کف مهرماهی بازار اجاره‌بها

ودیعه کمتر از 50 میلیون تومان و اجاره ماهانه کمتر از یک‌میلیون و 200 هزار تومان یا تبدیل بخشی از این دو به یکدیگر، کمترین رهن و اجاره آپارتمان در بازار مسکن اصفهان در طول مهرماه بود. بررسی بازار رهن و اجاره پاییزی شهر نشان می‌دهد بخش زیادی از آپارتمان‌ها ودیعه چند صد میلیونی دارند و اجاره نیز چند میلیون تومان است تا در نتیجه رهن و اجاره یک آپارتمان نه چندان بزرگ در مناطق متوسط شهر اصفهان، بیشتر از حداقل حقوق اداره کار باشد. بااین‌حال، در مناطق مختلف شهر گاهی املاکی به دلایل مختلف با قیمت پایینی برای اجاره آگهی شده‌اند.

تاریخ انتشار: 08:20 - شنبه 1400/08/15
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

ارزان‌تـریـــن املاک اجـاره‌ای شــــهــر اصفهان متراژ پایینی دارند و در مواردی قدیمی‌ساخت هستـنـد. این املاک کمتر نیاز خانواده‌ها را برآورده می‌کنند و بیشتر برای مجردها مناسب‌اند؛ بـه همین دلیل در آگـهـی اجاره عـبـارت «مجرد» درج می‌شود.

ارزان‌قیمت‌های بازار اجاره‌بها

یک‌میلیون تومان ودیعه در بازار مسکن برابر با ماهانه 30 هزار تومان اجاره است، در نتیجه 30 میلیون تومان ودیعه برابر با 900 هزار تومان اجاره در ماه است. در بیشتر مشاهده‌ها مالکان دست‌کم به اندازه یک سال اجاره، ودیعه دریافت می‌کنند؛ ولی فعالان بازار عقیده دارند مستأجران بیشتر به دنبال املاک با رهن کامل و بدون اجاره هستـنـد. جامعه آماری مورد بررسی نشان می‌دهد در طول مهر هیچ آپارتمانی با رهن کامل کمتر از 50 میلیون تومان آگهی نشده است. در این بازه زمانی کمینه قیمت رهن کامل در بازار مسکن اصفهان حدود 100میلیون تومان بود؛ ولی با رهن حدود 50 میلیون تومان، امکان اجاره آپارتمان با کرایه کم هم وجود دارد.
برای مثال در منطقه تالار آپارتمانی 120مترمربعی با ودیعه 50 میلیونی و اجاره ماهانه 800 هزار تومان آگهی شده است. در محله خرم نیز آپارتمانی 65 مترمربعی و 15 سال ساخت با ودیعه 45 میلیونی و اجاره ماهانه 900 هزار تومان آگهی شد. با این شرایط برای کاهش مبلغ اجاره، مستأجر باید حدود 50 میلیون تومان ودیعه داشته باشد. با ودیعه کمتر از این اجاره افزایش پیدا می‌کند. آپارتمانی 70 متر مربعی و 10سال ساخت در محله دستگرد با رهن 25 میلیون و اجاره ماهانه یک‌میلیون و 200 هزار تومان، زیرزمینی 100 مترمربعی و 25 سال ساخت با ودیعه 30 میلیونی و اجاره ماهانه یک‌میلیون و 100 هزار تومان و آپارتمانی 70 مترمربعی 15 سال ساخت در محله مدرس با ودیعه 30میلیونی و اجاره ماهانه یک‌میلیون تومان از جمله املاک اجاره‌ای این بخش هستند.

سوپرنقلی‌ها

در جامعه آماری مورد بررسی گـاهـی املاک استـیـجـاری نه نــقـلــی، بلکه سوپرنقلی بودند! برای مثال مالک یک اتاق یا یک سوئیت را اجاره می‌داد. این املاک اجاره پایینی دارند؛ ولی به امکانات خاصی مجهز نشده‌اند. سوئیتی 22 مترمربعی و 10سال ساخت در محله سیمین با ودیعه 20میلیونی و اجاره ماهانه یک‌میلیون تومان و سوئیتی 40 مترمربعی و سه سال ساخت در محله لاله با ودیعه 20 میلیونی و اجاره ماهانه یک‌میلیون تومان از جمله این املاک هستند. سوئیت‌ها یا آپارتمان‌های نقلی در طول تابستان رهن و اجاره بالایی داشتند؛ ولی مهرماه با قیمت پایینی آگهی شده‌اند.
بررسی آگـهــی رهن و اجاره پـایـیـزی نشان می‌دهد کمترین ودیعه در بازار سوئیت‌های شهر حدود 20 میلیون تومان است؛ ولی اجاره بین 750 هزار تا دو میلیون تومان تعیین می‌شود. این قیمت‌ها برای تمام سوئیت‌های شهر صدق نمی‌کند، بلکه گاهی در محله‌های متوسط شهر سوئیت‌های خوش‌جا و در محله‌های لوکس شهر نیز سوئیت‌ها با رهن‌واجاره نجومی به دست مستأجر سپرده می‌شوند.

مجردها؛ برنده بازار رهن و اجاره

بررسی بازار رهن و اجاره اصفهان در طول مهرماه نشان می‌دهد مجردها برای اجاره املاک ارزان‌قیمت شرایط ساده‌تری دارند. مالکان ترجیح می‌دهند املاک ارزان‌قیمت خود را به خانواده‌های کم‌جمعیت یا مجردها اجاره دهند تا استهلاک ملک کمتر باشد؛ ضمن‌اینکه در میان مجردها نیز خانم‌ها شرایط بهتری دارند. بررسی آماری آگهی رهن و اجاره در املاک ارزان‌قیمت شهر نشان می‌دهد بیش از نصف مالکان به دنبال مستأجر خانم مجرد می‌گردند، تعداد کمی از آن‌ها آقای مجرد هم می‌پذیرند و مابقی حاضرند ملک خود را به خانواده‌های کم‌جمعیت اجاره دهند. املاک ارزان‌قیمت شهر در بیشتر مشاهده‌ها نقلی هستند و مالکان کمتر به اجاره آن‌ها به خانواده‌های پرجمعیت رضایت می‌دهند.
پیداکردن یک آپارتمان نقلی یا سوئیت با رهن و اجاره پایین برای خانم‌های مجرد در طول مهرماه راحت بود. برای آن‌ها در بیشتر محله‌های متوسط شهر املاک اجاره‌ای با تنوع زیادی عرضه می‌شود؛ ولی آقایان مجرد به مراتب محدودیت‌های بیشتری دارند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر