بسیج دریافت کردیم؛ اما بازهم شاهد محله‌ها و معابری بودیم که تصویری از شهدای آن محله پیدا نکردیم.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه پویش به نام شهید دعوت از شهروندان برای مشارکت در یک کار ارزشمند است، اضافه کرد: از شهروندان دعوت می‌کنیم اگر در معبر مزین به ‌نام شهید زندگی می‌کنند و اطلاعات و مشخصات کامل آن شهید را دارند، از طریق مراجعه به سامانه name.isfahan.ir مشخصات تکمیلی و عکس را ارسال و به شهرداری در فرایند اصلاح و سامان‌دهی تابلوهای مزین به نام شهدا کمک کنند.

او ادامه داد: با توجه به راه‌اندازی پویش «به نام شهید» امیدواریم ذخیره ارزشی و معنوی شهیدان را در جامعه ثبت، ضبط و محفوظ نگه داریم.

قاسم‌زاده تأکید کرد: هویت این پویش به معنای مشارکت و ایجاد انگیزه در مردم، به‌خصوص نوجوانان و جوانان است تا با کمک آن‌ها این یادگاران ارزشمند هشت سال دفاع مقدس شناسایی و در شناسنامه‌های رسمی ثبت و ضبط شوند.

او گفت: انجام این اقدامات، مقدمه‌ای را فراهم می‌کند تا پژوهشگران در پژوهش‌های خود، ثبت و ضبط زندگی‌نامه این شهدا را آغاز کنند و خاطره‌های شفاهی دفاع‌مقدس را به‌عنوان میراثی برای نسل‌های بعدی به یادگار بگذارند.

شهردار اصفهان با بیان خاطره‌ای از یک دیدار یادآور شد: شب گذشته مهمان خانواده یکی از شهیدان هشت سال دفاع‌مقدس بودم و پس از معرفی آن‌ها، متوجه شدم که دو برادر شهید این خانواده دانشجوی تگزاس آمریکا بودند که در بحران انقلاب به ایران آمدند و زمان جنگ در جبهه‌های حق علیه باطل به شهادت رسیدند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه پدر این شهدا یکی از رزمندگان هشت سال دفاع‌مقدس بود، اظهار داشت: دایی این دو شهید یکی از مدیران جهادی اصفهان است که پس از سال‌ها رفت‌وآمد، به‌تازگی متوجه این موضوع شده. همان‌جا فهمیدیم که این مدیر جهادی برادر شهید است.

او با بیان اینکه هر مسئله مبهم موضوع تحلیل و تفسیر افراد مختلف است، افزود: مسائلی که امروز از بدیهیات است، ممکن است فردا به مبهمات تبدیل شود؛  همچنین ادامه تحلیل و تفسیر این مسئله جابه‌جایی شخصیت جلاد و شهید را ممکن می‌سازد.

این پویش آغاز حرکت بزرگی برای احیای فرهنگ شهادت است

حجت‌الاسلام احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده ادوار مجلس نیز در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از بانیان این اتفاق، پویش به نام شهید را آغاز حرکتی بزرگ برای احیای فرهنگ شهید و شهادت عنوان کرد.

او با بیان اینکه شهادت و سعادت دو مقوله بسیار مهم است که دست در گردن هم دارند، اظهار کرد: شهید سعادتمند است و انسان سعادتمند و رستگار در طریق شهید گام برمی‌دارد.

حجت‌الاسلام سالک خاطرنشان کرد: این حرکت به نام شهید گامی در صراط توحید و هدایتی است که شهدا برای آن خونشان را ریختند.

او با بیان اینکه امروز من و شما امانت‌دار این شهدا هستیم، افزود: معتقدم شهدایی که امروز در محضرشان هستیم، امامزاده‌های قرن حاضر هستند که رفع گرفتاری‌ها و مشکلاتمان در دست آن‌هاست.

او با اشاره به این موضوع که عمل به فرهنگ شهید و شهادت نقش اساسی در ارتقای استان دارد، بیان کرد: اصفهان در همه ابعاد ظرفیتی بین‌المللی دارد. اصفهان نگین نصف‌جهان است و متأسفیم که گاهی گرفتار مدیران ضعیفی هستیم.

حجت‌الاسلام احمد سالک با بیان اینکه ما امروز بر سر سفره شهدا و جانبازان نشسته‌ایم، اذعان کرد: امیدوارم این حرکت بزرگ و دقیق، عمق فرهنگ شهادت را برای مردم و مسئولان ترسیم کند.

او خطاب به شهردار اصفهان گفت: پیشنهاد می‌کنم به این طرح‌ها اکتفا نکنید و حرکت‌های فرهنگی دیگری را نیز در راستای این تابلوها برنامه‌ریزی کنید.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم با حضور شهردار اصفهان از پوستر پویش «به نام شهید» و دست‌نامه نام‌گذاری معابر و اماکن عمومی شهر اصفهان رونمایی شد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × 3 =