اصفهانی‌ها از رئیس‌جمهور چه می‌خواهند؟

قــرار اســت در روزهـــای آیــنـــده حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشور، به اصفهان سفر کند. در این خصوص اعضای شــورای اســلامــی شــهــر اصــفـــهــان خــواسته‌های مردم را در چــنــد بــنــد از رئیس‌جمهور مطالبه کردند.

تاریخ انتشار: 01:35 - چهارشنبه 1401/02/21
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
no image
1. وزارت نیرو موظف شود برای احیای رودخانه زاینده‌رود و جاری‌شدن دائمی آب در آن، طی زمان‌بندی حداکثر دوساله اقداماتی مشتمل بر شفاف‌سازی مصارف، جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی و مطالعات لازم برای شناسایی منابع جدید و آب‌های درون‌استانی و اجرای طرح‌های تأمین آب در تعهد دولت و بهبود الگوی مصرف در تمامی بخش‌ها و برنامه‌ریزی اشتغال جایگزین بدون آب (با کمک وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، کار، رفاه و تأمین اجتماعی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت کشور و وزارت صمت) را انجام دهد.
2.سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور موظف شود تا پایان سال 1402 برای کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان ضمن نظارت بر عدم توسعه و در صورت امکان، انتقال صنایع بزرگ و آلاینده با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، راهکارهای علمی و دانش‌بنیانی کاهش آلایندگی واحدهای صنعتی واقع در 50کیلومتری بعد از محدوده شهر اصفهان را مشخص و ابلاغ کند. وزارتخانه‌های صمت و نفت مـوظف به پیـاده‌سازی راهکارهای ارائه‌شده هستند. 3. وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و استانداری اصفهان مکلف شوند با تشکیل کارگروهی در سطح معاونان ذی‌ربط به بررسی علمی و میدانی و همه‌جانبه موضوع فرونشست در دشت‌های اصفهان و اطراف آن بپردازند و راهکارها و الزام‌های لازم برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی آینده را تهیه و تدوین کرده و به هیئت دولت برای تصویب یا تهیه لایحه و ارسال به مجلس شورای اسلامی تقدیم و گزارش اقدامات خود را حداکثر ظرف شش ماه از این تاریخ اعلام کنند. 4. وزارت نیرو مکلف شود اعتبار لازم را برای تکمیل و بهره‌برداری سامانه دوم آب شرب اصفهان تا پایان سال 1402 تأمین کند.5. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی موظف شوند نسبت به انجام اقدامات لازم برای تمدید ضمانت‌نامه دولت جمهوری اسلامی ایران (LC) در خصوص پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان‌تهران اقدام کنند و وزارت راه و شهرسازی مکلف شود به نحوی برنامه‌ریزی و اجرا کند که این پروژه تا پایان دولت سیزدهم تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.
6. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موظف شود با همکاری وزارت راه و شهرسازی و استانداری و شهرداری اصفهان برای توسعه صنعت گردشگری طی یک برنامه چهارساله به نحوی برنامه‌ریزی و اقدام کند که تعداد تخت‌های اقامتی و مراکز گردشگری مرتبط در شهر اصفهان به حداقل دو برابر وضعیت فعلی افزایش یابد.7. وزارت مــیــراث‌فــرهنــگی،‌ گردشگری و صنــایــع‌دستــی مــوظــف شــود بــا همکاری دستگاه‌های محلی، به‌ویژه استانداری و شهرداری، برای کمک به توسعه و رونق تولیدات و اشتغال در بخش صنایع‌دستی از طریق توسعه فضاهای کارگاهی و نمایشگاهی و مراکز عرضه و استفاده از روش‌های نوین و دانش‌بنیان در خصوص افزایش تولیدات و اشتغال در این بخش به حداقل دو برابر وضعیت سال 1400 طی سال‌های 1401 و 1402 اقدام کند.8. تأمین اعتبار برای تکمیل مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به میزان چهارهزارو500میلیارد ریال طی سال‌های 1401 و 1402.
9.وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی موظف شوند برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری حداقل دو اجلاس یا همایش بین‌المللی در سال 1401 و برای سال‌های 1402 و سال‌های پس‌ازآن، هرسال حداقل پنج اجلاس یا همایش بین‌المللی در مرکز یادشده در اصفهان را ارائه کنند. 10.وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری موظف شوند با همکاری شهرداری اصفهان در خصوص تبدیل کارخانه ریسباف واقع در خیابان چهارباغ‌بالای اصفهان به موزه بزرگ شهر با مشارکت بخش‌های عمومی و خصوصی ظرف سال‌های 1401 و 1402 با واگذاری زمین به قیمت تمام‌شده اقدام کنند.
11. وزارت جهاد کشاورزی (منابع طبیعی) موظف شود زمین دولتی در غرب اصفهان برای احداث آرامستان غرب شهر و در شرق اصفهان برای احداث پایانه حمل‌ونقل سنگین شرق اصفهان در اختیار شهرداری قرار دهد. 12. وزارت راه و شهرسازی موظف شود زمین معوض به‌منظور آزادسازی گلوگاه‌های بافت فرسوده و تاریخی، بازآفرینی بافت فرسوده و مرمت آثار تاریخی و احیا و تحقق دولت‌خانه صفوی در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی استان قرار دهد. 13. استانداری اصفهان موظف شود با همکاری وزارت ورزش و جوانان با سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت فولادمبارکه به تکمیل و راه‌اندازی و بهره‌برداری کامل دهکده المپیک شمال اصفهان طی سال‌های 1401 تا 1404 اقدام کند. 14.با توجه به موقعیت شهر اصفهان در بین 10 شهر تاریخی جهان، وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی موظف شوند جایگاه متناسب با موقعیت این شهر در ساختار شهرداری اصفهان و ارتقای ساختار سازمان میراث‌فرهنگی استان اصفهان در سطح معاون وزیر را پیش‌بینی و مصوب کنند؛ به‌نحوی‌که این دو نهاد وظایف خود در بافت تاریخی، گردشگری و صنایع‌دستی را به‌خوبی ایفا کنند. 15. وزارت راه و شهرسازی موظف شود با همکاری استانداری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات لازم برای الحاق محورهای ورودی فرودگاه اصفهان در شرق و محور بهارستان در جنوب با عرض مناسب از محور را به محدوده شهر اصفهان به نحوی به انجام رساند که امکان اجرای پروژه‌ها و طرح‌های متناسب با ورودی‌های اصلی شهر و به هزینه شهرداری اصفهان فراهم شود. 16. وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت کشور و استانداری اصفهان موظف شوند تأمین معوض و آزادسازی اراضی در مسیر و ســرمــایـه‌گذاری جهت اجرا و تکمیل رینگ چهارم شهر اصفهان و شهرهای هم‌جوار را تا سال 1403 به مرحله اجرا درآورند. 17. سازمان شهرداری‌های کشور در خصوص تأمین منابع لازم به‌منظور کمک به بازسازی 400 دستگاه اتوبوس موجود و کمک به خرید 500 دستگاه اتوبوس جدید و نیز مشارکت در راه‌اندازی حداقل دو خط پرسرعت اتوبوس برقی با مشارکت شهرداری اصفهان و سرمایه‌گذاری بــــخــش خــصــوصــی اقــدام کــنــد. 
18. وزارت راه و شهرسازی موظف شود با همکاری استانداری و شهرداری اصفهان به برنامه‌ریزی و اخذ مصوبات و تسهیل در احداث و تخصیص وام قرض‌الحسنه برای سالانه حداقل 50000 واحد مسکونی طی چهار سال از 1401 تا 1404 (جمعا 200هزار واحد) در بافت‌های فرسوده و اراضی مستعد داخل محدوده شهر (گستره‌های ویژه و…) با سرمایه‌گذاری بخش‌های عمومی و خصوصی اقدام کند (در قالب طرح نهضت ملی تأمین مسکن).
 19. وزارت راه و شهرسازی موظف شود با همکاری استانداری و شهرداری اصفهان و سایر دستگاه‌های مرتبط به تعیین‌تکلیف عرصه‌ها و پروژه‌های بلاتکلیف شهری در دهه‌های اخیر ظرف شش ماه (شامل اراضی علی‌آباد کلنگان، شهرک شهید کشوری، تدقیق محدوده ناژوان، گذر آقانوراله نجفی، تدقیق ارتفاع‌های بازنگری طرح تفصیلی، تهیه طرح راهبردی جامع شهر، تدقیق محدوده شهر، اراضی پرتمان و شمس‌آباد و بختیاردشت، رفع مشکلات سند پهنه‌بندی حریم، طرح توسعه حرم زینبیه، عرصه‌ها و پروژه‌های تحقق‌پذیری و تأمین مالی احداث رینگ چهارم و قطار شهری اصفهان، محله حصه و سکونتگاه‌های واقع در حریم شهر و ورودی‌های شهر) اقدام کند. 
20. معاونت علمی ریاست‌جمهوری موظف شود با همکاری استانداری و شهرداری و دانشگاه‌های اصفهان، علوم‌پزشکی اصفهان و صنعتی اصفهان به تحقق شعار سال برای افزایش تعداد شرکت‌ها، تعداد اشتغال و میزان تولیــدات دانش‌بنیان حداقل به نسبت دو برابر در سال 1401 اقدام کند. 21. وزارت جهاد کشاورزی موظف شود با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط در کمیسیون‌ها و کارگروه‌های ذی‌ربط به تأمین اعتبار، تسهیلات، مجوزها، مصوبات و تشویق‌های لازم برای تحقق کشت گلخانه‌ای و روش‌های جایگزین کشت‌های سنتی و آب‌بر و نیز توسعه و تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی و صنایع مرتبط به نحوی اقدام کند که اشتغال در این بخش به دو برابر افزایش‌ یابد و وزارت راه و شهرسازی با پیگیری توسعه کارگوی (حمل بار) فرودگاه شهید بهشتی اصفهان زمینه صادرات مازاد محصولات فوق به کشورهای همسایه را فراهم کند. 22. وزارت راه و شهرسازی (راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران) موظف شود اتصال ریلی شهرهای بهارستان، فولادشهر، مبارکه، نجف‌آباد و شاهین‌شهر به شهر اصفهان توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را برنامه‌ریزی و طی سه سال تا 1403 اجرا کند. 23. وزارت راه و شهرسازی (شرکت عمران شهرهای جدید) با توجه به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، پیگیری و تشویق سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای تحقق شهر جــدیــد دانــش‌بــنــیــان شــیــخ‌بــهایــی با محوریت تولیدات، صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان شامل اسکان و اشتغال هم‌زمان در آن را فراهم کند. 24. وزارت راه و شهرسازی موظف شود در خصوص تأمین زمین مناسب جهت سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در احداث شهر سلامت با محوریت گردشگری درمانی شامل مراکز اقامتی، ورزش‌درمانی، سلامت، درمان و… اقدام کند. 25. وزارت ارتباطات موظف شود با توجه به ظرفیت‌های موجود شهر اصفهان زیرساخت‌های فیبر نوری را برای تمامی واحدهای مسکونی تجاری و خدماتی اصفهان با قابلیت اتصال به شبکه IP با حداقل سرعت 100 مگابیت بر ثانیه تا پایان سال 1403 
اجرا کند. 26. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعتبار لازم برای انتقال چهار رام قطار متروی اصفهان را که ساخته‌شده و آماده حمل به ایران است، تأمین و پرداخت کند. 27. سازمان مدیریت بحران کشور (وزارت کشور) موظف شود به‌منظور تقویت زیرساخت‌های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهر اصفهان، ازجمله احداث سامانه‌های لازم برای پیشگیری از خطر بروز سیلاب‌های احتمالی در شهر اصفهان، احداث و تجهیز اماکن اسکان اضطراری، تأمین تجهیزات لازم برای مقابله با بحران‌های شهری و تجهیزات آتش‌نشانی برای مقابله با بحران‌ها و حوادث احتمالی هسته‌ای، اعتبارهای لازم را تأمین کند. 28. وزارت نیرو با همکاری وزارت راه و شهرسازی و استانداری و شهرداری اصفهان سرمایه‌گذاری و اقدام لازم را برای احداث نیروگاه خورشیدی با حداقل ظرفیت 200 مگاوات به‌منظور تقویت زیرساخت‌های پدافند غیرعامل استان و شهر اصفهان به‌عمل آورد. 29. سازمان محیط‌زیست کشور با همکاری وزارت کشور موظف شود برای اجرای پروژه‌های مدیریت پسماند شهر اصفهان با رویکرد تبدیل به ماده و انرژی به تأمین اعتبار لازم از ردیف پیش‌بینی‌شده در بودجه 1401 به‌منظور کمک به احداث کارخانه‌های مرتبط با رویکرد نوآوری و استفاده از فناوری حداکثری بومی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریــاســت‌جمهــوری و شــرکــت‌هــای دانش‌بنیان اقدام کند. 30. وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی موظف شوند در خصوص اتخاذ تدابیر لازم در پیرامون شهر به‌منظور تکمیل کمربند سبز شهرستان اصفهان و مقابله با هجوم ریزگردها اقدام کنند.
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری