روایت‌های کمترشنیده‌شده از چهارباغ

«چهارباغ چطور پیاده‌راه شد؟» برای پاسخ به این سؤال، نشستی با عنوان «تجربه شهر؛ پروژه پیاده‌راه‌سازی چهارباغ» به ابتکار دبیرخانه مدیریت دانش شهرداری اصفهان برگزار شد.

تاریخ انتشار: 13:28 - یکشنبه 1402/08/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
روایت‌های کمترشنیده‌شده از چهارباغ

به گزارش اصفهان زیبا؛ «چهارباغ چطور پیاده‌راه شد؟» برای پاسخ به این سؤال، نشستی با عنوان «تجربه شهر؛ پروژه پیاده‌راه‌سازی چهارباغ» به ابتکار دبیرخانه مدیریت دانش شهرداری اصفهان برگزار شد و ده نفر از مسئولانی که طی دهه‌های اخیر از نزدیک دستی بر آتش تصمیم‌گیری‌ها برای زیست چهارباغ داشتند، از تجارب و خاطراتشان در این زمینه گفتند.

نباتی‌نژاد: آرمان ماست که چهارباغ مردم‌سپاری شود

مصطفی نباتی نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، خواستار «تسریع در تصمیم‌گیری برای تعیین مدیر بهره‌برداری چهارباغ» شد؛ از عدم حضور اعضای شورای عالی چهارباغ در نشست اظهار تعجب و بر اهمیت «گفت‌وگو» و برنامه‌ریزی برای نقش‌آفرینی بیشتر باشگاه شهراندیشان در سلسله‌مراتب تصمیم‌گیری مدیران شهری تأکید کرد.

او افزود: «اینکه مدیریت چهارباغ را مردم سپاری کنیم به صورتی که مجموعه مثل یک مجتمع مسکونی عمل کند و نظارت و مدیریت بر عهده هیئت مردمی باشد، آرمان ماست.»

به گفته نباتی‌نژادچهارباغ آوردگاه دیدگاه‌های مختلف بوده و حالا هم نباید اجازه دهیم گسست‌های اجتماعی در چهارباغ به سمت تعارض برود که این در قالب مدیریت فرهنگی چهارباغ قرار می‌گیرد. همچنین باید موزه گالری با محوریت مستندسازی و روایت تصمیم‎‌های مختلف مؤثر بر زیست چهارباغ تأسیس شود.

ایزدخواستی: پروژه ساماندهی بدنه غربی آغاز شده است

محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، صحبت‌هایش را این‌گونه شروع کرد: «چهارباغ چه مشخصه‌ای دارد که اینقدر مهم شده؟ آیا دنبال احیای گذر صفوی بودیم؟ ما گذرهای ساسانی، آل‌بویه و سلجوقی داریم که دارند از بین می‌روند. پس دلیل اصلی‌مان، گذر تاریخی بودنش نبود. آیا به دنبال ایجاد تفرجگاه شهری بودیم؟ خیر. مدیریت شهری در دهه‌های گذشته تفرجگاه‌های مختلفی را راه‌اندازی کرده است. شاید مهم‌ترین دلیل این بود که چهارباغ پاسدار حافظه تاریخی اصفهان است.»

به روایت او جایگاه چهارباغ در شهر به‌گونه‌ای بود که مردم مخصوصا در دهه‌های چهل و پنجاه، نگاه گذر به آن نداشتند و یک مقصد قلمدادش می‌کردند؛ به‌طوری‌که لباس‌های فاخرشان را می‌پوشیدند و برای قدم زدن و خرید شیک‌ترین و به‌روزترین لباس‌ها و کالاها به چهارباغ می‌آمدند. حالا هم کم‌کم چهارباغ به همین جایگاه دارد برمی‌گردد.

ایزدخواستی افزود: «چند ماه پیش، سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان پروژه ساماندهی بدنه شرقی چهارباغ را آغاز کرد. ما با رویکردی که شهرداری اصفهان درباره بدنه شرقی داشت، مخالف بودیم و معتقد بودیم این که کلا پاک‌سازی و جایگزین شود درست نبوده است. ده‌ها جلسه اتاق فکر گذاشتیم و تصمیم گرفتیم چهارباغی را که در حافظه شهر بوده، احیا کنیم. صد متر را شروع کردیم، کنسول‌هایی که از مغازه‌ها بیرون آمده بودند را جمع کردیم تا پیاده‌رو نفس بکشد. سنگ‌های ازاره دهه سی و چهل را از زیر سیمان‌ها و ترموودها جدا کردیم و آنجایی که تخریب شده بود و دیواره آجری را احیا کردیم».

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تأکید کرد: «گام اول را با سختی برداشته‌ایم اما چهارباغ به‌شدت به برنامه‌ریزی نیاز دارد. باید عواملی را که حافظه تاریخی چهارباغ را قدرت بخشیده‌اند، زنده کنیم. حتی مثلا ریسباف باید وارد معادله شود و در چهارباغ نقش‌آفرینی کنند. باید ببینیم چطور رفتار کنیم که بیشترین نفع به انسان، شهر و زندگی شهروندان برسد.»

روایت‌های تیتروار

علیرضا صلواتی، که پیاده‌راه‌شدن چهارباغ نتیجه پافشاری او و هم‌فکرانش بود، روایت‌های ناگفته بسیاری از «صد هفته باز و بسته کردن چهارباغ» با عنوان پروژه «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» بیان کرد.

سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان از بارگذاری بیش از 7 هزار سند در سامانه مدیریت دانش شهرداری اصفهان خبر داد و بر اهمیت مستندنگاری تجارب شهری به دو روش خوداظهاری و دیدبانی کارشناسان تأکید کرد.

سید احمد حسینی نیا، معاون سابق شهرسازی اصفهان از تفاوت پیاده مداری و پیاده محوری و لزوم اعتماد به متخصصان گفت و بر این نکته تأکید کرد که در چهارباغ می‌توانیم یک باهمستان را تجربه کنیم.

سعید سهرابی، مدیر سابق گذر فرهنگی چهارباغ هم در دو بخش از جلسه دیدگاه‌هایش را مطرح کرد و افزود: «اگر چهارباغ مهم است، باید به‌طور ویژه نگاهش کنید. رهایش نکنید. کارگروه ویژه برایش تعریف کنید و شورای چهارباغ را تشکیل دهید».

احمد منتظر استاد معماری دانشگاه هنر اصفهان و مدیرکل اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه پروژه احیای چهارباغ طراحی شهری نیست و طرح مرمت شهری محسوب می‌شود، ماجرای اهدای بچه شتر به صدراعظم آلمان و همسرش را تعریف کرد. اتفاقی که باعث شده وقتی مهمانان آلمانی از شهردار وقت خواسته‌اند به آن‌ها بگوید چه هدیه‌ای می‌توانند به اصفهان بدهند، او پاسخ داده که یک طرح جامع برایمان تهیه کنید و همین باعث شده که اولین طرح جامع شهری در ایران برای اصفهان شکل بگیرد و موضوع احیای چهارباغ هم ذیل همین طرح مطرح شود.

حواشی دومین نشست تجربه شهر

نشست با نمایش فیلمی که به‌تازگی در صفحه اینستاگرام اصفهان قدیم (esfahan_web) منتشر شده آغاز شد.

در این فیلم، چهارباغ سال 1306 را می‌بینیم که در قالب پروژه «آرشیو سیاره» توسط فردریک گادامر تهیه شده است. این پروژه که بین سال‌های 1909 تا 1931 انجام شده، توسط آلبر کان بانکدار فرانسوی راه‌اندازی شده است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × 2 =