نفس پروازها در ایران به شماره افتاده!

آخرین پروازهای ماهان و ایران‌ایر هم جمعه‌شب در مسیر تهران- کوالالامپور پرواز کردند و تمام! دیگر قرار نیست پروازی در این مسیر باشد. از آن‌طرف، طبق اعلام رئیس کمیسیون عمران مجلس، پروازهای داخلی با 30درصد افزایش قیمت ارائه می‌شــونـد؛ بــه‌عبــارتــی حـالا بــــایــد بــــرای هــر ساعت پرواز داخلی حداقل یک‌میلیون و 200 هزار تومان بپردازید. همه این‌ها یعنی گردشگران ایرانی بیش ‌از پیش در مضیقه پروازی قرار گرفتند.
 
تاریخ انتشار: 03:31 - یکشنبه 1401/05/23
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
گردشگری ایران با سرعت زیادی روزبه روز در مسیری ویژه حرکت می‌کند؛ مسیری کــه درســت در خــلاف جهــت تــوسعــه و تسهیل است! از یک ســو، افــزایش عــوارض خــروج، تصویب برخی بخشنامه‌ها و گران‌شدن خدمات پروازی  را می‌بینیم و از سوی دیگر، تحریم‌ها که بر کمیت و کیفیت سفرهای هوایی تأثیر مستقیمی داشته‌اند و مــراحل سخــت و کنــد صــدور ویــزا، بار سنگینی بر دوش گردشگران ایرانی گذاشته‌اند؛ همه این‌ها یعنی هرروز بیشتر از دیروز چوب لای چرخ سفرهای داخـلی و خــارجــی گــردشگــران ایرانی گذاشته می‌شود! 
 
 پایان پروازهای ایران-مالزی
آخرین پرواز ایرلاین ایرانی به مقصد کوالالامپور روز جمعه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ در ساعت 19:50انجام شد و بر اساس اعلام دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، دیگر پروازی از سوی ایرلاین‌های ایرانی به مقصد مالزی انجام نخواهد شد؛ چراکه به‌دلیل تحریم‌ها، فرودگاه‌های مالزی به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی‌دهند. ایلنا درخبری به نقل از  دبیر انجمن شــرکت‌هــای هــواپیمــایــی اعــلام کــرد کــه بــاتوجه بــه طــولانــی‌بــودن مسیــر تهران-کوالالامپور، تنها هواپیماهای دو شرکت ماهان و ایران‌ایر امکان پرواز در این مسیر را داشتند که از این پــس، این پـــروازها صــورت نخــواهد نگــرفـــت و مســافـــران بـــایـــد از پـــرواز ایــرلایـــن‌هـــای خـــارجـــی در ایــن مسیـــر استفاده کنند.مقصود اسعــدی سامـانی درباره علت قطع پروازها در این مسیر اعلام کرده که مالزی دیگر به ایرلاین‌های ایرانی ســوخـــت نمـــی‌دهـــد؛ شــرکــــت‌هـــای سوخت‌رسانی در فرودگاه‌های مالزی، با آمریکا همکاری دارند و به این شرکت‌ها اعلام شده اگر به هواپیماهای ایرانی سوخت دهند، تحریم خواهند شد. او ادامه داد: «هیچ فرودگاهی در مالزی به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی‌دهد که امکان جایگزینی مقصد در مالزی را داشته باشیم.»اسعدی سامانی افزود: «با قطع این پروازها، یکی از پایگاه‌های جنوب شرق آسیا را که یک ایرلاین داخلی توانسته بود در ایــن مسیــر  پرواز بــرقــرار کنــد، از دست می‌دهیم و در نتیجه درآمدهای جابه‌جایی مسافران در این مسیر، از درآمدهای ایرلاین‌های داخلی حذف می‌شود. این نمونه‌ای از هزینه‌های تحریم‌هاست که به صنعت هوانوردی کشور تحمیل شده است.»بـــه‌گفتــه دبیـــر انجمـــن شــرکــت‌های هواپیمایی، پیش از آغاز همه‌گیری کرونا، در این مسیر دو تا سه پرواز در هفته انجام می‌شد و در دوران کرونا، پروازها در این مسیر قطع شد و پس از آن هفته‌ای یک پرواز برقرار بود که آن هم به‌دلیل تحریم‌ها قطع شد.
 
یک ساعت پرواز  ایرانی  1,200,000 تومان
در خبر دیگری که تسنیم در گفت‌وگو با رئیس کمیسیون عمران مجلس منتشر کرده، آمده: «در حال حاضر نرخ هر ساعت پرواز، ۹۳۰ هزار تومان است و با افزایش ۳۰درصدی نرخ بلیت هواپیما، قیـمــت یک‌ســاعـــت پــرواز به حـــدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزارتومان افزایش می‌یــابــد.»محمدرضا رضایی‌کوچی با اشاره به مصوبه سه‌ماه پیش برای افزایش ۳۰درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط شورای عالی هواپیمایی، اعلام کـــرد کـــه ســـه‌مـــاه اســـت ایـــن اقـــدام متــوقــــف‌شـــده. او در ادامه افزود: «در این میان، برخی شرکت‌های هواپیمایی به‌طورغیرمستقیم هواپیماهای خود را زمین‌گیر می‌کنند و به همین دلیل نیز، بلیت پرواز به‌سختی تهیه می‌شود.»به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، دلیل زمین‌گیرشدن هواپیماها ترکیبی از اقدامات عمدی و غیرعمدی است.به‌عبارت‌دیگر، ایرلاین‌ها ازیک‌طرف می‌گویند قطعه نداریم و قطعات معیوب شده است و از طرفی هم به‌دنبال افزایش قیمت بلیت پروازها هستند. به‌گفته رضایی کوچی، در حال حاضر حدود ۱۱۵ فروند از ناوگان مسافری کشور فعال است؛ این در حالی است که ناوگان هوایی مسافربری کشور حدود ۴۰۰ فروند هواپیما دارد.علاوه بر آن، او اظهار داشت که افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما، در شورای عالی هواپیمایی تصویب‌شده است و ایرلاین‌ها در انتظار ابلاغ آن هستند. او همچنین یادآور شد که در حال حاضر نرخ هر ساعت پرواز، ۹۳۰ هزار تومان است و با افزایش ۳۰درصدی، قیمت یک ساعت پرواز به حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد؛ البته این در صــورتی اســت که شــرکـــت‌ها تخلــف نکنند.
 
کشورها برای تسهیل سفر هوایی رقابت می‌کنند
این مشکلات و مسائل در حالی است که کشورهای مختلف دنیا برای تسهیل سفرهای هوایی گردشگران برنامه‌ریزی می‌کنند؛ تا جایی که صنعت هواپیمایی در طول بحران کرونا متحمل زیان‌های بسیاری شد؛ با این وجود برخی از شرکت‌های هواپیمایی توانستند با عملکرد درخشان خود از این بحران به سلامت عبور کنند و حتی به سودآوری فوق‌العاده‌ای برسند. حالا آژانس رتبه‌بندی محصولات و ایمنی هوانوردی AirlineRatings.com مستقر در استرالیا، فهرست بهترین خطوط هوایی جهان در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده است.بر این اساس، شرکت هواپیمایی قطر ایرویز (Qatar Airways) به‌عنوان برترین شرکت هواپیمایی جهان در سال ۲۰۲۲ انتخاب شد و پس از آن به ترتیب این اسامی قرار دارند: هواپیمایی نیوزلند (Air New Zealand)، هواپیمایی اتحاد (Etihad Airways)، هواپیمایی کره (Korean Air)، خطوط هوایی سنگــاپــــور (Singapore Airlines)، کانتاس (Qantas)،  ویرجین استرالیا (Virgin Australia Airlines)،  اوا ایر (EVA Air)  ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines)  آل نیپون ایرویز (All Nippon Airways)  کاتای پاسیفیک ایرویز (Cathay Pacific) ویرجین آتلانتیک (Virgin Atlantic)  خطوط هوایی ژاپن (Japan Airlines)  جت بلو (JetBlue)  فن ایر (Finnair) هواپیمایی امارات (Emirates) هاوایی (Hawaiian Airlines)  ایرفرانس (Air France)  خطوط هوایی آلاسکا (Alaska Airlines)  بریتیش ایرویز (British Airways).بــرتریــن‌های صنعـــت هــواپیمــایــی که هرساله توسط AirlineRatings.com معــرفی می‌شـــود، بـــر اســـاس نظـــرات کارشناسان جهانی و با در نظر گرفتن معیارهایی همچون رتبه‌بندی ایمنی و محصول، نظرات مسافران، سن ناوگان، سودآوری و تعهد زیست‌محیطی انتخاب می‌شوند.
 
 
 
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    نسترن ایران‌پور

برچسب‌های خبر