استقرار کابینه سیزدهم

آخرین روز جلسات مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، روز گذشته برگزار شد و نهایتا عصر دیروز پس از سخنان آیت‌الله رئیسی در دفاع مجدد از کابینه‌اش، رأی‌گیری از نمایندگان با ورقه انجام شد و درنتیجه آن، تمامی وزرای پیشنهادی به‌جز گزینه وزارت آموزش‌وپرورش موفق به کسب رأی اعتماد از وکلای ملت شدند.

تاریخ انتشار: 09:04 - پنجشنبه 1400/06/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

رئیس‌جمهور عصر روز گذشته در آخرین دفاع از کابینه پیشنهادی‌اش، با تأکید بر اینکه کوچک‌ترین ناسلامتی در دولت تحمل نخواهد شد، گفت: تمام دست‌اندرکاران دولت باید بدانند که سلامت و پاک‌دستی، شرط اساسی است و دولتی که می‌خواهد فسادستیز باشد، حتما باید عنصر پاک‌دست و فسادستیز امر اجرای آن را به‌دست گیرند. به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با اشاره به معرفی اعضای کابینه به مجلس اظهار کرد: معرفی وزیران پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی بر اساس شاخص‌هایی بود که نسبت به آن شاخص‌ها در دوره انتخابات به مردم قول داده بودم. همکاران را بر اساس این شاخص‌ها معرفی و انتخاب می‌کنم. تلاش شد همین شاخص‌های کارآمدی، تخصص، مردم‌داری، فسادستیزی و صداقت با مردم باشد که محور همه آن‌ها مسئله کارآمدی است. او ادامه داد: بررسی صلاحیت علمی و عملی همه وزیران پیشنهادی مورد تأکید ما بوده است و در این فرایند بررسی‌شده، هم صلاحیت علمی و هم صلاحیت عملی و اجرایی افراد معرفی‌شده را در نظر داشتیم. رئیسی گفت: اسم دو وزیر پیشنهادی اطلاعات و دفاع در سایت اعلام‌شده که توسط بسیاری از نخبگان و مردم و کادرهای فعال در سازمان‌های اداری استعلام نشده بود. با نیروهای مسلح درباره وزارت دفاع مشورت کردم و با نخبگان و کارشناسان درباره وزارت اطلاعات بررسی شد. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: از ۱۷ وزیر پیشنهادی دیگر، نام برخی ۲۰ تا ۶۰ بار از ناحیه مردم در آن سایت تکرار شده بود که می‌توانند در مدیریت مورداستفاده در کابینه باشند و برای بقیه آن‌ها در رده‌های مدیریتی بعدی از اطلاعات مردم استفاده می‌کنیم. او ادامه داد: در رده معاون وزیر، استانداران یک بانک اطلاعاتی از نگاه مردم هستند. این بانک اطلاعاتی قابل‌توجه است که بعد هم تک‌تک در اختیار وزیران قرار خواهد گرفت تا از پیشنهاد‌های مردم استفاده کنند و بهره بگیرند. رئیسی گفت: علاوه بر فرایند بررسی در کمیته‌ها و کارگروه‌های مسئول استعلام از مراکز اطلاعاتی و قضایی هم در دستور کار بود. درباره تک‌تک کسانی که در معرض وزیرشدن بودند، استعلاماتی در خصوص صلاحیت آن‌ها گرفته شده است که استعلامات آن‌ها موجود است. رئیــس‌جمهــور افزود: جا دارد هم از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و هم وزارت اطلاعات و هم از سازمان بازرسی کل کشور و هم از دیوان محاسبات به دلیل کمک در استعلامات و پاسخ استعلامات برای دستیابی  به اطلاع بیشتر درخصوص صلاحیت وزرا و شرایط علمی و عملی آن‌ها، تشکر کنم. او تأکید کرد: صلاحیت وزیران نسبت به‌سلامت نفس و داشتن شرایط لازم برای سالم بودن از هرگونه شائبه‌های فساد، کجی و آلودگی مسئله مهم ما است که این شرط، شرط مطلق ما نسبت به همه موردتوجه بوده است. این موضوع شرطی نیست که بشود از آن گذشت؛ لذا سلامت وزیران معرفی‌شده مورد تأکید بوده است؛ چون دولتی که می‌خواهد فسادستیز باشد، حتما باید عناصر پاک‌دست و فسادستیز امر اجرای آن را به دست گیرند.
رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه پاک‌دستی و فسادستیزی از تأکیدهای ما بوده است، گفت: این شرطی نیست که ابتدا ضرورت داشته باشد؛ در ادامه هم ضرورت دارد. این شرطی نیست که امروز فقط مورد تأکید باشد و فردا بعد از رأی اعتماد مورد تأکید نباشد، همواره مورد تأکید است.
رئیسی تأکید کرد: نمایندگان بدانند هرزمانی مشخص شود نسبت به کسی که با دولت همکاری می‌کند، نه‌فقط در جایگاه وزیر، در جایگاه معاون وزیر، در جایگاه معاون کل و در تمام دست‌اندرکاران دولت، سلامت یک امر مهم و محوری در دولت است و کوچک‌ترین ناسلامتی تحمل نخواهد شد. ما این موضوع را نسبت به همگان معتقد هستیم و اگر هر نکته‌ای متوجه هر یک از وزیران شد، آن را بررسی می‌کنیم.رئیسی در ادامه خاطرنشان کرد: شرایط می‌طلبد کار دولت سریع‌تر آغاز شود. شرایط معیشتی و سفره مردم و وضعیت این مردم و شرایطی که کشور را فراگرفته، سخت من و شما را رنج می‌دهد و هرروز خانواده‌هایی مصیبت‌دیده می‌شوند که این درد برای همه ما است. رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد با استقرار دولت و همکاری و پیگیری مجلس شورای اسلامی، شرایط تغییر یابد؛ به‌طوری‌که دغدغه مردم و مجلس، حل شود و مشکلات مردم هرچه بیشتر کاهش یابد. پس از سخنان رئیس‌جمهور، جلسه مجلس برای رأی‌گیری درباره وزرای پیشنهادی ادامه یافت و نهایتا نمایندگان به‌تمامی وزرای پیشنهادی به‌جز گزینه وزارت آموزش و پرورش رأی اعتماد دادند. نخستین جلسه کابینه جدید صبح امروز برگزار می‌شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر