چشم امید مرغداران اصفهانی به دولت

بازار مرغ و صنعت مرغداری کشور سال‌هاست با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و نتیجه این مشکلات افزایش چندبرابری قیمت گوشـــت ســفـــید بــود. مرغ کــیـــلویــی هشت‌هزار‌تومانی در فروردین 99، به مرغ کیلویی سی‌وچند‌هزار تومانی در فروردین 1400 رسید و شاید این روند ادامه‌دار باشد. بهرام پاکزاد، دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان می‌گوید افزایش قیمت هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده مانند سم است ولی مرغداران طی سال‌های گذشته پاسخ‌گوی تخلف دیگران بوده‌اند؛ چراکه به تعبیر پاکزاد افزایش قیمت مرغ به دلیل افزایش هزینه‌های سایر بخش‌های زنجیره تولید است، نه مرغداران.

تاریخ انتشار: 00:30 - پنجشنبه 1400/07/1
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
no image

 پاکزاد می‌گوید:«جوجه یک‌روزه به جای نرخ مصوب 4 هزار و 200 تومان با قیمت 10 تا 12 هزار تومان توزیع می‌شود.کرایه بارها افزایش یافته‌است، نهاده‌ها گران می‌شود، حقوق و دستمزد و تورم کشوری هم تأثیرگذار است، بعد به مرغدار می‌گویند تو باید مرغ را ارزان بفروشی!» دبیرانجمن مرغداران گوشتی اصفهان می‌گوید چشم امید او و همکارانش به دولت جدید و حمایت از تولید است. پاکزاد مدعی‌است اگر دولت مدیریت این حوزه را به اتحادیه‌ها و تشکل‌های مرغ گوشتی بسپارد، آن‌ها مرغ کشور را با قیمت ارزانی تولید خواهند کرد. او در گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا به سوالات این حوزه پاسخ داد.

طی سال‌های گذشته بارها از مشکلات مرغداران گوشتی گله کرده‌اید، آیا با آغاز دولت جدید شرایط مرغداران تغییر کرده‌است؟

خیر، همه چیز به همان روال قدیم در حال انجام است. جوجه یک‌روزه در همین مدت مجدد گران شده‌است.

با وزیر جدید مکاتبه کرده‌اید؟

با وزیر جهاد کشاورزی جدید هم مکاتبه داشته‌ایم و هم جلسه برگزار کرده‌ایم. وزیر جهاد در کمیسیون کشاورزی فعالیت می‌کردند و از آن زمان با ایشان مکاتبه داشتیم.

وضعیت توزیع نهاده‌ها به چه صورت است؟

مقدار زیادی ذرت و سویا از دولت قبلی وارد کشور شده بود، ولی اجازه ترخیص آن‌ها را نمی‌دادند. نمی‌دانیم چرا؟ ما در زمینه تأمین ذرت مشکل داشتیم. این‌طور که مسئولان می‌گویند سه میلیون تن نهاده دپو شده است و این موضوع اتفاق خوبی نیست. برای مثال مقداری از ذرت و سویای دپو شده کپک زده یا بوی ترشیدگی می‌دهد. در حالت معمول وقتی ثبت سفارش می‌کنند، چهار ماه زمان می‌برد تا نهاده‌ها با کشتی از کشور مبدأ به بندرهای جنوبی برسد و دولت باید تأمین ارزی نهاده را برای واردکننده انجام دهد؛ ولی نمی‌دانیم چرا در گمرک دپو می‌شود.

سامانه بازارگاه در تأمین نهاده‌ها چطور عمل کرد؟

سامانه بازارگاه سیستم بسیار خوبی است، زیرا شفافیت دارد. مرغدار در این سامانه می‌تواند دست اول خرید کند، ما به خود سامانه انتقادی نداریم، ولی نهاده‌ها پس از خرید از بازارگاه با تأخیر زیادی توزیع می‌شود.

چطور؟

برای مثال مرغدار ما در بازارگاه ذرت خریده‌است، پول آن را می‌پردازد ولی ذرت یا سویا حتی تا یک دوره دیرتر به دست مرغدار می‌رسد و به ناچار باید به بازار آزاد مراجعه کنند. بازارگاه سامانه خوبی است، ولی باید پشتیبانی توزیع نهاده‌ها قوی‌تر باشد.

 به چه دلیل مرغداران گوشتی طی سال گذشته بارها به فرایند توزیع جوجه یک روزه اعتراض داشتند؟

از آبان سال گذشته جوجه یک روزه را به چند برابر قیمت مصوب می‌فروشند. مگر تصویب نکرده‌اند قیمت جوجه یک‌روزه چهار هزار و 200 تومان باشد؟ آیا غیر از این است؟ چرا بالاتر از قیمت مصوب به دست مرغدار می‌رسد؟

نهادهای نظارتی برای کنترل قیمت جوجه یک‌روزه چه می‌کنند؟

هیچ نهادی پیگیر قیمت جوجه یک‌روزه نیست. وقتی می‌پرسیم چرا جوجه یک‌روزه را به قیمت مصوب چهار هزار و 200 تومان نمی‌فروشید؟ همه سکوت می‌کنند، تعزیرات، وزارت جهاد کشاوری، وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار در این‌باره پاسخ نمی‌دهند، ولی وقتی حرف از تعیین قیمت مرغ وسط می‌آید، حتی صدای دام‌پزشکی هم بلند می‌شود.

برخی می‌گویند با جوجه چهار هزار و 200 تومانی، باید قیمت مرغ زنده کمتر شود.

براساس آنالیزهای انجام‌شده قیمت مصوب مرغ زنده کیلویی 17 هزارو 100‌تومان براساس جوجه چهار هزار و 200 تومانی است. جوجه را با دو برابر و حتی بیشتر از دو برابر قیمت مصوب به ما می‌فروشند؛ ولی می‌گویند مرغ زنده باید همان کیلویی 17 هزارو 100 تومان باشد. آیا این تبعیض در صنعت نیست؟

قرار بود قیمت جوجه در سامانه نعیم تعیین شود. عملکرد نعیم چطور است؟

سامانه نعیم متولی مشخصی ندارد. مشخص نیست این سامانه توسط چه کسی هدایت می‌شود. شنیده‌ایم این سامانه توسط شرکت‌های مرغ‌ مادر اداره می‌شود. تاکنون قیمت‌های اعلام‌شده در نعیم همگی بالاتر از نرخ مصوب هستند.

 متولی سامانه تعیین قیمت جوجه یک‌روزه که مشخص نیست! تاکنون در این باره پیگیری انجام داده‌اید؟

شکایت‌هایی از طریق انجمن‌های صنفی کرده‌ایم. قیمت جوجه یک روزه براساس مصوبه قانونی باید چهار هزار و 200 تومان باشد. در این سامانه مثلا می‌گوید هفت‌هزار تومان و واسطه‌ها با قیمتی بالاتر از نعیم جوجه را به ما می‌فروشند. قیمت‌ها در سامانه نعیم غیرواقعی است و قیمت واسطه‌ها غیرواقعی‌تر!

واسطه‌ها؟

بله، واسطه‌ها تماس می‌گیرند. برای مثال جوجه دو یا سه هزار تومان بالاتر از قیمت نعیم فروشنده‌ایم. چطور جوجه یک روزه واسطه‌ها می‌دهند؟

شرکت‌های مرغ مادر جوجه یک‌روزه را به چه کسی جز مرغداری‌ها می‌فروشند؟

ما همین سؤال را داریم، باید به مرغداری‌ها بفروشند، ولی فقط به مرغداران گوشتی نمی‌فروشند! جوجه یک‌روزه قابل انبارکردن نیست و عمر کمی دارد، پس باید سریع در مرغداری‌ها توزیع شود. این جوجه فقط در صنایع مرغداری کاربرد دارد، به سوپری و قصابی که فروخته نمی‌شود، پس چطور واسطه‌ها جوجه یک‌روزه دارند و با قیمت بالاتر فروشنده‌اند؟ آقای مسئول! جوجه یک‌روزه چطور به دست واسطه می‌رسد، ولی صنایع گوشتی خیر؟

نظارتی در زمینه توزیع جوجه یک‌روزه وجود ندارد؟

ما حدود دوهزار مرغداری در سطح استان و بیش از 20 هزار مرغداری در کشور داریم. نهادهای نظارتی حساب‌‌کتاب تمام مرغداری‌ها را دارند و مدام رسیدگی می‌کنند. براساس جوجه‌ریزی انجام‌شده و نهاده‌های توزیعی از ما مرغ می‌خواهند و اگر کسری داشته‌باشیم، با ما برخورد خواهد شد. نهادهای نظارتی دو هزار مرغداری در اصفهان و 20 هزار مرغداری کشور را این‌گونه زیر نظر دارند ولی چطور 150 تا شرکت مرغ مادر کل کشور را کنترل نمی‌کنند؟ چطور جوجه یک‌روزه به واسطه می‌رسد تا با قیمت بالاتری از قیمت مصوب در بازار توزیع کنند؟

