چند و چون فدراسیون های جدید

در حالی وزارت ورزش و جوانان رأی به تشکیل فدراسیون ورزش‌های بادبانی و ساحلی و دریایی داده که هنوز ماهیت دو فدراسیون جدید و رشته‌های تحت پوشش آن‌ها مشخص نشده، اما سرپرست دو فدراسیون معرفی شده‌اند.

تاریخ انتشار: 09:10 - پنجشنبه 1401/09/24
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
از زمانی که حمید سجادی به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شد، تشکیل فدراسیون‌های جدید یکی از اولویت‌های کاری او عنوان شد و حدود یک سال که از عمر ریاست او سپری شده بود، اولین فدراسیون جدید ایجاد شد.در دهه هشتاد آمادگی جسمانی یک فدراسیون مستقل بود، اما در پایان این دهه رأی به انحلال فدراسیون داده شد تا آمادگی جسمانی به عنوان یک انجمن به فعالیتش ادامه بدهد؛ با این حال با توجه به دیدگاه مثبت وزیر دونده و اعلام رأی کارشناسان وزارت ورزش، یک بار دیگر آمادگی جسمانی فدراسیون شد که علاوه بر این رشته، رشته‌های دیگری چون پیلاتس، یوگا، ایروبیک و کانگوجامپ، ورزش‌های در آب، تمرینات ورزشی کاربردی، کراس‌فیت، کراس‌ترینیگ و بادی بالانس زیر مجموعه فدراسیون جدید شدند.در ادامه نیز دستورالعمل تشکیل هیئت‌های استانی صادر شد که در اصفهان نیز مهدی بهرامیان، حکم سرپرستی هیئت را دریافت کرد.
 
با اینکه چند ماهی بیشتر از تشکیل فدراسیون جدید سپری نمی‌شود، اواخر آبان وزارت ورزش و جوانان حکم سرپرست دو فدراسیون جدید ورزش‌های بادبانی و فدراسیون ورزش‌های ساحلی و دریایی را صادر کرد تا آغازی برای فعالیت این دو باشد.
در خصوص فدراسیون بادبانی هنوز اطلاعات چندانی منتشر نشده است، اما مقر فدراسیون ورزش‌های ساحلی و دریایی در کیش است و رضا شجیع که سابقه نایب رئیسی فدراسیون ورزش همگانی را داشت، سرپرستی این فدراسیون را عهده‌دار شده است.
چندی قبل نیز براساس نامه معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش به سرپرست فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی، رشته‌های فدراسیون جدید اعلام شدند که بر این اساس انجمن اسکی روی آب، انجمن جت اسکی و جت بت و موج‌سواری از فدراسیون انجمن‌های ورزشی و ماهیگیری ورزشی از فدراسیون ورزش همگانی و رشته جدید قایق‌های تندرو زیر مجموعه این فدراسیون هستند.
 
با توجه به اینکه عنوان ساحلی در ادامه نام فدراسیون ورزش‌های دریایی آمده است، برخی از افراد این احتمال را مطرح کرده‌اند که رشته‌های ساحلی ممکن است در ادامه به این فدراسیون ملحق شوند. در حال حاضر رشته‌های فوتبال ساحلی، هندبال ساحلی، والیبال ساحلی و کبدی ساحلی زیر مجموعه‌های فدراسیون‌های مربوطه در حال فعالیت هستند که سیاست‌گذاری برای هر کدام از این رشته‌ها، مطابق برنامه خود فدراسیون‌ها انجام می‌شود و شدت قدرت و ضعف هر کدام از این رشته‌ها، به وضعیت بازیکنان و کادر فنی و سرمایه‌گذاری فدراسیون مربوط می‌شود.
 
البته اطلاق عنوان ساحلی به این رشته‌ها، بدان معنا نیست که این رشته‌ها در ساحل باید انجام شود و هر زمین ماسه‌ای، محل مناسبی برای انجام این رشته‌هاست؛ اما ممکن است در فدراسیون تازه تأسیس، صرفا رشته‌هایی مدنظر باشد که محل فعالیت آن‌ها ساحل است.
در خصوص فدراسیون بادبانی اطلاعات چندانی منتشر نشده و به نظر می‌رسد رشته قایقرانی بادبانی، تنها رشته زیرمجموعه این فدراسیون باشد.
 
قایقرانی بادبانی یکی از رشته‌های ورزش دریایی و سرگرمی است که معمولا در دریاها و رودخانه‌ها انجام می‌شود. مسیر مسابقات قایق‌های بادبانی اکثرا در دریاست و هدف اصلی این است که ورزشکاران به شکل یک مثلث مسیر مسابقه را در کمترین زمان و با کمترین امتیاز منفی طی کنند. قایقرانی بادبانی یک رشته المپیکی با قدمت طولانی است که در کشور ما نیز این رشته زیر مجموعه فدراسیون قایقرانی بوده است، اما به دلیل نیاز این رشته برای فعالیت در دریا و قایق‌های مخصوص، فعالیت چندانی تاکنون در این رشته انجام نشده است و تصمیم وزارت ورزش و جوانان برای تأسیس فدراسیون مخصوص این رشته را می‌توان اقدامی برای ساماندهی این رشته ورزشی کرد.
 
علاوه بر سه فدراسیون جدید که تعداد فدراسیون‌های ورزشی در کشورمان را به 54 رسانده است، رشته‌های ورزش‌های هوایی، جوجیتسو، ورزش‌های الکترونیک، کوراش و پنچاک سیلات که زیر نظر فدراسیون‌های مختلف هستند، در آینده‌ای نزدیک به انجمن مستقل تبدیل شده و خارج از حیطه مدیریت فدراسیون مربوط فعالیت کنند و در صورتی که بتوانند عملکرد خوبی در چند ماه پیش‌رو داشته باشند، کارهای لازم برای تبدیل آن‌ها به فدراسیون انجام شود؛ البته افزایش تعداد فدراسیون‌های ورزشی چالش‌های خاص خود را دارد که مهم‌ترین آن مباحث مالی است؛ زیرا هر فدراسیون جدید بودجه مجزایی را می‌طلبد و علاوه بر فضای فیزیکی که هزینه‌بر است، به کارگیری نیروی انسانی در هر کدام از فدراسیون‌های جدید، بار مالی تازه‌ای را به وزارت ورزش تحمیل خواهد کرد که در آینده طی گزارش‌هایی به طور مفصل به این قضایا می‌پردازیم.
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور