مرغ 90هزارتومانی با حذف دلار 4200تومانی

قیمت مصوب مرغ به کیلویی 31هزار تومان رسید و همچنان احتمالی افزایش قیمت وجود دارد، زیرا مرغ 31 هزار تومانی نیز به صورت محدود و سهمیه‌ای با کارت ملی توزیع می‌شود. هر اصفهانی به صورت هفتگی می‌تواند دو مرغ کیلویی 31 هزار تومانی بخرد و اگر تقاضای بیشتری داشت، باید از بازار آزاد مرغ کیلویی 36هزار تومان تهیه کند. افزایش قیمت مرغ به کیلویی 31هزار تومان درحالی بود که مرغ به‌تازگی از کیلویی 25 هزار تومان به 28 هزار تومان رسیده بود و حالا بهرام پاکزاد، دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان می‌گوید اگر دلار چهارهزار و 200 تومانی حذف شود باید منتظر مرغ کیلویی 70 تا 90 هزار تومانی باشیم.

تاریخ انتشار: 09:17 - پنجشنبه 1400/08/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

بهرام پاکزاد مدعی است مرغ 31هزار تومانی برآورد قیمت شش ماه قبل بود و با افزایش هزینه‌های آن زمان تناسب دارد؛ ولی او و همکارانش امیدوارند هزینه‌های تولید دیگر افزایش پیدا نکند. دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان می‌گوید: «عده‌ای می‌خواهند گران‌شدن مرغ را به گردن تولیدکننده مرغ گوشتی بیندازند، ما حلقه آخر تولید هستیم، وقتی هزینه‌ها را افزایش می‌دهند چه باید بکنیم؟»

مرغ 31 هزار تومانی پایان ماجراست یا ممکن است افزایش قیمت دیگری در راه باشد؟

مرغ 31 هزار تومانی برآورد قیمت شش ماه قبل است و باید آن زمان لحاظ می‌شد.

یعنی باز هم افزایش خواهد داشت؟

شش ماه قبل مرغداران گوشتی افزایش هزینه سنگینی داشتند؛ مانند افزایش نهاده‌ها، کرایه و سایر خدمات ولی متاسفانه ستاد تنظیم بازار از یک طرف برای افزایش قیمت مرغ مقاومت می‌کرد و از طرف دیگر توان کاهش قیمت تمام‌شده مرغ را نداشت. با هزینه‌های تولید، قیمت مرغ شش ماه قبل باید به کیلویی 31 هزار تومان می‌رسید. اینکه مرغ از کیلویی 31 هزار تومان بالاتر نرود، به تورم و هزینه‌های ثابت بستگی دارد.

دلیل مقاومت ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت‌ها چه بود؟

به صورت غیرمنطقی توجیه می‌کردند که به‌تازگی قیمت مرغ را افزایش داده‌ایم. قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده ابتدا 19 هزار و 500 تومان بود و در نهایت به قیمت کیلویی 20 هزار و 370 تومان خریدند تا کیلویی 31 هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد. ستاد تنظیم بازار می‌گفت ما به تازگی مرغ را از 14 هزار به 17 هزار تومان رسانده‌ایم.

چرا در طول ماه‌های گذشته جوجه‌ریزی کم بود؟

قدرت خریدی وجود نداشت و تولیدکنندگان نیز راغب به جوجه‌ریزی نبودند؛ چون قیمت‌ها مشخص نبود. فقط روی قیمت تمام‌شده مرغ نظارت می‌شد و سایر بخش‌های تولید را رصد نمی‌کردند. میزان توزیع جوجه کم است و خب تولیدکننده نگران است.

حالا با این افزایش قیمت مرغ جوجه‌ریزی افزایش پیدا می‌کند؟

هنوز مشخص نیست، شاید هزینه‌های تولید نیز افزایش پیدا کند. در حال حاضر مشکل کمبود ذرت و سویا داریم، در بخش آزاد نیز از 10 روز قبل قیمت‌ها به صورت پلکانی افزایش یافته است. با این شرایط نقدینگی کم و ریسک تولید بالا رفته است و شاید به سمتی بریم که اصلا تولیدی نداشته باشیم و امروز ریسک حذف دلار 4200 تومانی هم وجود دارد.

به نظر شما حذف دلار 4200 تومانی چه تأثیری در صنعت مرغ خواهد داشت؟

دلار 4200 تومانی یک یارانه به مردم است و برای حذف آن دو بحث وجود دارد. اول اینکه تولیدکننده نقدینگی مورد نیاز پس از افزایش قیمت‌ها را از کجا بیاورد؟ وقتی دلار 4200 تومانی حذف شود قطعا افزایش دو تا سه‌برابری نهاده‌ها را خواهیم داشت، خب مرغدار گوشتی این نقدینگی را چگونه تأمین کند؟ دومین بحث در مورد مصرف‌کننده است. ارز آزاد شود، مرغ دو تا سه برابر گران می‌شود. مصرف‌کننده دیگر قدرت خرید ندارد.

برخی از منابع مدعی‌اند شاید بدون دلار 4 هزار و 200 تومانی هر کیلو مرغ به بالاتر از 70 هزار تومان برسد. نظر شما چیست؟

بله، مرغ به کیلویی 70 تا 90 هزار تومان می‌رسد و چه کسی با این قیمت توان مصرف دارد؟ باید پیش از حذف دلار 4200 تومانی برای این مسئله راه‌حلی بیندیشند. اینکه می‌گویند حذف دلار 4200 تومانی در قیمت‌ها تأثیر ندارد، فقط حرف است، زمان حذف‌مندی یارانه‌ها نیز از این وعده‌ها داده شد. باید به صورت دقیق کارشناسی شود.

گفته می‌شود به دهک‌هایی با درآمد پایین کارت‌اعتباری می‌دهند. این مسئله سطح تقاضا را حفظ نمی‌کند؟

مردم آنقدر مشکل دارند که مشخص نیست کارت اعتباری را چگونه خرج کنند. بی‌شک با حذف ارز 4200 تومانی جامعه دچار فقر بهداشتی خواهد شد. همین حالا چقدر تقاضا برای شیر و پنیر و به صورت کلی لبنیات کاهش یافته‌است؟ اگر این کارت اعتباری را به‌گونه‌ای برنامه ریزی کنند تا مثلا مردم فقط برای خرید مرغ و تخم‌مرغ استفاده کنند کارایی بیشتری دارد.

دلار 4200 تومانی رانت‌زا نیست؟

اینکه نمی‌توانند تخصیص دلار 4200 تومانی را به درستی انجام دهند مشکل تولیدکننده و یا مصرف‌کننده است؟ دلار دونرخی رانت می‌آورد؛ ولی آیا مشکل از تولید و مصرف است؟ چند هزار مرغدار گوشتی به صورت مستقیم دلار 4200 تومانی نمی‌گیرند. این دلار به چه کسانی داده شد؟ آیا نمی‌توان آن‌ها را نظارت کرد؟ وقتی می‌گویند این مقدار دلار داده‌ایم و این مقدار برنگشته است حتما می‌دانند چه کسانی دلار گرفته‌اند. چرا به جای برخورد با آن‌ها به دنبال حذف ارز 4200 تومانی هستند؟

به نظر شما با حذف دلار 4200 تومانی کمکی برای بخش‌های تولید در نظر گرفته می‌شود؟

مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد، در زمان هدفمندی یارانه‌ها نیز قرار بود از مازاد یارانه‌های حذف‌شده به بخش‌های تولید کمک کنند. براساس قانون باید مازاد پول به بخش تولید می‌آمد ولی خبری از پول نشد.

شما پیشنهادی دارید؟

سکوت مسئولان جای سؤال دارد؟ باید قبل از هر تغییری به فکر تولیدکننده و مصرف‌کننده باشند. باید از کارشناسان خبره صنعت مشورت بگیرند تا بیش از این به تولیدکننده فشار وارد نشود.

برخی عقیده دارند مرغداران نیز در افزایش قیمت مرغ مؤثرند. نظر شما چیست؟

تولیدکنندگان گوشتی در این مدت ضرر سنگینی پرداخت کرده‌اند و همه تقصیر را به گردن ما می‌اندازند. وقتی هزینه‌های تولید افزایش پیدا می‌کند با توهین ما را محتکر یا گران‌فروش می‌نامند؛ ولی نمی‌گویند ما حلقه آخر تولید هستیم. نهاده‌ها گران می‌شود، جوجه 4200 تومانی را به قیمت 10 هزار تومان می‌خریم، باید چه کار کنیم؟ تولیدکننده گوشتی به حمایت نیاز دارد. الان اگر دلار 4200 تومانی حذف شود قیمت نهاده‌ها دو تا سه برابر خواهد شد و مسئولان وعده می‌دهند چیزی گران نخواهد شد. وقتی قیمت نهاده سه برابر شد، تولیدکنندگان گوشتی چه کار باید انجام دهند؟ هر زمانی از تولیدکننده حمایت نشد، مصرف‌کننده ضرر کرد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر