اصفهان در انتهای لیست تورم آبان

آخرین گزارش مرکز آمار کشور نشان می‌دهد نرخ تورم آبان خانوارهای کل کشور به 44.4درصد رسید و اصفهان در این آمار در میانه‌های جدول قرار می‌گیرد. ایلام با 52.2درصد و زنجان با 50.7درصد تورم در رتبه اول و دوم استان‌های کشور با بیشترین تورم قرار می‌گیرند؛ قم نیز با 40درصد تورم در آبان‌ماه در انتهای لیست است و اصفهان با ثبت تورم 44.6درصد اندکی بیشتر از میانگین تورم کشور در رتبه 24 قرار می‌گیرد. این آمار نشان می‌دهد ازنظر خانوار روستایی اصفهان با قرار گرفتن در رتبه 16 دارای تورم 48.7درصد است.

تاریخ انتشار: 09:29 - چهارشنبه 1400/09/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

مرکز آمار کشور مبنا برای شاخص مصرف‌کننده را سال 1395 در نظر گرفته است. در این سال شاخص کالاها در گروه اصلی برابر با 100 است. شاخص قیمت کل کالاها در هر دوره زمانی اگر بالاتر از 100 باشد، نشان‌دهنده افزایش قیمت و اگر از 100 کمتر باشد، بیانگر کاهش قیمت‌هاست. شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای استان اصفهان نشان می‌دهد در آبان‌ماه شاخص ارتباطات با کمترین افزایش 194 بود؛ ولی دخانیات با بیشترین افزایش به 595.7 درصدرسید.

شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی استان اصفهان در آبان

داده‌های مرکز آمار کشور درباره تورم استان اصفهان در آبان‌ماه نشان می‌شود ارتباطات با شاخص 194 کمترین تورم را داشت؛ این‌درحالی‌است که اینترنت طی ماه‌های گذشته حواشی زیادی داشته است. انتهای تابستان اخباری مبنی بر احتمال گران‌شدن اینترنت منتشر شد و افت فراوان سرعت اینترنت در سه ماه گذشته با واکنش مسئولان همراه بود. کار به جایی رسید که وزیر ارتباطات با اشاره به گزارش‌های مردمی سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گلایه کاربران از کندی شبکه در ساعات پیک مصرف در برخی از نقاط کشور، دستور داد این مسئله بررسی شود. پس از ارتباطات، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها با شاخص 233.6 در رتبه دوم قرار می‌گیرد. اخبار لایحه بودجه سال 1401 نشان می‌دهد احتمال افزایش قیمت این بخش برای سال آینده وجود دارد. وزارت نیرو به‌خصوص درزمینه برق تغییرات بزرگی ایجاد خواهد کرد.
رتبه سوم با شاخص 249.7 متعلق به بخش آموزش است. برخی از کارشناسان این حوزه ثبات قیمتی در آموزش را در پی کاهش تقاضا به دلیل شیوع کرونا می‌دانند. حالا با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها پس از واکسیناسیون عمومی، احتمال افزایش تقاضا در این بخش وجود دارد. بهداشت و درمان با شاخص 315.7 پس از آموزش در رتبه چهارم قرار می‌گیرد. طی یکی‌دو هفته گذشته اخباری مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی برای برخی از داروها منتشر شده است تا درنتیجه احتمال رشد شاخص مصرف‌کننده در این بخش برای آذر و دی‌ماه وجود داشته باشد.
پس از بهداشت و درمان اخباری پیرامون افزایش هزینه حمل‌ونقل نیز وجود دارد. شاخص مصرف‌کننده در بخش حمل‌ونقل برای آبان‌ماه برابر با 361.6 بود. احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی، به‌خصوص بنزین، در سال آینده شاخص مصرف‌کننده در این بخش را صعودی خواهد کرد؛ ضمن اینکه گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد تاکسی‌های اینترنتی از اواسط آبان نرخ خدمات را افزایش داده‌اند. کالاها و خدمات متفرقه با شاخص مصرف‌کننده 389.3 در رتبه ششم و پوشاک و کفش با شاخص مصرف‌کننده 406.2 در رتبه هفتم قرار می‌گیرند.
گزارش‌های میدانی از بازار پوشاک اصفهان از کاهش شدید تقاضا حکایت دارد. سال گذشته یکی از اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه پوشاک نیز از کاهش 40درصدی تقاضا در این بخش خبر داد. بازاریان دلیل این کاهش تقاضا را افزایش شدید قیمت‌ها می‌دانند. در پاییز 1400 کاپشن یک یا چند میلیون تومانی اتفاق عجیبی در بازار اصفهان نبود. شاخص مصرف‌کننده هتل و رستوران پس از پوشاک و کفش در رتبه هشتم قرار می‌گیرد. این شاخص برای هتل و رستوران در آبان‌ماه برابر با 414.6 بود. آمارهای مختلف نشان می‌دهد کرونا زیان بزرگی به هتل‌ها و رستوران‌ها زد؛
برای مثال، رئیس جامعه هتلداران ایران می‌گوید: دوسوم کارمندان هتل‌ها با شیوع کرونا از کار بیکار شده‌اند و این بخش بیش از 14هزار میلیارد تومان آسیب‌دیده است؛ بااین‌حال شاخص مصرف‌کننده هتل و رستوران کمتر از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هاست.
رتبه نهم در شاخص مصرف‌کننده آبان‌ماه با عدد 497.3 به خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها می‌رسد. کارشناسان از احتمال ورود این شاخص به بالای 500 در آذرماه می‌گویند. نرخ مصوب بسیاری از اقلام خوراکی در ابتدای آذر افزایش یافت که نمونه بارز آن‌ها میوه و تره‌بار است. رتبه دهم پس از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به تفریح و فرهنگ می‌رسد. شاخص مصرف‌کننده بخش تفریح و فرهنگ استان اصفهان در آبان‌ماه برابر با 500 بود؛ یعنی نسبت به سال 1395 پنج برابر شده است.
مبلمان، لوازم‌خانگی و نگهداری معمول آن‌ها و دخانیات نیز در انتهای لیست قرار می‌گیرند. شاخص مصرف‌کننده این دو گروه به ترتیب برابر با 524.7 و 595.7 است. افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید مبل طی ماه‌های گذشته با اعتراض فعالان این حوزه همراه بود. درباره دخانیات رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از افزایش قطعی قیمت‌های این بخش در طول دی‌ماه خبر داد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری