اصفهان؛ رتبه نخست پرورش شترمرغ کشور

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: این استان با تولید ۱۳۰۰ تن گوشت شترمرغ در سال رتبه نخست کشور را دارد. 
 
تاریخ انتشار: 02:48 - پنجشنبه 1401/05/27
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image
علی دهقانی اظهار کرد: در حوزه پرورش شترمرغ، واحدهای مجاز دارای پروانه و واحدهای غیرمجاز بدون پروانه در سطح استان اصفهان فعالیت دارند که شمار آن‌ها درمجموع به ۲۷۰ واحد پرورش شترمرغ می‌رسد. او ادامه داد: این تعداد واحد پرورشی فعال در استان ظرفیت تولید ۲۵هزار قطعه پرواری و ۴۸۰۰ قطعه مولد را دارند. مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به لزوم سامان‌دهی واحدهای بدون پروانه، ابراز داشت: بیش از یک سال است که سامان‌دهی واحدهای غیرمجاز پرورش شترمرغ در دستور کار استان است و واحدهایی که مشمول صدور مجوز شوند با مساعدت و تسهیــلات ویژه مــجــوز صــادر  می‌شود. دهقانی تصریح کرد: برای واحدهای غیرمجازی که به دلایلی ازجمله نداشتن ضوابط نظام دامداری و استقرار در محدوده واحدهای دام و طیور و مناطق سکونتگاهی، امکان دریافت صدور مجوز ندارند، با واگذاری اراضی ملی به آن‌ها مساعدت می‌کنیم تا با ضوابط دامداری کشور پروانه‌دار شوند؛ پس از تکمیل ساخت هم، پروانه بهره‌برداری برایشان صادر می‌شود. او اضافه کرد: شهرستان اصفهان و کوهپایه بیشترین میزان پرورش و تولید گوشت شترمرغ در سطح استان را دارند. دهقانی با اشاره به مشکلات فعالان حوزه پرورش شترمرغ اظهار کرد: پس از اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها، با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه تمام‌شده تولید، محصول نیز افزایش نسبی پیدا کرد و فعالان این حوزه با مشکلاتی ازجمله کمبود نقدینگی روبه‌رو شدند که متأسفانه شرایط دشواری را برای تولید سپری می‌کنند.
 
تعطیلی برخی پرورشگاه‌های غیرمجاز شترمرغ
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: این شرایط به تعطیلی تعدادی از واحدهای پرورشی بدون پروانه منجر شد و واحدهای پروانه‌دار نیز مجبور به کاهش پرنده شدند تا بتوانند دوام داشته باشند؛ اما سعی کردند این وضعیت به حذف کامل گله منجر نشود. او با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی بسته‌های حمایتی برای حوزه دام و طیور با ارائه تسهیلات نقدینگی و سرمایه در گردش پیش‌بینی کرد، افزود: بسته‌های حمایتی با توجه به محدودیت این منابع در سطح کشور خیلی گسترده نبوده و باوجوداینکه تسهیلات اکنون در حال پرداخت است، امکان پوشش همه واحدها نیست. دهقانی خاطرنشان کرد: مکاتبه‌ها و رایزنی‌هایی در سطح وزارتخانه و بانک کشاورزی داشتیم و تلاش می‌کنیم مبالغ تسهیلات حمایتی فعالان حوزه پرورش شترمرغ افزایش یابد و به میزان منطقی برسد تا به این صنعت کمک شود. شخص وزیر و وزارتخانه قول مساعد دادند که تسهیلگری سرمایه در گردش در حوزه شترمرغ محقق شود.
 
 تولید سالانه ۱۵هزار تن گوشت بوقلمون در استان اصفهان
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به وجود ۱۲۰ واحد پرورش بوقلمون گوشتی در سطح استان اظهار داشت: ظرفیت این واحدها درمجموع بالغ‌بر ۸۰۰هزار قطعه پرنده و تولید ۱۵هزار تن گوشت بوقلمون در سال  است. دهقانی با بیان اینکه استان اصفهان در تولید گوشت بوقلمون نیز رتبه اول کشور است، خاطرنشان کرد: اصفهان با اختلاف زیادی نسبت به سایر استان‌ها حرف اول را در تولید گوشت بوقلمون می‌زند و خوشبختانه واحدهای بوقلمون استان ازنظر کمی و کیفی در سطح مطلوبی است و با انجام ممیزی در واحدهای پرورشی تلاش شده است کیفیت آن‌ها به حد مطلوب برسد.  او اضافه کرد: به‌رغم اینکه با آزادسازی نرخ ارز و اجرای طرح عـــادلانــه‌ســازی یــارانــه‌هــا برای تأمین نهاده، صنعت دام و طیور با مشکلاتی از قبیل افزایش هزینه تولید روبه‌رو شدند، اما این شرایط منجر به تعطیلی واحدی در حوزه پرورش بوقلمون استان نشد و با تمام مشکلات به تولید ادامه دادند.مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: فعالان صنعت پرورش شترمرغ این پرنده را چندمنظوره می‌دانند؛ زیرا تمام اجزای آن استفاده می‌شود و هزینه پرورش و نگهداری آن نسبت به پرندگان دیگر کمتر و سرعت رشد آن سریع‌تر است و در مقایسه با دیگر پرندگان در برابر بیماری‌ها مقاومت بیشتری دارند. دهقانی افزود: پرورش تجاری شترمرغ امروزه گسترش‌یافته و به دلایلی مورداستقبال پرورش‌دهندگان دام و طیور قرار گرفته است؛ ازجمله اینکه گوشت قرمز شترمرغ درواقع شبیه گوشت گوساله است؛ با این مزیت که ازلحاظ کم‌بودن کلسترول و چربی شبیه گوشت مرغ و ماهی و ازلحاظ پروتئین بالا با گوشت گوساله مقایسه می‌شود. او خاطرنشان کرد:هر پنج شترمرغ پرواری برابر یک گوساله پرواری گوشت تولید می‌کند؛ همچنین پــوســت چــرم‌مــانــنــد این پرنده در صنعت سراجی (چرم‌دوزی) مورداستفاده قرار می‌گیرد. چربی طبیعی که در پوست شترمرغ وجود دارد، باعث انعطاف‌پذیری و مقاوم‌بودن آن در مقابل خشکی و ترک‌خوردگی می‌شود. از پوست شترمرغ برای دوخت لباس و در صنایع کفش و کیف استفاده می‌شود. میزان پوست هر شترمرغ ۱۳ فوت مــربــع (۵/۳ مــتــرمــربــع) است. 
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان  بیان کرد: پر شترمرغ که معمولا هرسال دو بار از بدن پرنده چیده می‌شود، درمجموع حدود یک کیلوگرم در سال پر استحصال می‌شود که هر کیلوگرم آن با قیمت زیادی در بازارهای جهانی خریدوفروش می‌شود، از این پرها در کارهای زینتی یا تهیه جاروهای گران‌قیمت استفاده می‌شود. پر شترمرغ علاوه بر گردوغبار معمولی به علت داشتن خاصیت الکترواستاتیک قادر است تمام ذرات را به خود جذب کند. دهقانی افزود: تخم شترمرغ نیز یکی از فراورده‌های پرمصرف در جهان است. هر تخم شترمرغ بیش از ۱٫۵ کیلوگرم وزن دارد و حدود ۲۴ عدد تخم‌مرغ معمولی است و طعم آن شیرین‌تر از تخم‌مرغ است. بومیان آفریقایی قرن‌هاست که از تخم شترمرغ به‌عنوان منبع غذایی و از پوسته آن به‌عنوان ظرف (کاسه) استفاده می‌کنند. پوسته تخم شترمرغ به اندازه ظروف چینی محکم است و هنرمندان و صنعتگران آن را رنگ‌آمیزی کرده یا با جواهرات مختلف تزیین می‌کنند. او تصریح کرد: روغن شترمرغ نیز در صنایع آرایشی استفاده می‌شود. هر شترمرغ حدود شش لیتر روغن تولید می‌کند. استفاده‌های پزشکی از فراورده‌های شترمرغ متنوع است؛ ازجمله استفاده از غضروف پای شترمرغ برای تعویض غضروف پای انسان؛ مغز شترمرغ نوعی آنزیم تولید می‌کند که برای درمان برخی بیماری‌ها مفید است و قرنیه چشم شترمرغ بهترین انتخاب برای پیوند و جایگزینی قرنیه چشم انسان است./ مهر
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا