ورزش اصفهان در بحث شهرهای خواهرخوانده چه کرده است؟!

یک ظرفیت بین‌المللی

اولین رخداد ورزشی مرتبط با بحث خواهرخوانده‌ها در نصف جهان به نخستین دوره مسابقات ورزشی معلولان شهرهای خواهرخوانده اصفهان بازمی‌گردد که سال 90 برگزار شد.

تاریخ انتشار: 08:47 - پنجشنبه 1402/02/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
یک ظرفیت بین‌المللی

به گزارش اصفهان زیبا؛ اولین رخداد ورزشی مرتبط با بحث خواهرخوانده‌ها در نصف جهان به نخستین دوره مسابقات ورزشی معلولان شهرهای خواهرخوانده اصفهان بازمی‌گردد که سال 90 برگزار شد.

در آن مقطع که یکی از مدیران شهری ریاست هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان را عهده‌دار بود، رئیس وقت فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان دیدارهایی با شهردار وقت اصفهان داشت که نتیجه آن به سرانجام رسیدن بحث برگزاری رویداد ورزشی خواهرخوانده‌ها بود. /  خواهرخوانده

در آن زمان اصفهان با 13 شهر دنیا پیمان خواهرخواندگی منعقد کرده بود که برای تمام آن‌ها دعوت نامه شرکت در این مسابقات ارسال شد. شش شهر اعلام آمادگی کرده و در زمان مقرر برگزاری به اصفهان سفر کردند.

استانبول ترکیه، سن پطرزبورگ روسیه، لاهور پاکستان، کوالالامپور مالزی، یاش رومانی و نجف اشرف عراق، خواهرخوانده‌های اصفهان بودند که با 114 ورزشکار به اصفهان سفر کرده و مسابقات در رشته‌های والیبال نشسته، تیراندازی و تنیس روی میز به انجام رسید.

این رقابت‌ها که اولین رویداد مرتبط با خواهرخواندگی بود، در اصفهان و همچنین کشور بازتاب خوبی داشت و دومین دوره آن نیز به فاصله چهار سال بعد برگزار شد که برای شرکت در این مسابقات تیم‌هایی از آلمان، مصر، عراق، ارمنستان، چین و روسیه اعلام آمادگی کردند. اما در نهایت تیم‌های دو کشور به اصفهان سفر کردند و این رویداد با حضور پنج تیم در رشته بسکتبال با ویلچر و هفت تیم در رشته والیبال نشسته به انجام رسید.

آن طوری که محمدصادق پسندیده، دبیر هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان می‌گوید، برگزاری دو سالانه مسابقات ورزشی جانبازان و معلولان شهرهای خواهرخوانده اصفهان مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره چهارم را دارد و در دوره پنجم هم بر این مصوبه تأکید شده و در این سال‌ها رایزنی‌هایی با معاونت ورزشی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری هم انجام شده؛ با این حال اراده‌ای برای برگزاری مسابقات وجود نداشته است.

به گفته پسندیده، یکی از انگیزه‌های احداث ورزشگاه اختصاصی جانبازان و معلولان شهید میثمی، برگزاری مسابقات شهرهای خواهرخوانده در این مجموعه با استانداردهای روز ورزش دنیا بود که این اتفاق رخ نداد.

سال پر اتفاق سپاهان در خواهرخواندگی

در دوره اول مدیریت محمدرضا ساکت در باشگاه سپاهان، این باشگاه فعالیت زیادی در زمینه عقد قرارداد خواهرخواندگی با تعدادی از تیم‌های دنیا را داشت و اقدامات متعددی در این زمینه انجام شد، اما با استعفای ساکت از مدیرعاملی باشگاه، دیگر مدیران باشگاه تمایلی به دنبال‌کردن سیاست‌های فرهنگی او نداشتند و بحث خواهرخوانده‌ها در سپاهان تقریبا مسکوت ماند.

در آرشیو سایت باشگاه سپاهان اطلاعاتی از خواهرخوانده‌های این تیم در دهه 90 وجود ندارد. اما برخی از وبلاگ‌های هواداری در آن زمان، تیم‌های اینترمیلان ایتالیا، اسپانیول اسپانیا، کروزیرو برزیل، فنرباغچه ترکیه، کایسری اسپور ترکیه، کاوازاکی فرونتال ژاپن، بنیادکار ازبکستان، پاختاکور ازبکستان، جوناک نیجریه، الشارجه امارات، العربی کویت و العهد لبنان را خواهرخوانده‌های باشگاه سپاهان معرفی کرده بودند.

در اواخر دهه 90 و پس از یک دهه که ساکت مجددا مدیرعاملی باشگاه سپاهان را عهده‌دار شد، یک بار دیگر سیاست‌های گذشته‌اش در خصوص بحث خواهرخوانده‌ها را در پیش گرفت.

پس از پیگیری‌های توافق‌های گذشته با تیم نجف عراق، این تیم اردویی چندروزه را در کمپ صفائیه برگزار کرد و دیدارهای دوستانه با تیم‌های باشگاه داشت. باشگاه نجف هم برای شرکت در یک تورنمنت چهارجانبه از باشگاه سپاهان دعوت کرد و قرار بود شاگردان مورایس در فاصله یکی از تعطیلی‌های باشگاه در این رویداد دوستانه شرکت کنند که البته این امر محقق نشد.

مدیرعامل باشگاه سپاهان در اواخر سال 99 در دیداری که با سرکنسول روسیه در اصفهان داشت، پیشنهاد خواهرخواندگی باشگاه سپاهان و باشگاه زنیت روسیه را مطرح کرد و در ادامه نیز دو باشگاه رایزنی‌هایی را انجام دادند که در نهایت منجر به عقد قرارداد خواهر خواندگی بین دو باشگاه شد.

در پی توافق دو تیم، تیم 17 ساله‌های سپاهان در تورنمنت باشگاه زنیت در روسیه شرکت کرد و در ادامه هم تیم 17 ساله‌‌های زنیت طی سفری به اصفهان، در کمپ تمرینی صفائیه اردویی را برپا کرد، همچنین دوره دانش‌افزایی مربیان فوتبال با حضور مدرسان زنیت و برنامه هم‌اندیشی کارشناسان فوتبال پایه دو باشگاه برگزار شد، اما اتفاق مهم این خواهرخواندگی به دیدار دوستانه تیم‌های بزرگسالان دو باشگاه بازمی‌گردد که سال گذشته اجرا و دو تیم در ورزشگاه نقش جهان و در حضور هواداران به مصاف هم رفتند.

چندی قبل نیز تیم‌های پایه باشگاه سپاهان جهت برپایی اردوی تمرینی و دیدار دوستانه سفری به روسیه داشتند تا بدین ترتیب پررنگ‌ترین تفاهم خواهرخواندگی در ورزش کشور توسط باشگاه اصفهانی پایه‌گذاری شود.

مدیرعامل باشگاه سپاهان در جریان سفر تیم زنیت به اصفهان، در جمع خبرنگاران با اشاره به سیاست‌های راهبردی باشگاه سپاهان تأکید کرد: ارتباطات بین‌المللی به‌عنوان یک عنصر تعیین‌کننده و مهم موردتوجه است و بر همین اساس باشگاه سپاهان در حال حاضر با حدود ۱۲ باشگاه در سطح جهان ارتباطات بین‌المللی و تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی دارد. یکی از آنان به تیم زنیت سنت‌پترزبورگ روسیه مربوط می‌شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی باشگاه سپاهان تیم‌های العربی کویت، کوالالامپور اف سی مالزی، پیونیک ارمنستان، روزریو سانترال آرژانتین، زنیت روسیه، العهد لبنان، کازا اسپورت سنگال، کاسکاول برزیل و بنیادکار ازبکستان خواهرخوانده های باشگاه سپاهان هستند و این لیست رسمی را باید مدنظر داشت.

تجربه باشگاه سپاهان در بحث خواهرخواندگی با تیم‌های زنیت روسیه و نجف عراق و تجربه دو دوره برگزاری مسابقات ورزشی جانبازان و معلولان، نشان می‌دهد ورزش اصفهان برای استفاده از این ظرفیت توانایی زیادی دارد اما به شرط آنکه از جنبه‌های نمایشی دور شده و سیاست مشخصی در این خصوص تعریف شود که با جابه‌جایی یک مدیر و تغییر رویکرد مدیر دیگر، پرونده آن مختومه شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش + هشت =