سرباز ماد و کتیبه عیلامی را در دانشگاه اصفهان ببینید!

نمایشگاه اشیا و اسناد تاریخی هم‌زمان با هفته پژوهش و فناوری با همکاری اداره موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه اصفهان برپا شد.

تاریخ انتشار: 08:57 - پنجشنبه 1401/09/24
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image
در نمایشگاه دانشگاه اصفهان چه چیزهایی می‌بینیم؟
 نمایش آثاری از شکل‌گیری دوره‌های اولیه دانشگاه اصفهان سردیس متعلق به سرباز دوران ماد که در دوران هخامنشیان (بیش از سه هزار سال پیش) حکاکی شده و در گنجینه موزه هنرهای تزئینی ایران نگهداری می‌شود.کتیبه‌ای متعلق به دوران عیلام باستان به زبان میخی (با بیش از چهار هزار سال قدمت) که در کشفیات اخیر از سوداگران میراث‌فرهنگی به‌دست‌آمده و پیش از نمایشگاه برای بازخوانی به پژوهشگاه اداره کل میراث انتقال می‌یابد.
 
کی به دیدن نمایشگاه برویم؟!
نمایشگاه 20 آذرماه 1401 افتتاح شد و تا پایان هفته پژوهش که آخر آذرماه است، ادامه دارد. البته از آنجا که این هفته چهارشنبه، دانشگاه‌ها و مدارس اصفهان به دلیل آلودگی هوا تعطیل بودند، یک روز از زمان بازدید کم شده است. همچنین بر اساس اطلاعات سایت موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان، علاقه‌مندان شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12 برای دیدن نمایشگاه می‌توانند مراجعه کنند.
 
 کدام مسئولان درباره این نمایشگاه اظهار‌نظر کرده‌اند؟
دکتر سید مسعود سید بنکدار، رئیس موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان در روز افتتاحیه بیان کرد: با همکاری سازمان میراث فرهنگی این اثر ارزشمند امروز به دانشگاه اصفهان برای بازدید یک روزه و به صورت امانت منتقل شد. این اثر در واقع سرباز مادی  از دوره هخامنشی و یک لوح گلی از دوره ایلام است که بر اثر اکتشافات باستان‌شناسی به دست نیامده است؛ بلکه از افرادی که حفاری‌های غیر مجاز داشتند، ضبط و به مجموعه میراث فرهنگی منتقل شده است. با آزمایش‌هایی که انجام شده، محرز است که این آثار اصل  و مربوط به دوره هخامنشیان و دوره عیلامی است.بر اساس خبر منتشر شده در سایت دانشگاه اصفهان، بعد از بازدید از نمایشگاه موزه، دکتر دهقان‌نژاد و دکتر پاشازانوس اعضای هیئت علمی گروه تاریخ با حضور در سالن اجتماعات سازمان مرکزی، به تشریح تاریخ مادها و دستاوردهای ایرانیان باستان پیش از دوره هخامنشیان پرداختند و به سؤالات دانشجویان پاسخ دادند.  ساغر حمیدی، رئیس اداره موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، هم در گفت‌و‌گو با میراث آریا روایتی از دیدنی‌های به‌نمایش‌درآمده در این نمایشگاه داشته است.
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    نسترن ایران‌پور