برای حل این مشکل با مسئولان مکاتبه کرده‌اید؟

مسئولان به ما وعده‌های زیادی داده‌اند؛ ولی در پاسخ به سوالات حوزه جوجه یک‌روزه دو جمله می‌گویند: «بله، باید ببینیم چه هست؟» و « بله، رسیدگی می‌کنیم.» چرا  کسی از اینکه جوجه را به قیمتی بالاتر از نرخ مصوب می‌فروشند ایراد نمی‌گیرد؟ چرا مسئولان به این سوالات پاسخ نمی‌دهند؟

 نظارت روی مرغداری‌ها بالاست؟

بله، ابتدای دوره از طریق تشکل‌ها از ما چک می‌گیرند تا به تعداد جوجه‌ها و براساس نهاده‌هایی توزیعی مرغ تحویل دهیم. آن‌ها انتهای هر دوره مرغ‌ها را دانه به دانه شمارش می‌کنند.

تلفات احتمالی چقدر است؟

نهادهای نظارتی قبول کرده‌اند 10درصد احتمال تلفات وجود دارد. برای 10 هزار جوجه، تا هزار مورد کسری به دلیل تلفات مشکلی ندارد.

بیماری‌های احتمالی را چطور تخمین می‌زنند؟

اگر مرغداری درگیر بیماری شد، باید به دامپزشکی اطلاع دهد. آن‌ها مرتب در مرغداری حاضر می‌شوند، نمونه‌گیری می‌کنند و تلفات مرغ شمارش می‌شود.

وزن مرغ‌های تحویلی باید چقدر باشد؟

هر مرغ زنده براساس نهاده‌های تحویل گرفته‌شده: «دو کیلو و 200 گرم.»

و اگر کسری وجود داشت؟

مرغدار باید پاسخ‌گو باشد. ببینید چقدر دقیق تمام ورودی‌ها و خروجی‌های هزاران مرغ‌دار را کنترل و نظارت می‌کنند. آیا با همین سیستم نمی‌توانند جوجه‌کشی‌ها را نظارت کنند تا بالاتر از قیمت مصوب توزیع نشود؟

اگر مرغ‌داری در انتهای دوره کسری داشته باشد، چگونه جریمه می‌شود؟

جریمه نقدی تا عدم مجوز برای جوجه‌ریزی در دوره بعدی.

چه پیشنهادی برای کنترل بازار جوجه یک‌روزه دارید؟

جوجه یک‌روزه فقط در مرغداری‌ها کاربرد دارد. باید تمام تولیدات را به اتحادیه‌ها، تشکل‌های مرغ گوشتی، اتحادیه کشوری و اتحادیه استانی بدهند تا بین مرغداری‌ها توزیع شود، نه اینکه واسطه‌ای باشد. کنترل و نظارت بر جوجه یک‌روزه خیلی راحت است، ولی اینکه چرا نمی‌خواهند را ما نمی‌دانیم.

برای کنترل قیمت جوجه یک‌روزه چطور؟

باید صدور فاکتور توسط شرکت‌های مرغ‌مادر الزامی باشد، ضمن اینکه یک حساب مشخص برای دریافت پول جوجه یک‌روزه تعیین کنند، نه اینکه چند حساب مختلف ارائه دهند.

قیمت تمام‌شده مرغ با توجه به قیمت فعلی جوجه یک‌روزه چقدر است؟

با این شرایط هر کیلوگرم مرغ زنده 22هزار تومان تمام می‌شود.

و با چه قیمتی به دست مردم برسد؟

مرغ کامل باید با قیمت کیلویی 25 هزار تومان به مصرف‌کننده برسد؛ ولی شرط مرغ کیلویی 25 هزار تومانی، مرغ زنده کیلویی 17 هزار و 100 تومانی است و مرغ گرم با جوجه یک‌روزه چهار هزار و 200 تومانی برای مرغدار کیلویی 17 هزار و 100 تومان تمام می‌شود. امروز مرغدار روی هر کیلوگرم مرغ زنده حدود چهار هزار تومان ضرر می‌کند.

در سطح شهر، مرغ با قیمت بالای 30هزار تومان نیز توزیع می‌شود.

مرغدار اگر مازاد تولید داشته‌باشد، با قیمت آزاد به اتحادیه می‌فروشد. این کار مثبت را اتحادیه استان اصفهان انجام داد. برای مثال اگر مرغدار برای این دوره باید 10 تن مرغ تحویل دهد، اگر 11 تن مرغ داشته‌باشد، یک تن مازاد تولید را به قیمت آزاد می‌خرند وبا قیمت بالاتری در بازار عرضه می‌شود. البته توجه داشته باشید مرغدار برای مازاد تولید باید با قیمت آزاد نهاده بخرد، ضمن اینکه مازاد تولید زیاد نیست.

 چرا گاهی از مرغ کیلویی 50 هزار تومانی یا بالاتر هم اخباری می‌شنویم؟

بله، شاید مرغ کیلویی 50 هزار تومان یا 58 هزار تومان هم شنیده‌باشید، ولی آن مرغ شینسل، فیله یا سینه است. مرغ بدون استخوان یا بسته‌بندی‌ها شامل قیمت‌گذاری نمی‌شود. منظور ما از قیمت اعلامی مرغ کامل است.

تعدادی از همکاران شما نسبت به هزینه بارها نیز انتقاد می‌کنند.

بله، باید علاوه بر مبلغ درج‌شده روی بارنامه، مبلغی هم پشت‌بارنامه بگذاریم تا قبول کنند.

از دولت جدید چه انتظاری دارید؟

عدم پاسخ‌گویی و نظارت، مشکلات ما همین است. مرغداران گوشتی در حال حاضر مرغشان را با ضرر می‌فروشند. به این امید که نهادهای نظارتی و دولت جدید گوشه چشمی به مرغدار گوشتی داشته‌باشند. ما امیدواریم این تبعیض تمام شود و به جای اینکه برای کنترل قیمت مرغ فقط به مرغدار گوشتی نظارت کنند، تمام زنجیره تولید را درنظر بگیرند.

چه پیشنهادی به دولت جدید برای صنعت مرغ گوشتی دارید؟

اگر دولت به تشکل‌های مرغ گوشتی بیشتر بها بدهد و مدیریت این حوزه را کامل به ما بسپارند، ما هم تضمین می‌کنیم مرغ تمام کشور را تولید کنیم و با قیمت ارزان به مصرف‌کننده برسانیم. ولی اینکه مرغدار بخواهد پاسخ‌گوی تخلف دیگران باشد، بی‌فایده است. به دولت جدید پیشنهاد می‌دهیم درکنار نظارت روی مرغداری‌ها روی تمام زنجیره تولید نظارت کند، جوجه یک‌روزه، نهاده‌ها، کرایه‌ها، هزینه‌های آب و برق و گاز و دستمزد نظارت شود، خروجی آن‌ها مرغ ارزان‌است. نمی‌شود همه را رها کنیم و به مرغدار بگوییم تو مرغت را ارزان بده.

متقاضی افزایش قیمت مرغ هستید؟

وظیفه ما تولید مرغ است و دوست داریم این مرغ با ارزان‌ترین قیمت ممکن به دست مردم برسد. مردم باید بدانند برای اینکه قیمت مرغ پایین باشد، باید هزینه تولید آن کاهش یابد. وقتی جوجه چهارهزار و 200 تومانی را 10 تا 12 هزار تومان می‌فروشند. قیمت کرایه‌ها مرتب افزایش قیمت دارد و سایر هزینه‌ها با تورم همراه است؛ بسیاری از مرغداران تمایلی به تولید ندارند. درنتیجه عرضه کاهش و قیمت افزایش پیدا می‌کند.

گاهی فعالان صنعت مرغ خواستار افزایش قیمت مرغ کامل تا کیلویی 30 هزار تومان یا بیشتر می‌شوند؟

افزایش قیمت مرغ هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده مانند سم است. مرغ‌هرچه قیمت کمتری داشته‌باشد، مصرف‌کننده بیشتر می‌خرد؛ بـه شـرط اینکه بـا نظــارت روی تمــام زنجیــره تولیــد، مرغــدار ضـرر نکنـد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر